Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-05-21, 01:24   #1
StarkeMats
Registered User

StarkeMatss avatar

Reg.datum: May 2007
Post Mats lyfter metallskrot!

Hejsan alla kollo-folk!

Lite kort om mig själv då.
Är en kille ifrån malmö-trakten på snart 25 år och har styrketränat till och från i 1 år men slutade sedan på grund av att annat kom imellan. 1 års uppehåll och nu sedan 2 månader tränar jag igen! dock har jag nu bestämt mig för att satsa lite och försöka bli runt 10-20 kg större och då inte i enbart fett, förhoppnignsvis. Så nu har jag tränat i 2,5 månader när denna journalen startas!

Tränat har jag dock gjort hela mitt liv, allt ifrån bowling till fotboll som precis säkerligen alla andra också har gjort i yngre dagar. När jag fyllde 14 år så började jag umgås med en kille som tränade taekwondo och fyfan va de såg coolt ut då! Självklart så var jag tvungen att prova på detta och sedan den tiden är jag fast. Som sagt, tränat TaeKwonDo i drygt 11-12 år med lite uppehåll ifrån skador och sånt som medföljer.

Idag jobbar jag på elgiganten och pluggar för att komma någonstans

Träningen då?
Träningen i dagsläget och framöver består nästan enbart av styrketräning. Tränar så mycket taekwondo jag kan vilket inte blir mycket med tanke på mina arbetstider.
Har valt att dela upp träningarna i muskelgrupper på dom olika dagarna. Dock är det inte superstrikt att måndagar består av bröst. etc.
Jobbar mycket helger så en del helger är man ledig och då drar man ner till gymmet då också! Vill ju satsa ju!

Syfte med min journal?
För det första måste jag säga att jag har kikat runt en del på forumet och sett att man blir ganska peppad och många av er kommer med väldigt mycket tips och råd både gällande träning och kost så att det passar just "mig". Gottans ju!
Självklart vill jag skriva journalen för att kunna i framtiden se framsteg och registrera mina pass för att ha koll på dom, mycket bättre än att skriva ner i ett block med papper och penna.

Dåvarande PB och lite stats, för drygt 1-2 år sedan.
Bänkpress: 70kg
Marklyft: 80kg
Knäböj: Körde tyvärr inte det då!
Kroppsvikt: 68kg

Nuvarande stats.
Bänkpress: 90kg
Marklyft: 120kg
Knäböj: 80kg, har alldeles nyss påbörjat!
Kroppsvikt: 77kg

Hoppas på att få mängder med kommentarer och massa med kritik, både possitiv och negativ såklart!
StarkeMats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 01:27   #2
StarkeMats
Registered User

StarkeMatss avatar

Lördag, Bröstpass!

Jepp, dags för bröst en härlig lördag.
Slutade jobba klockan 5 och va hemma halv 6 på kvällen och självklart så sitter ett stenhårt bröstpass på sin plats då
Tyvärr var det så att jag hade nog käkat på tok för lite och inte fått tillräckligt med sömn så att det blev inte 100kg i bänkpressen som jag verkligen verkligen hade trott och ville!
Körde ju 4x90kg relativt enkelt förra gångest bröstpass men denna gången blev det knappt 90kg. Måste sova ordentligt för att orka träna eller hur?

Bänkpress
10xstång, uppvärming
8x40kg, uppvärmning
5x40kg, uppvärming
3x70kg
4x80kg, seriöst. det var verkligen tungt, fick pass på 2 sista
4x80kg, samma sak här, helt slut denna dagen
1x90kg, måste ju prova! fick extremt lite pass på denna ensamma rep så jag kan väl inte påstå att den blev godkänd!

Lutande bänkpress i smith
5x50kg, tuuuungt!!
5x60kg
4x60kg, sjukt tungt..

Vet inte vad denna övningen heter men vi lutade iaf bänken bakåt så att fötterna och benen kom högre än ansiktet. Detta borde väl resultera i att nedre delen av brösten får pisk? Rätta mig gärna om jag har fel och skriv gärna vad denna övning heter. Märkte hursomhelst att det inte alls va lika lätt att köra här som vanlig bänkpress.

