Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-21, 10:19   #1
Jenan
Registered User

Reg.datum: Jan 2010
Tips på "tunga" glutenfria kolhydrater?

Jag har tänkt att på prov lämna bort gluten ur min kost då jag har en känsla av att magen skulle må bättre av det, men samtidigt kapar jag ju bort allt det bästa träningsbränslet. Har alltid tränat bäst när jag lassat in så mycket pasta/bröd etc jag orkar innan, men att börja köpa svindyra glutenfria substitut när man inte blivit diagnosticerad på riktigt utan bara experimenterar lite på egen hand känns inte lönt.

Så då står jag kvar med ris, i princip. Och det blir förmodligen lite trist i längden att äta varje dag. Men kanske det finns glutenintoleranta tränande här som har några bra tips som jag inte tänkt på. (Jag gillar grönsaker överlag och äter gärna mycket rotfrukter, broccoli, blomkål och sånt, men det är för "futtigt" för min kropp, den vill ha nåt mer bastant om den ska orka träna i högsta växeln. Quinoa är tyvärr för äckligt.)
Jenan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-21, 10:22   #2
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Spannmål är överhuvudtaget långt ifrån något krav i kosten och jag kan inte hålla med om att det per automatik skulle vara det bästa bränslet.

Men i vilket fall som helst funkar ju fortfarande ris, bovete och ren havre t.ex. Och dessutom kan du ju äta potatis hur mycket du vill. Likaså andra rotfrukter och även baljväxter.

Vore jag själv glutenintolerant kan jagbara komma på en enda sak jag skulle tvingas välja bort ur kosten och det är fiskbullar.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-21, 10:27   #3
Ristretto
Risotto

Ristrettos avatar

Reg.datum: Oct 2009
Duger inte en mustig potatisgratäng? Potatis är ju inte lika energitätt som pasta, så man kan ju lätt dra på med lite mera fett i form av grädde. Det är ju sjukt god och "rejäl" mat.
Gammal 2010-02-21, 10:30   #4
Jenan
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Men i vilket fall som helst funkar ju fortfarande ris, bovete och ren havre t.ex. Och dessutom kan du ju äta potatis hur mycket du vill. Likaså andra rotfrukter och även baljväxter.
Aha, att havre var tillåtet visste jag inte ens. Har trott att det fick ryka med resten det också. Tack för den infon, det gör en rätt stor skillnad!
Gammal 2010-02-21, 10:32   #5
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Jenan Visa inlägg
Aha, att havre var tillåtet visste jag inte ens. Har trott att det fick ryka med resten det också. Tack för den infon, det gör en rätt stor skillnad!
Ja fast det måste vara REN havre. Den hittar du i glutenfria hyllan oftast, inte bland de vanliga.

Havren som sådan är en produkt utan toxiska gluteiner och prolaminer men den är i regel kontaminerad från annat spannmål. Därför måste du köpa den rena havren.
Gammal 2010-02-21, 10:34   #6
Ristretto
Risotto

Ristrettos avatar

Reg.datum: Oct 2009
Svar av Åsa Nordström, Nutritionist på fråga om havregryn är glutenfritt.

Citat:
Havre och celiaki har diskuterats en hel del och studier har gjorts för att se om havre är skadligt vid glutenintolerans. Flera kliniska studier talar för att havre kan ingå i kosten hos de flesta vuxna med celiaki. Barn under 18 år med celiaki ska dock inte äta havre på grund av att det ännu inte gjorts tillräckligt med studier på barn och ungdomar. Vuxna med celiaki avgör själva om havre ska ingå i kosten eller inte och de bör rådgöra med läkare innan de börjar äta havre. Havreprodukter får inte saluföras som glutenfria eller att de är lämpliga vid celiaki. Havre får inte heller ingå i glutenfria produkter.
http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat...a&kategoriid=0
Gammal 2010-02-21, 10:35   #7
Jenan
Registered User

Ska gå och leta.
Gammal 2010-02-21, 11:00   #8
forslund
Registered User

forslunds avatar

Reg.datum: Nov 2007
Jag har en syster med Celiaki, har haft det i 10 år nu ungefär så jag har ganska bra koll och vi lagar alltid glutenfri mat.

