Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2025-04-10, 00:16   #1
Bifftek
Registered User

Biffteks avatar

Reg.datum: Dec 2016
Varför var jag mer rippad på högre kroppsvikt för 10 år sen?

Idag är jag 34 år, 160cm och väger 61kg men jag är inte lika rippad som när jag var 24år och vägde 63kg. Jag måste ner till ~57kg för att uppnå samma form. Dock har jag lättare idag att ligga på låg kcal än när jag var 24år.

What gives?
Bifftek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-04-10, 06:14   #2
BabaYaga
Registered User

Reg.datum: Jun 2024
Citat:
Ursprungligen postat av Bifftek Visa inlägg
Idag är jag 34 år, 160cm och väger 61kg men jag är inte lika rippad som när jag var 24år och vägde 63kg. Jag måste ner till ~57kg för att uppnå samma form. Dock har jag lättare idag att ligga på låg kcal än när jag var 24år.

What gives?
Du kanske har mindre muskelmassa idag / mer kroppsfett? Jag har ingen aning, men gissar lite.
BabaYaga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-04-10, 06:51   #3
Ett Orm
Silver lifter

Ett Orms avatar

Reg.datum: Jun 2011
Citat:

What gives?
Du är äldre. Annan fettfördelning och huden är inte lika tajt o fin.

Om det inte är muskelmassan.
Gammal 2025-04-10, 07:13   #4
Anders The Peak
Registered User

Anders The Peaks avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:

What gives?
Antar att det saknas ca 3-6 kg fettfri massa sedan förra gången då du var rippad,

Tre eller Sex kilo på 160 cm är en ohygglig mängd muskelmassa på den längden.

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-04-12, 10:22   #5
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Vi har blivit gamla, svaga och feta, således.
Gammal 2025-04-13, 09:56   #6
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!

CallePs avatar

Reg.datum: Sep 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Finns oftast inget roligt svar på denna fråga
Gammal 2025-04-13, 10:07   #7
stridis
stridis- avatartextmästare

stridiss avatar

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Jag är inte svagare nu i mogen ålder. Kanske för att jag aldrig varit riktigt stark.

Explosiviteten dock, vad fan hände? Likadant med den anaeroba kapaciteten. Och vigheten.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2025-04-14, 08:07   #8
Anders The Peak
Registered User

Anders The Peaks avatar

Reg.datum: Jan 2005
34 år borde vara mitt i kroppens höjdpunkt för muskelmassa och krispighet.

Nu kan jag hålla med om att reaktionsförmågan inte är på topp, finns genetiska undantag, men inte direkt dålig heller.

Att ta upp att en 30,50,60 åriga kropp är problemet är enbart ett sätt försvara sitt ego och mediokra sätt att leva.

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-04-16, 17:05   #9
Langster
Ninja

Langsters avatar

Reg.datum: Apr 2001
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
34 år borde vara mitt i kroppens höjdpunkt för muskelmassa och krispighet.

Nu kan jag hålla med om att reaktionsförmågan inte är på topp, finns genetiska undantag, men inte direkt dålig heller.

Att ta upp att en 30,50,60 åriga kropp är problemet är enbart ett sätt försvara sitt ego och mediokra sätt att leva.
Håller med. Lätt att lägga skulden på åldern. Problemet är att nästa år är man ännu äldre, det finns liksom inget att hämta där. Ingen blir yngre, vilket innebär att från 40 någonstans kommer man aldrig ha bättre förutsättningar än JUST NU. Vill man vara i bra form så får man göra det så bra som möjligt för sin ålder helt enkelt - eller konstant se bakåt i tiden och undra varför man inte tog sig i kragen DÅ.

Och ja, runt 35 har man troligen sin peak potential. Man har haft möjligheten att lägga på sig ungefär maximalt med muskelmassa och styrka och förfallet har inte börjat än.
Visst man kanske har en peak av testosteron och atletisism runt 25, men man har inte hunnit lägga på sig lika mycket massa som vid 35.

30-års journalen
Langster är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2025-04-17, 07:48   #10
Jarp
Registered User

Reg.datum: Jan 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Håller med. Lätt att lägga skulden på åldern. Problemet är att nästa år är man ännu äldre, det finns liksom inget att hämta där. Ingen blir yngre, vilket innebär att från 40 någonstans kommer man aldrig ha bättre förutsättningar än JUST NU. Vill man vara i bra form så får man göra det så bra som möjligt för sin ålder helt enkelt - eller konstant se bakåt i tiden och undra varför man inte tog sig i kragen DÅ.

Och ja, runt 35 har man troligen sin peak potential. Man har haft möjligheten att lägga på sig ungefär maximalt med muskelmassa och styrka och förfallet har inte börjat än.
Visst man kanske har en peak av testosteron och atletisism runt 25, men man har inte hunnit lägga på sig lika mycket massa som vid 35.
Allt är korrekt. Viktigt dock att poängtera för den som läser detta och blir modstulen, att man under hela livet (över 90 om man är sån) kan bli redigt mycket starkare, smalare och stiligare. Inget imponerar mer än en gamling som är vältränad. Det finns ingen anledning att ge upp, bara för att man missade chansen att vara Fabio i unga år.
Jarp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-04-17, 07:54   #11
Langster
Ninja

Langsters avatar

Reg.datum: Apr 2001
Citat:
Ursprungligen postat av Jarp Visa inlägg
Allt är korrekt. Viktigt dock att poängtera för den som läser detta och blir modstulen, att man under hela livet (över 90 om man är sån) kan bli redigt mycket starkare, smalare och stiligare. Inget imponerar mer än en gamling som är vältränad. Det finns ingen anledning att ge upp, bara för att man missade chansen att vara Fabio i unga år.
Som sagt, man kommer aldrig att ha bättre förutsättningar än just nu, oavsett hur gammal man är. Hur det är nu jämfört med för 10 år sen är helt irrelevant då den tiden aldrig kommer tillbaka.

30-års journalen
Langster är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2025-04-17, 07:58   #12
Jarp
Registered User

Reg.datum: Jan 2007
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av langster Visa inlägg
som sagt, man kommer aldrig att ha bättre förutsättningar än just nu, oavsett hur gammal man är. Hur det är nu jämfört med för 10 år sen är helt irrelevant då den tiden aldrig kommer tillbaka.
+1
Jarp är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:40.