Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-10-11, 20:51   #1
Mafiosos
Registered User

Reg.datum: Oct 2014
Långsam viktuppgång/ kostrådgivning

Hej,

Har tappat 10 kilo på några månader, dålig aptit, stress, överarbete.

Har tidigare gymmat 5-6 dagar i veckan. Men nu ere nästan inget gymmande såklart. Har ingen ork och energi, mkt pga mat och vätska som jag slarvat mkt med.

Vill ta tag i gymmandet nu igen. Hur långsamt bör jag gå upp utan att bli lönnfet? Har ju antagligen sänkt ämnesomsättning. Har hört om att man går upp lättare när man varit i "svältläge"

Tips på PT/kostrådgivning i Stockholm. Mitt mål är att ta tag i mitt gymmande igen och att gå upp ca 10-15 kilo igen.

Är 186 cm lång väger 59-60. Vägde för 3-4 månader sen ca 70.

Alla tips osv bara kasta ut det!!

Har börjat smått att äta mer mat, och nyttigare. Men saken är den att jag har svårt att nå upp i min kalorinivå, hur mycket onyttigt vågar jag klämma i mig utan att lägga på mig fett? Äter mestadels för mycket kyckling, tonfisk och lax, och nästan bara bulgur för att jag är nojjig för att gå upp för snabbt.

Förut åt jag vad jag ville osv, har inga anlag egentligen så vet inte vad jag oroar mig för.

Typ popcorn, chips, glass etc för att fylla ut mitt dagliga intag? Är det värt att köra på?

Äter husmanskost, och väldigt proteinrikt, med kött/fisk/kyckling, pasta, mest bulgur och ris. Ägg, havregryn till frukost etc.

Är dock väldigt stressad över detta med min vikt osv, har ofta svårt att sova sen jag började räkna kalorier och "tänka för nyttigt" vågar inte äta vissa livsmedel, men samtidigt vill jag vara som förr när jag itne brydde mig. Och jag vill ju gå upp i vikt!!

Tror även jag äter för kolhydratsnålt och proteinrikt, har svårt att sova numera. Har aldrig!! haft svårt att sova, till och med under min period när jag åt väldigt dåligt och tappade väldigt mycket vikt+ lågt kaloriintag. Påverkar det, eller är det bara mitt huvud som spökar?

Senast redigerad av Mafiosos den 2014-10-11 klockan 20:54.
Mafiosos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-11, 20:59   #2
R Scarpa27
Banned User

Reg.datum: Sep 2013
186 cm och 59kg inte bra.
något du bör tänka på när du säger att du mest proteinrikt till dina måltider....tänk om.
Lassa på med kolhydrater...och självklart ska du få i dig protein, dock bbehöver du inte överdriva, utan satsa på kolhydrater... och glass, godis, chips osv är inte heller dålligt i en bra blandkost.
äter något sådant varje dag, blir inte sämmre för det... täcker upp med det viktigaste och fyller ut med det goda, sen har ju allt för&nackdelar vad det än gäller....
livet går inte ut på att vara 100% opti...

extra, ris, potatismos, pasta, bröd och vanliga standard produkter gör det enklare.

jag har själv mina knep vid u/ö skott.
i form av många olika saker.

lyckas inte aptiten drick gainer också...

Senast redigerad av R Scarpa27 den 2014-10-11 klockan 21:05.
R Scarpa27 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-11, 21:07   #3
Mafiosos
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av R Scarpa27 Visa inlägg
186 cm och 59kg inte bra.
något du bör tänka på när du säger att du mest proteinrikt till dina måltider....tänk om.
Lassa på med kolhydrater...och självklart ska du få i dig protein, dock bbehöver du inte överdriva, utan satsa på kolhydrater... och glass, godis, chips osv är inte heller dålligt i en bra blandkost.
äter något sådant varje dag, blir inte sämmre för det... täcker upp med det viktigaste och fyller ut med det goda, sen har ju allt för&nackdelar vad det än gäller....
livet går inte ut på att vara 100% opti...

extra, ris, potatismos, pasta, bröd och vanliga standard produkter gör det enklare.

jag har själv mina knep vid u/ö skott.
i form av många olika saker.

lyckas inte aptiten drick gainer också...

Väger ännu mindre, glömde ändra. Väger 56 just nu, tappade ännu mer för någon vecka sedan.

Åt första dagarna när jag räknade, 120+ gram protein och kanske 250 gram kollisar, 60 gram fett ca.

Hatar att jag lärde mig om kalorier etc, blir sån jobbig mental block med allt. Tänker på all mat i kollisar, protein, fett och speciellt kalori. Även fast jag inte borde bry mig överhuvudtaget.
Gammal 2014-10-11, 21:12   #4
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Det låter inte som om du behöver en pt/kostrådgivare utan snarare att du söker hjälp inom vården.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-11, 21:17   #5
Mafiosos
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Det låter inte som om du behöver en pt/kostrådgivare utan snarare att du söker hjälp inom vården.
Vad menar du?
Gammal 2014-10-11, 21:19   #6
R Scarpa27
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Mafiosos Visa inlägg
Vad menar du?
han minskar ännu mer skrev han ju nu i senare inlägg.. och det verkar mer som hjärnspöken och rädd för mat / för mycket räkning och rädd för kalorier........
därav hjälp.

käka mer kollisar, fett och skipa räkningen och tänk på godismonstret när kaloritänkandet kommer, vad hade godismonstret gjort? just ja käkat en halv burk pb...

annars måste du söka hjälp lycka till iallafall ts.

Senast redigerad av R Scarpa27 den 2014-10-11 klockan 21:22.
Gammal 2014-10-11, 21:26   #7
Mafiosos
Registered User

Citat:
han minskar ännu mer skrev han ju nu i senare inlägg.. och det verkar mer som hjärnspöken och rädd för mat / för mycket räkning och rädd för kalorier........
därav hjälp.

käka mer kollisar, fett och skipa räkningen och tänk på godismonstret när kaloritänkandet kommer, vad hade godismonstret gjort? just ja käkat en halv burk pb...

annars måste du söka hjälp lycka till iallafall ts.
Har redan varit hos läkare och kontrollerat mina värden etc. Har även varit hos psykolog. Då man trodde jag hade depression/utmattning på jobbet. Tror inte riktigt jag har ätstörning, men visst har jag matnojja då jag läser för mycket och uppenbarligen förut haft kass aptit.

Inte riktigt rädd för kalorier, utan är rädd att jag förstört min kropp och att det byggs upp på fel kost. Därav äter jag troligen för nyttigt och fett och kollis snålt.

Aja nu klämmer jag iallafall i mig en påse popcorn!

Hur farligt lågt är min vikt?
Gammal 2014-10-11, 21:37   #8
R Scarpa27
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Mafiosos Visa inlägg
Har redan varit hos läkare och kontrollerat mina värden etc. Har även varit hos psykolog. Då man trodde jag hade depression/utmattning på jobbet. Tror inte riktigt jag har ätstörning, men visst har jag matnojja då jag läser för mycket och uppenbarligen förut haft kass aptit.

Inte riktigt rädd för kalorier, utan är rädd att jag förstört min kropp och att det byggs upp på fel kost. Därav äter jag troligen för nyttigt och fett och kollis snålt.

Aja nu klämmer jag iallafall i mig en påse popcorn!

Hur farligt lågt är min vikt?
svårt att säga...
och att du smäller i dig en påse popcorn säger mig ingenting, för övrigt lätta tilla sin volym. därav en påse popcorn =kalorisnålt och helt värdelöst om du ätit dålligt med mat. utfyllnad med täckta macros, jovisst!.

du borde klämmt i dig en påse mandlar ist.
Gammal 2014-10-12, 23:39   #9
Mafiosos
Registered User

Citat:
svårt att säga...
och att du smäller i dig en påse popcorn säger mig ingenting, för övrigt lätta tilla sin volym. därav en påse popcorn =kalorisnålt och helt värdelöst om du ätit dålligt med mat. utfyllnad med täckta macros, jovisst!.

du borde klämmt i dig en påse mandlar ist.
Nej det kanske det iofs inte gör. Men det är en god början, orkar inte bry mig längre. Nu fåre bli som det blir, räknar knappt kalorier längre senaste dagarn. Popcorn är ju relativt kaloritätt, minst 400 kcal/100 gram. Täckta macros?
Gammal 2014-10-13, 03:25   #10
Hansie
Registered User

Reg.datum: Aug 2014
Du borde verkligen söka vård. Jag har själv funderat i banorna om jag har börjat utveckla en ätstörning men du är mycket värre än vad jag själv är.
Hansie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-13, 06:08   #11
EnergiÖverskott
Registered User

Reg.datum: Jan 2014
Du är så underviktig att du antagligen ser sjuk ut bara vid en första anblick. Att du ens tänker i de banorna du gör är ett rop på hjälp. Snälla sök hjälp. Gå till din vårdcentral och be om en remiss till någon som arbetar med ätstörningar.

/någon som har lååång och mycket erfarenhet av detta.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-22, 09:19   #12
Mafiosos
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Hansie Visa inlägg
Du borde verkligen söka vård. Jag har själv funderat i banorna om jag har börjat utveckla en ätstörning men du är mycket värre än vad jag själv är.
Har sökt vård, man trodde att jag haft en depression, ångest och utmattning. Vilket även mycket av mina symptom visade på. Äter mycket bättre nu och hoppas se resultat i form utav viktökning kommande veckor.

Citat:
Ursprungligen postat av EnergiÖverskott Visa inlägg
Du är så underviktig att du antagligen ser sjuk ut bara vid en första anblick. Att du ens tänker i de banorna du gör är ett rop på hjälp. Snälla sök hjälp. Gå till din vårdcentral och be om en remiss till någon som arbetar med ätstörningar.
/någon som har lååång och mycket erfarenhet av detta.

Inte riktigt så att jag ser sjuk ut, men är väldigt smal helt klart. Att jag tänker i vilka banor? Jag skrev ju att jag numera skiter it, jag kör bara på utan att tänka för mycket osv. Men det är väl inte konstigt att man vill ha en sund viktuppgång? Grisbulka kanske ni gymmare tror är lösningen, men det tror inte jag på långsikt. Klart man har funderingar kring hur man ska lägga upp det, därav mina frågeställningar kring onyttigt, nyttigt etc. Men har insett att jag först och främst bör äta ordentligt, ofta och inte alltid så jäkla nyttigt. Har sökt hjälp, vi kom inte fram till mycket, dom antydde inte på ätstörningar, inte jag heller.

Mvh

Mafiosos
Gammal 2014-10-22, 09:47   #13
Ozziking
Registered User

Ozzikings avatar

Reg.datum: Jul 2013
Sluta räkna och ät till du går upp i vikt. ingen räkning = mindre stress. En varierad kost som innehåller lite av varje är nyttigt & hälsosamt, om det är det du tänker på.

Man ska inte vara rädd för att äta någon form av mat, det finns ingen anledning till det. Varför är du rädd för det?

Du behöver inte lägga upp det på något speciellt sätt, ät regelbundet kanske är en bra utgångspunkt. Och så att vikten går stadigt uppåt. Och att du äter något "mindre hälsosamt" någon gång kommer inte påverka dig någonting.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-22, 11:05   #14
Mafiosos
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Sluta räkna och ät till du går upp i vikt. ingen räkning = mindre stress. En varierad kost som innehåller lite av varje är nyttigt & hälsosamt, om det är det du tänker på.

Man ska inte vara rädd för att äta någon form av mat, det finns ingen anledning till det. Varför är du rädd för det?

Du behöver inte lägga upp det på något speciellt sätt, ät regelbundet kanske är en bra utgångspunkt. Och så att vikten går stadigt uppåt. Och att du äter något "mindre hälsosamt" någon gång kommer inte påverka dig någonting.

Har slutat räkna, har inte räknat för att jag vill gå ner. Utan snarare för att jag har stress och vill gå upp nu!! Precis, jag försöker variera kosten och äta på!

Det ända är att jag lätt glömmer och slarvar, stundtals dålig aptit. Skulle kanske behöva ett fungerande upplägg.

Är inte rädd för att äta en viss form utav "mat" utan är snarare rädd för att bygga upp fel. Missförstå mig rätt, alltså då menar jag att jag vill äta kaloritätt, komma upp 2500+ minst men ändå få i mig nyttigt och bra. Inte sitta och grisbulka som sagt. Men det är det svåra, har inte jättebra koll på kost etc.

Självklart fyller jag ut med glass, chips, popcorn, bars etc!

Som idag, ge tips på hur jag ska äta dels för att göra bra pass och dels för att gå upp.

Ledig:

Vaknade vid halv 10, frukost vid 10.

1 ägg, 2 knäckebröd, gröt.

Tänkte gymma vid 4 tiden, tips på vad jag bör käka innan gymmet? Och hur nära inpå bör man äta för att få bra effekt?

Senast redigerad av Mafiosos den 2014-10-22 klockan 11:07.
Gammal 2014-10-22, 11:26   #15
Ozziking
Registered User

Ozzikings avatar

Reg.datum: Jul 2013
Alltså ät regelbundet, frukost/lunch/middag + 2-3 mellanmål, och ligg på ett överskott som gör att du går upp runt 0.25-0.5kg /vecka. Brukar vara rätt bra riktmål.

Det viktigaste i slutändan är att du får i dig tillräckligt med energi, total sett över dygnet alltså.

Och din aptitlöshet får du bara undvika. Man äter ändå. Annars bygger man aldrig bra eller blir stark, särskilt om du tränar också.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:44.