Det enda hon får äta annorlunda än oss, som jag kan komma på bara sådär är; havregryn, bröd, pasta. Sedan småsaker som vi får tänka på när vi lagar mat: fond istället för buljong, reda med Maizena istället för mjöl.
Flingor finns glutenfria alternativ (typ coops corn flakes och vissa kellogs-varianter).

Antagligen har jag blivit lite "skadad", men jag tycker det är relativt enkelt att undvika gluten i husmanskost. Det enda tråkiga är att det aldrig blir pizza, hamburgare (ok, finns glutenfritt hamburgebröd på vissa kedjor) och sådant på uteställen och man får välja där vi äter med större omsorg.
Gammal 2010-02-21, 11:19   #9
Jenan
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av forslund Visa inlägg
Det enda tråkiga är att det aldrig blir pizza, hamburgare (ok, finns glutenfritt hamburgebröd på vissa kedjor) och sådant på uteställen och man får välja där vi äter med större omsorg.
Hm. Där ligger vi nog lite före i Finland. Nästan alla pizzerior använder laktosfri ost, plus att det är bara att säga till om man vill ha glutenfri pizzabotten. Detta gäller iaf på alla större kedjor, kanske inte på en vanlig turrekebab.
Gammal 2010-02-21, 11:35   #10
forslund
Registered User

forslunds avatar

Reg.datum: Nov 2007
Det finns ett fåtal pizzerior här i min stad som erbjuder glutenfria bottnar, men jag skulle ljuga om de upplevs som en vanlig pizzabotten.

Samma gäller hamburgekedjorna, McDonalds, Max, Burger King etc. har oftast glutenfria bröd, men de är oftast tråkiga och smakar aldrig lika bra (eller i närheten) av orginalen och kommer oftast fryst vilket innebär uppvärmt och inte alls lika gott. Nu vet jag inte om det vanliga brödet sköts på samma sätt, men det är så jag tycker i alla fall.

För trådskaparen: Flingor med fil/yoghurt är väl det lättaste sättet att få i sig kolhydrater som jag kan komma på. Baka eget bröd fungerar också, men det är väldigt mycket svårare än att baka med vanligt mjöl. Dessutom är det ju dyrare, men antagligen billigare än att köpa glutenfritt bröd. Vi bakar nästan allt bröd åt min syster hemma av den anledningen.

Senast redigerad av forslund den 2010-02-21 klockan 11:37.
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-21, 11:42   #11
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

När vi hade labb i skolan förra våren med enbart laktos- och glutenfri mat tipsade läraren om ett "kit" från Semper där man helt enkelt kunde erbjuda sig att testa produkter och få hem massvis gratis.

Jag har letat på sidan men inte hittat det dock. Nu vet jag inte om de skickar till Finland men du kan ju alltid kontakta dom och chansa.
Gammal 2010-02-21, 11:53   #12
Jenan
Registered User

Det närmsta jag hittar är Glutenfri-klubben som man kan bli medlem i och ta del av värdefulla tips, recept och "kampanjer". Om man då vågar anta att det betyder gratis mat och ska stå ut med ännu en källa till skräpmail i inkorgen för den sakens skull är ju frågan...
Gammal 2010-02-21, 13:59   #13
malfunction
Registered User

Reg.datum: Apr 2009
Majs och hirs är ganska gjutet också.
malfunction är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-21, 14:40   #14
stafh
Registred User

stafhs avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Jenan Visa inlägg
Quinoa är tyvärr för äckligt.

OnT: Linser, bönor?
Gammal 2010-02-21, 15:36   #15
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Reg.datum: Sep 2003
I allmänhet känns de glutenfria produkterna ganska onödiga. Väldigt dyra och oftast verkar de vara väldigt dåliga kopior av "originalen".

Men av någon anledning så är många glutenintoleranta väldigt envisa med att använda de.
WHITEFOLKS är uppkopplad nu   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:13.