2010-05-22, 21:20
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2010
|
Spinkis som vill gå upp i vikt
Hej! jag är en 18 årig kille som endast väger 49kg på 176 cm! vet att det låter förfärligt. För 2 år sedan vägde jag 72KG på 160 cm .De 2 senast åren har jag gått ner i vikt utan träning eller någon diet alls bara suttit på datorn och varit i skolan, inga andra aktiviteter men nu mår jag dåligt av att folk kallar mig spinkis och retar mig för mina armar, painfull! Jag äter 5 mål om dagen frukost, lunch, ett mål här, middag och kvällsmål. Självklart äter jag något emellan, asså har något i munnen hela tiden men ändå går jag ej upp i vikt. Har inte tänkt på vikten fören ungefär 2 månader sen. Men som bra är att jag har stannat på 49 kg och går inte ner mer men skulle behöva gå upp en bra del. Skulle vara tacksam om jag fick tips
|
|
|
2010-05-22, 21:25
|
|
Registered BAWS!
Reg.datum: Oct 2009
|
Det handlar inte alls om hur ofta du äter, vissa här äter enligt något som kallas periodisk fasta då man äter ett stort mål om dagen.
Tränar du något?
Räkna ut ditt basala BEE: http://nutriand.se/kaloribehov
Och ligga på 200-600 kcal+ om dagen. Ta gärna mat i flytande form till en början, då mättar det ej lika heller.
mvh
|
|
|
2010-05-22, 21:30
|
|
Registered User
|
Nej tränar inget alls, är bara hemma, kanske lite fotboll med polarna nu när solen är ute och skiner under sommaren  Det står att jag behöver 1794 kalorier för att behålla min vikt, frågat min pappa nyss och han sa att jag äter mer än 2500 kalorier per dag. Men kan testa att gå upp till 3500 kalorier, älskar mat  Tycker bara det är konstigt att jag varit lite överviktig sedan bara rasat ner på 2 år? någon som håller med att det är konstigt? läst att de som är spinkiga har varit de sedan de var väldigt små.
|
|
|
2010-05-22, 21:34
|
|
Registered BAWS!
|
Vet din pappa om allt du äter på dagarna? :Confused
Under min tid då jag rasat i vikt berättade pappa att jag åt 2000 kcal (GDI på flingpaketen os.v  ), men i själva verket åt jag 3500 kcal.
Följ hellre ditt andra, sikta på 2200 kcal, och räkna med allt frukt o.s.v o.s.v.
Äter du +2000 kcal blir du tjock direkt.
Men om du ändå skulle äta 2500 kcal, vilket jag misstror starkt så kanske du har några hormonella rubbningar?
Nja, på det sista kan det vara att du växer du så får du högre energibehov, och du kanske höll dig på ditt gamla?
Senast redigerad av Crocker den 2010-05-22 klockan 21:36.
|
|
|
2010-05-22, 21:39
|
|
Registered User
|
Ja min pappa ser till att jag äter mycket så att jag inte går ner i vikt, dock håller det bara vikten kan inte gå upp för någon anledning. Har alltid ätit mycket, därför jag gick upp i vikt i tidigare åren mina kompisar kallar mig "soptunnan" eftersom att jag äter mycket. Hormonella rubbningar? jag kanske borde söka professionell hjälp? låter seriöst :/
|
|
|
2010-05-22, 21:43
|
|
Registered BAWS!
|
Nej det är inte allvarligt, man kan ha brist på sköldkörtelhormon, så man ej kan gå ner i vikt ex.
De flesta som är underviktig överskattar bara sitt intag av mat.
Skriv upp allt du äter imorgon, väg gärna o.s.v. Och posta det här så kan jag eller någon annan räkna ut om du äter 2500 kcal eller inte.
Att man blir retad för något är ju såklart hemskt också. Hoppas det går över!
mvh
EDIT: Har du brist av något?
|
|
|
2010-05-22, 21:45
|
|
Registered User
|
kan väll skriva vad jag äter imorgon  Vad menar du med brist av något?
|
|
|
2010-05-22, 21:50
|
|
Registered BAWS!
|
Typ vitamin eller så.
