Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-05-21, 09:06   #1
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Bör större hänsyn tas till reducering av raffinerade kolhydrater än mättat fett?

En artikel i senaste numret av American Journal of Clinical Nutrition siom diskuterar huruvida mättat fett verkligen är en så stor hälsobov och om det snarare är raffinerade kolhydrater man rekommendera folk att hålla nere på.

Slutsatsen tycker jag känns rimlig. Det finns inget direkt vetenskapligt stöd för att ÖKA intaget av mättat fett som om det hade ett egenvärde i sig men däremot kan ett paradigmskifte kanske vara på plats där man slutar varna för det och snarare ser till de raffinerade kolhydraterna.

Citat:
Clearly, diets high in either saturated fats or refined carbohydrates are not suitable for IHD prevention. However, refined carbohydrates are likely to cause even greater metabolic damage than saturated fat in a predominantly sedentary and overweight population. Although intake of saturated fat should remain at a relatively low amount and partially hydrogenated fats should be eliminated, a singular focus on reduction of total and saturated fat can be counterproductive because dietary fat is typically replaced by refined carbohydrate, as has been seen over the past several decades. In this era of widespread obesity and insulin resistance, the time has come to shift the focus of the diet-heart paradigm away from restricted fat intake and toward reduced consumption of refined carbohydrates.
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/91/6/1541?etoc

Frank B Hu. Are refined carbohydrates worse than saturated fat? Am J Clin Nutr 2010;91 1541-1542

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2010-05-21 klockan 09:10.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-21, 10:08   #2
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Reg.datum: Jan 2006
Kunskapsläget säger väl ungefär att om man byter ut mättat fett mot fleromättat fett (helst omega-3) och kolhydrater med lågt GI (oraffinerade livsmedel som fullkorn och grönsaker) så minskar risken för hjärt-kärlsjukdom.

Tycker det känns igen ganska väl i de senaste årens kostrekommendationer och inte direkt ett paradigmskifte.

Det är väl bara personer med huvudet under armen som tror att man blir friskare att att äta bagels, läsk och low-fat muffins så länge man skär bort fettet på sin 2 lbs steak(självklart syftar jag på nordamerikaner).
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-21, 10:14   #3
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Tyvärr verkar den inställningen sprida sig.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-21, 10:17   #4
stridis
stridis- avatartextmästare

stridiss avatar

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Tycker du?

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-21, 10:21   #5
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Tycker du?
Mm, det tycker jag.

Parallellt, förvisso, med en motsatt trend.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
Gammal 2010-05-21, 10:21   #6
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Så du tycker inte att låg-GI hypen och sockerskräcken är ganska utbredd?

Att "folk" sedan inte bryr sig mycket om varken det ena eller andra när det kommer till sitt dagliga liv är ju en anna sak.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-21, 17:41   #7
mihmut
Registered User

mihmuts avatar

mättat fett är inte dåligt?

Then said the Jews unto him, Thou art not yet fifty years old, and hast thou seen kvarg?

Jesus said unto them, Verily, verily, I say unto you, Before Abraham was, I am KVARG!
mihmut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-21, 17:45   #8
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av mihmut Visa inlägg
mättat fett är inte dåligt?
Nej att det är dåligt kan man verkligen inte säga bara sådär.

http://traningslara.se/blogg/om-matt...ttet-i-kosten/
Gammal 2010-05-21, 20:18   #9
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Du får gärna nämna förekomsten.
Gammal 2010-05-21, 22:13   #10
Apos78
Tar mig fram...

Apos78s avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Ursprungligen postat av ola wallengren Visa inlägg
kunskapsläget säger väl ungefär att om man byter ut mättat fett mot fleromättat fett (helst omega-3) och kolhydrater med lågt gi (oraffinerade livsmedel som fullkorn och grönsaker) så minskar risken för hjärt-kärlsjukdom.

Tycker det känns igen ganska väl i de senaste årens kostrekommendationer och inte direkt ett paradigmskifte.

Det är väl bara personer med huvudet under armen som tror att man blir friskare att att äta bagels, läsk och low-fat muffins så länge man skär bort fettet på sin 2 lbs steak(självklart syftar jag på nordamerikaner).
+1
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-21, 22:15   #11
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Du får gärna nämna förekomsten.
Det är bara min generella uppfattning - helhetsbilden - av de intryck jag tar del av i mitt vardagsliv i verkligheten samt på Internet.
Gammal 2010-05-22, 06:36   #12
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Mättat fett är raffinerat fett. Fettet tillför energi men det tillför inte mycket annat.

Det ramlar in lite kolesterol en aning fettlösliga vitaminer men inte mycket mer. Av naturliga orsaker finns det inte mycket antioxidanter med i mättat fett. De behövs inte. Näringsämnena finns istället omkring fettet.

Nu var jag lite taggad redan på morgonen
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-22, 06:47   #13
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Mättat fett är raffinerat fett.
Jag äter man rent kokosfett, matolja eller ister kanske det kanske kategoriseras som raffinerat. Men det raffinerade i just den här sammanhanget är ju kolhydraterna och syftar ju förstår till vitt mjöl, socker etc.

Sedan kan man ju alltid ha olika uppfattningar om när stärkelsekällorna kan klassas in som de "bra" eller "mindre bra". För en inaktiv person som har lite viktptoblem placerar ju t.ex. JAG bröd, i de flesta fall, i kategorin "mindre bra" men jag förstår den som är av annan åsikt.
Gammal 2010-05-22, 06:55   #14
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Jag prövade bara vingarna genom att använda argumenten mot socker och stärkelse på mättat fett.

Motargumenten är samma för båda födoämnena. Personer med liten kaloriförbrukning bör överväga ifall födoämnet tillför dem något medan högkaloriförbrukare absolut behöver få i sig energi. Sedan spelar det ingen roll ifall det är ischoklad med kokosfett eller kanelbullar bakade med smör. Allt ska in.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-22, 07:05   #15
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Jag prövade bara vingarna genom att använda argumenten mot socker och stärkelse på mättat fett.
Fast argumentet håler ju inte. Artikeln handlar ju inte om att dricka olja kontra äta godis utan att den större mängden raffinerade kolhydrater i mångas kost kanske är det som bör få mer hänsyn än att se på fettet som boven.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:36.