Jo, det stämmer att mina kunskaper inom området är långtifrån goda, knappt att de finns, men ska på gyminstruktör-kurs om 3 veckor + att det ligger en hel del böcker på skrivbordet som ska studeras noggrannt så månne inte man ska lära sig mera och mera med tiden
Mitt uttalande var kryddat med lite ironi, men här kommer i varje fall en kort resume av min tankemodell.
1. Som du själv skrev, Atkins tillåter 20g kolhydrater per dag. Inte så värst mycket i mitt tycke.
2. "Biologens råd är att rensa kosten från alla snabba kolhydrater, inte bara socker utan även till exempel potatis som också är blodsockerhöjande." Vilka kolhydrater är inte blodsockerhöjande??
3. Om man ska käka utan att höja blodsockret överhuvudtaget blir det väl att undvika kolhydrater helt-->I praktiken keto-diet eftersom man alltid får i sig någon kolhydrat per dag.
Eftersom jag i hela 2 veckor (

) orkade köra på med keto-diet i våras så kan jag med största säkerhet säga att 20g kolhydrater får man från 2 mellanstora tomater, 500g gram gurka och 1 liten morot.
Och det tränar man inte på i mitt tycke, så de blev mera kolisar och hårdare

istället, vilket gav önskade resultat.