Skriv exakt vad du äter och dissa ingenting frukt m.m gärna i vilken mängd (g) också om du kan. 
Ett tips kan vara att börja gymma också, då blir du större om du tränar på kcal+.
mvh
|
|
|
2010-05-22, 21:58
|
|
Registered User
|
käkar mycket frukt och dricker såna där vitamin well drycker ofta =) mm hört att det är lättare att gå upp i vikt och finare genom att gymma, kanske skaffar ett gym kort snart och börjar redan under sommaren
edit: Tack för svaren Crocker, uppskattar det mycket!
|
|
|
2010-05-22, 22:03
|
|
Registered BAWS!
|
Citat:
Ursprungligen postat av Hassan2323
käkar mycket frukt och dricker såna där vitamin well drycker ofta =) mm hört att det är lättare att gå upp i vikt och finare genom att gymma, kanske skaffar ett gym kort snart och börjar redan under sommaren
edit: Tack för svaren Crocker, uppskattar det mycket!
|
Ja, vitamin well och frukt och allt annat ska också skrivas upp, nu vet du det ännu en ggr.
Det är ej lättare att gå upp i vikt när man gymmer behovet av näring ökar. Men eftersom du säger att du är matglad (Vilket vi får bevis på imorgon.  ) så lär ej det vara något problem heller.
Inga problem, finns på PM om du har några frågor. 
Lycka till!
mvh
|
|
|
2010-05-22, 23:42
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2010
|
Gör som crocker säger.
Många som är underviktiga överskattar som sagt sin matintag per dag, och anser att dom äter väldigt mycket.
|
|
|
2010-05-23, 04:58
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2007
|
Och skulle du inte gå upp i vikt, så sök hjälp, typ dietist eller kolla upp hormonerna, kan va fel på magslemhinnan med som ej tar upp näring. så var det för mig....
Några tips annars:
1, ät kolhydrater, va inte rädd för "snabba", vittbröd, risgrynsgröt mm
2, ät feta mejeriprodukter. de gör susen 
3, ät fett, avokado, massa nötter, fet fisk, feta mejeriprodukter, ägg ( gulor ), såser, ost mm, rapsolja, grädde, lite bakelse kanske mm
4, kör inte FÖR MYCKET konditionsträning om du inte går upp som du vill, för de förbränner mycket.
5, försök träna mkt styrketräning.
6, sov ordentligt och låt kroppen få vila.
7, tanke på din vikt och längd så kommer du knappast bli fet dom första kilona du lägger på dig, så njut
DM guld Diskuskastning 2005 * 5a av 25st 2005 Världsungdomsspelen F15 Diskus * DM guld Diskuskastning 2006 * DM guld Tyngdlyftning 2007 * U-SM guld Styrkelyft 2008 Kiruna * U-NM guld styrkelyft 2008 Norge
Sen försvann hon...
|
|
|
2010-05-23, 10:03
|
|
Registered BAWS!
|
Raffinerade kolhydrater är väl kanske inte att rekommendera?
|
|
|
2010-05-23, 10:16
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2005
|
Varför skulle inte en del raffinerade kolhydrater kunna ingå i en kost där personen vill gå upp i vikt?
|
|
|
2010-05-23, 10:28
|
|
stridis- avatartextmästare
Reg.datum: Jan 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av 1684_
Och skulle du inte gå upp i vikt, så sök hjälp, typ dietist eller kolla upp hormonerna, kan va fel på magslemhinnan med som ej tar upp näring. så var det för mig....
|
Han kan ju ha problem med upptaget ja. Celiaki kan vara relativt symtomfri.
Men du känner dig frisk eller så? Om du har hormonfel så lär du gå runt med en viss sjukdomskänsla. Om du har något som skulle vara något symtom, skriv gärna det i tråden.
Fast man kan gå runt med binnikemask och det är ju tämligen symtomfritt förutom ägg i avföringen.
Hur aktiv är du?
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:21.
|

|