Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-10-19, 20:29   #1
Kurtfield
Registered User

Kurtfields avatar

Reg.datum: Apr 2003
socker sjukt samhälle!

man tror att man är nytting när man går in i affären och plockar på sig grovbröd, lättyoughurt, musli m.m. men egentligen är man ohälsosam om man ska tro aftonbladet.
man känner sig minst sagt lurad av livsmedelaffärerna!

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/...376121,00.html

finns det ingen som har några tips på produkter som inte innehåller något socker? Hur gör ni diabetiker, som inte tål socker, när ni ska handla?
Gammal 2003-10-19, 20:53   #2
Glenner_84
Size Does Matter

Glenner_84s avatar

Reg.datum: Oct 2003
Såg den här artikeln i GT för några dagar sen, och det känns precis som att man blir blåst.... typ 16 sockerbitar i blodpudding för fasen

Bullet For My Valentine - Tears don't fall
Glenner_84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-10-19, 20:54   #3
DrP
Blek, men inte fet

Reg.datum: Jun 2003
Mitt tips är att du ska köpa boken "Stenålderskost" av Loren Cordain. Där hittar du det du letar efter.

Akira Kurosawa

DrP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-10-19, 21:02   #4
Halib
Registered User

Reg.datum: Sep 2003
Hmm.... om man ska köpa yoghurt, ska man då köpa
fetare eller lättarre fast med mer socker?
Halib är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-10-19, 21:15   #5
Grandi
Registered User

Grandis avatar

Reg.datum: Aug 2003
"Biologens råd är att rensa kosten från alla snabba kolhydrater, inte bara socker utan även till exempel potatis som också är blodsockerhöjande."

Ytterligare ett ljushuvud på korståg mot potatis. Dessutom är personen biolog och docent vid Stockholms universitet, smurf också, vart är världen på väg...

Mannen ifråga verkar utifrån sina uttalanden vara kraftig anhängare av Keto-diet....
Gammal 2003-10-19, 22:08   #6
Everest
Registered User

Everests avatar

Reg.datum: Feb 2003
Citat:
Originally posted by Grandi
"Biologens råd är att rensa kosten från alla snabba kolhydrater, inte bara socker utan även till exempel potatis som också är blodsockerhöjande."
gav hon något exempel på kolhydrater som inte höjer blodsockret då?

http://markushagberg.com/wordpress/
Everest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-10-19, 22:22   #7
Fors
Banned User

Forss avatar

Reg.datum: Jun 2003
Slutar vi att höja blodsockert kommer det nog sluta jätteilla
Fors är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-10-19, 23:24   #8
abbe
Skåning

abbes avatar

Citat:
Originally posted by Grandi

Ytterligare ett ljushuvud på korståg mot potatis. Dessutom är personen biolog och docent vid Stockholms universitet, smurf också, vart är världen på väg...

Mannen ifråga verkar utifrån sina uttalanden vara kraftig anhängare av Keto-diet....
Keto diet? Förstår inte hur du kan dra den slutsatsen. Vet inte hur mkt du läst om kost och näringslära men jag tvivlar på att du kommer ha samma inställning om ett par år.

Om vi tar Atkins, en keto-diet, som exempel ska man äta runt 20-30 gram kolhydrater per dag. För en normal person innebär det att 2-4% av näringsintaget består av kolhydrater. Hur mkt frukt och grönt tror du man får i sig då?

Jämför det med Paleolitisk kost (stenålderskost) där man äter så mkt frukt och grönt man orkar. Dessutom äter man inga spannmål-/mejeriprodukter, inget socker eller potatis för den delen. Ändå ligger näringsintaget på mellan 22-47% för kolhydrater, beroende på vilken inriktning man ser på.

http://www.slv.se/default.asp?FrameL...ge____7427.asp

PS. Att Aftonbladet som vanligt gör bort sig blir man inte förvånad över.
abbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-10-20, 08:47   #9
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Re: socker sjukt samhälle!

Citat:
Originally posted by Kurtfield
[Bfinns det ingen som har några tips på produkter som inte innehåller något socker? Hur gör ni diabetiker, som inte tål socker, när ni ska handla? [/B]
Läs innehållsdeklarationerna.

Köp inte halvfabrikat överhuvudtaget.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-10-20, 09:44   #10
Grandi
Registered User

Grandis avatar

Abbe

Jo, det stämmer att mina kunskaper inom området är långtifrån goda, knappt att de finns, men ska på gyminstruktör-kurs om 3 veckor + att det ligger en hel del böcker på skrivbordet som ska studeras noggrannt så månne inte man ska lära sig mera och mera med tiden

Mitt uttalande var kryddat med lite ironi, men här kommer i varje fall en kort resume av min tankemodell.

1. Som du själv skrev, Atkins tillåter 20g kolhydrater per dag. Inte så värst mycket i mitt tycke.
2. "Biologens råd är att rensa kosten från alla snabba kolhydrater, inte bara socker utan även till exempel potatis som också är blodsockerhöjande." Vilka kolhydrater är inte blodsockerhöjande??
3. Om man ska käka utan att höja blodsockret överhuvudtaget blir det väl att undvika kolhydrater helt-->I praktiken keto-diet eftersom man alltid får i sig någon kolhydrat per dag.

Eftersom jag i hela 2 veckor ( ) orkade köra på med keto-diet i våras så kan jag med största säkerhet säga att 20g kolhydrater får man från 2 mellanstora tomater, 500g gram gurka och 1 liten morot.

Och det tränar man inte på i mitt tycke, så de blev mera kolisar och hårdare istället, vilket gav önskade resultat.
Gammal 2003-10-20, 11:25   #11
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Jag tycker att det verkar som artikelt tar alla kolhydrater för socker, helt urskiljningslöst. Messmör över 60 sockerbitar per ask? På min ask står det "Socker 5%". Visst finns det mycket kolhydrater utöver dessa 5 gram per 100 gram messmör, men inte är det strösocker.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-10-20, 11:45   #12
Greenman
Erfaren Medlem

Reg.datum: Feb 2003
undrar hur de klassificerar gräs? en ruska, 20 sockerbitar.
Ek- Ett träd, 1 miljard sockerbitar.
Greenman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-10-20, 13:01   #13
Cartwright
Hoss

Cartwrights avatar

Reg.datum: Jun 2002
Citat:
Originally posted by King Grub
Jag tycker att det verkar som artikelt tar alla kolhydrater för socker, helt urskiljningslöst. Messmör över 60 sockerbitar per ask? På min ask står det "Socker 5%". Visst finns det mycket kolhydrater utöver dessa 5 gram per 100 gram messmör, men inte är det strösocker.
Ja, just det. Det vore ju intressant att veta om "socker" i den här artikeln bara innebär tillsatt socker, eller även naturligt förekommande sockerarter.

Hur mycket väger en sockerbit förresten?

Senast redigerad av Cartwright den 2003-10-20 klockan 13:04.
Cartwright är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-10-20, 14:09   #14
Ozz
Labråtta

Reg.datum: May 2003
Att något innehåller socker i sig är väl inte illa. Det är väl på det stora hela man ska se. Den totala blodsockereffekten och insulinutsöndringen.
Läste inte artikeln som det länkades till men verkar som att AB publicerar ännu en överdriven artikel från en sensationslysten forskare som bara vill ha uppmärksam.
Ozz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-10-20, 16:19   #15
ivandrago
Chip Rommel fan no 1

ivandragos avatar

Reg.datum: May 2002
Som grub sade, de överdriver ofta grovt genom att kalla nästan alla kolhydrater för socker. De pratar ju ofta om att ett glas juice motsvarar si och så många sockerbitar utan att nämna att det är fruktsocker man jämför med .
ivandrago är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:37.