Jag genomförde en mindre deff förra våren som tog mig från 87 till 82 kg. Nu är jag tillbaka på 87-88 kg, om än lite större och starkare, och det är dags att bli av med fläsket inför sommarsäsongen.
Jag har planerat att minska ca 10 kilo på fyra månader och det innebär löst räknat ca 650 kcal underskott per dag vilket inte bör vara alltför svårt att uppnå. Dock omöjligt utan denna tråd eftersom jag är älskar chips och med lätthet kan trycka i mig 4-5 påsar per vecka. Detta hoppas jag ändra på då jag tänker redovisa vad jag äter och på så sätt undvika fusket!
Fakta
Längd: 187 cm
Startvikt: 88.8 kg
Målvikt: 78 kg
Ålder: 25
Kön: Man
Med Harris&Benedict-ekvationen så förbrukar jag 2053 kcal utan aktivitetsfaktor.
Mina mål för träningspass är följande (per vecka):
4-5 Gympass á 1.5h
2 Löp/skidpass á 1h
2 Beachvolleypass á 1-2h
Sedan kan det slinka in något klättringspass här och där och snowboardåkning en gång i veckan så länge snön ligger kvar men det tar jag inte med i beräkningarna.
I övrigt kommer jag att promenera i snitt en timme om dagen utöver vardagsmotion i, till och från skola.
Jag tippar på att detta motsvarar en aktivitetsfaktor kring 1.6-1.7. Det ger mig, om vi räknar i underkant, ett energibehov på 1.6*2053=3286 kcal.
För att ligga på 650 kcal underskott behöver jag alltså få i mig 2636 kcal.
Jag har ingen köksvåg ännu, men det ska införskaffas.
Lite bilder innan vi sätter igång: