Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-03-27, 18:38   #1
kaer
Gillar just DIG!

Reg.datum: May 2005
Skidjacka, softshell vs gore tex

Funderar på att köpa en ny skidjacka, alla tips är välkomna.

Funderar lite på att köpa en softshell istället för en gore tex jacka, vad tror ni om det? Jag var och tittade på naturkompaniet idag och av vad jag gick fram så verkade gore tex jackorna mest vara betydligt bättre vid väta, men softshelljackorna var ändå fullt tillräckligt vattenavisande för skidåkning.
Softshelljackan skulle tydligen andas bättre, vilket skulle vara ett ganska stort plus för mig.

Jag har nu en Tierra gore texjacka som jag haft nästan 10 år, egentligen fungerar den alldeles utmärkt men funderar på att köpa en snyggare model, men för 5000 spänn så känns det som en tveksam anledning.
Köper jag en softshell så kan jag nog använda den som vårjacka med.

Har ni några synpunkter på märken och butiker? Som sagt har jag tittat på tierra, men egentligen spelar det ingen större roll för mig. Vad säger ni om billigare märken som Mountain hardware?

Kan man förvänta sig någon rea i stockholmsområdet nu när säsongen närmar sig slutet?
kaer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-27, 19:31   #2
fiskebulle
Raidar MC

fiskebulles avatar

Reg.datum: Sep 2009
Har ni inte redan rea? I Linköping var det rea på massvis utav vinterjackor för typ 3 veckor sedan.

Jag har personligen en Norröna Lofoten jacka som jag är väldigt nöjd med, kan varmt rekommenderas. Har även haft en Bergans soft-shell, med något slags membran som heter Dermizax, det fungerar också utmärkt.

Denna tråd är iofs lite gammal, men det står en hel del vettig information i den. Läs och begrunda
Min träningsjournal! <------------------------- is da shizznit!
fiskebulle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-28, 08:24   #3
Arf Pingvin
Hårdrockare

Arf Pingvins avatar

Reg.datum: Mar 2006
Ska du vara en vecka i hällregn? Nej.

Köp en softshell.
Arf Pingvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-28, 08:34   #4
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Reg.datum: Dec 2003
Jag har haft både softshell och lika varianter på motsatsen, som klättermusens Cutan och Gore-Tex 2- och 3-lager. Idag skulle jag vilja påstå att softshellplaggen blivit så bra att deras överlägsna passform gör dem till vinnare för allt utom längre stunder av regn, och då kan man lika gärna använda en regnjacka som är vattenavvisande på riktigt.

Nu blev jag sugen på en ny jacka.
Gammal 2010-03-29, 09:19   #5
kaer
Gillar just DIG!

Reg.datum: May 2005
Tackar för alla svar. Tråden som Fiskbulle länkade var riktigt intressant.

Tror det blir att kika runt lite i stans butiker innan jag bestämmer mig. Funderar nog på att använda en ny softshelljacka även som vårjacka. Även om jag vanligtvis brukar vara emot att ha fritidskläder som kläder jag har i stan...
kaer är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:53.