Lutande hantelpress, överkroppen högt
5x33kg, ohyeah! PB även om det va rejält tungt. Pass på 2 sista så 3 ensamma
4x30kg, jävligt lätt. körde alla reps ensam.
4x33kg, provade igen.. Fick pass på 2 sista tror ja! Göttans med lite ökning iaf.

Härligt pass måste jag säga även om jag är lite besviken för att jag inte orkade mer än 1x90kg i bänk. Ska se till att klara 90kg nästa pass!

Kommentera gärna, om allt möjligt och ingenting!
Vill ju få lite liv i denna blogg eller träningsjournal som det så fint heter!
Gammal 2007-05-21, 01:37   #3
StarkeMats
Registered User

StarkeMatss avatar

Söndag, Triceps

Hallå!

Triceps idag och såklart är gymmet i närheten här stängt så jag fick snällt köra in till Malmö och träna på 24/7 gym istället!
Tränade med en polare som jag brukar träna med, fungerar skitbra när vi två kör. Lyckas pressa varandra till maximum varje gång och det känns som en ganska vesäntlig del i det hela om man ska ha någon nytta av varandra.
Anyhow, här är passet!

Tricepsextension
10xstång, uppv (stången väger 10-12kg) ? Ez-Stång iaf.
7x20kg
6x40kg, inte mycket att säga. Kändes ganska okej
6x40kg, pass på 2 sista. Detta kändes förbannat tungt!

Nästa övning vi körde kan jag inte alls vad den heter. Hursomhelst så utförs den i kabelmaskin med ett handtag som greppas. Därefter med biceps uppåt pressar du ovansidan av handen ner mot golvet så att triceps får stryk! Tar iaf hur bra som helst!

6x15kg
6x15kg
5x15kg
5x10kg
5x5kg

De tre sista seten kördes eftervarandra så att jag skulle vara helt slut i triccarna!

Triceps pushdowns
6x35kg, rejält tungt. körde med ryggplatta för bättre stabillisering!
5x35kg, läs ovan
5x30kg, va tvungen att sänka vikterna för att överhuvudtaget orka köra med dom.

Bra pass idag, kändes som att armarna skulle gå sönder efter detta men det är väl meningen att det ska kännas lite efter ett hårt pass! Tyckte jag fick bra kontakt i triceps nu när jag körde extensions.

Kritik tack!
Gammal 2007-05-21, 04:13   #4
smilet
Registered User

smilets avatar

Reg.datum: Feb 2007
Citat:
Ursprungligen postat av StarkeMats Visa inlägg
Lutande bänkpress i smith
5x50kg, tuuuungt!!
5x60kg
4x60kg, sjukt tungt..

Vet inte vad denna övningen heter men vi lutade iaf bänken bakåt så att fötterna och benen kom högre än ansiktet. Detta borde väl resultera i att nedre delen av brösten får pisk? Rätta mig gärna om jag har fel och skriv gärna vad denna övning heter. Märkte hursomhelst att det inte alls va lika lätt att köra här som vanlig bänkpress.
Menar du denna kanske?? http://www.exrx.net/WeightExercises/...enchPress.html
Man kan väl kalla den nedåtlutande bänkpress eller något

Citat:
Hallå!

Nästa övning vi körde kan jag inte alls vad den heter. Hursomhelst så utförs den i kabelmaskin med ett handtag som greppas. Därefter med biceps uppåt pressar du ovansidan av handen ner mot golvet så att triceps får stryk! Tar iaf hur bra som helst!

6x15kg
6x15kg
5x15kg
5x10kg
5x5kg
Denna?? http://www.exrx.net/WeightExercises/...BPushdown.html

Triceps pushdown i kabelmaskin.

De vanligaste övningarna finns listade här på forumet i en övningsbank, men det kanske du har sett redan? Väldigt bra att kika in när man klurar på vad saker och ting heter, eller bara vill ha inspiration till nya övningar för respektive muskelgrupp. http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...ad.php?t=31071

Härligt att du har kommmit igång så bra!! Ska bli roligt att följa din journal!
smilet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 07:40   #5
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Reg.datum: Feb 2006
Trevlig journal, du verkar stark i bröst med!
Nedåtlutande bänkpress och bröstträning i huvudtaget är överskattat enligt flera här på forumet, finns lite olika trådar där man ifrågasätter varför man tränar det och att det är fullkomligt värdelöst... för min del växer nedre bröst läskigt bra i vilket fall som, det är däremot övre bröst som verkar mkt svårt att bygga riktigt...

Jag har för övrigt varit SL på elgigantoz själv, i Skövde på data/tele en gång i tiden..

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 12:12   #6
Mago
pot of tea? (_)IO

Magos avatar

Reg.datum: Sep 2003
Stabila pressar. Kör du bara en enda muskelgrupp per pass?
Gammal 2007-05-21, 13:53   #7
StarkeMats
Registered User

StarkeMatss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av smilet Visa inlägg
Menar du denna kanske?? http://www.exrx.net/WeightExercises/...enchPress.html
Man kan väl kalla den nedåtlutande bänkpress eller något

Denna?? http://www.exrx.net/WeightExercises/...BPushdown.html

Triceps pushdown i kabelmaskin.

De vanligaste övningarna finns listade här på forumet i en övningsbank, men det kanske du har sett redan? Väldigt bra att kika in när man klurar på vad saker och ting heter, eller bara vill ha inspiration till nya övningar för respektive muskelgrupp. http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...ad.php?t=31071

Härligt att du har kommmit igång så bra!! Ska bli roligt att följa din journal!
Klockrent, du förstod precis vad jag menade med mina övningar
Det är dom två jag menar exakt. Nä den där övningsbanken har jag tyvärr inte hunnit kika på men jag ska ta en titt på den.
Gammal 2007-05-21, 13:57   #8
StarkeMats
Registered User

StarkeMatss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Trevlig journal, du verkar stark i bröst med!
Nedåtlutande bänkpress och bröstträning i huvudtaget är överskattat enligt flera här på forumet, finns lite olika trådar där man ifrågasätter varför man tränar det och att det är fullkomligt värdelöst... för min del växer nedre bröst läskigt bra i vilket fall som, det är däremot övre bröst som verkar mkt svårt att bygga riktigt...

Jag har för övrigt varit SL på elgigantoz själv, i Skövde på data/tele en gång i tiden..
Haha, en liten värld vi lever i isåfall Jag jobbar på data/tele nu och seglade precis dit ifrån vitt! Dock är jag vanlig säljare men jobbar på som SL, får ta hand om exakt lika mycket vad gäller inköp osv. Jag trivs faktiskt.. En hop glada människor och en del riktigt störda människor så de blir en bra blandning

Den övningen har jag precis börjat med men jag tänkte lägga in den då och då i bröstpass för att jag fick enormt bra kontakt i nederdelen av bröstet. Nu hade jag inte så pass mycket lutning på den som den snubben på bildsekvensen ovan hade men den kändes bra.
Verkar som om det är mycket upp till var och en vilken övning som är bra för den personen, så.
Målet i bänkpressen är f.n 100kg! och hoppas det kommer inom kort.
Gammal 2007-05-21, 13:59   #9
StarkeMats
Registered User

StarkeMatss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Mago Visa inlägg
Stabila pressar. Kör du bara en enda muskelgrupp per pass?
Yeah, jag vet inte men jag tycker som såhär.
har jag kört bröst i början och sedan ska jag gå på en annan muskelgrupp så har jag inte alls den kraften att ta i så mycket som jag vill. så iaf för mig fungerar det bäst att köra en muskelgrupp per pass, plus att man inte bosätter sig i gymmet utan det hela är klart på 40 minuter
Gammal 2007-05-21, 14:05   #10
StarkeMats
Registered User

StarkeMatss avatar

jag är lite nyfiken på vilken övning ni ansér är bäst att jag tränar idag om man ser till vad jag tränat nu de sista 2 dagarna. vem anser att man ska köra vad efter bröst osv! skriv gärna medans jag drar hem till morsan och softar vid deras pool
Gammal 2007-05-21, 14:23   #11
Mago
pot of tea? (_)IO

Magos avatar

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Yeah, jag vet inte men jag tycker som såhär.
har jag kört bröst i början och sedan ska jag gå på en annan muskelgrupp så har jag inte alls den kraften att ta i så mycket som jag vill. så iaf för mig fungerar det bäst att köra en muskelgrupp per pass, plus att man inte bosätter sig i gymmet utan det hela är klart på 40 minuter
Mjo, men då kommer det dröja ~9 dagar tills du kör bröst igen? Om du tränar varje dag.
Gammal 2007-05-21, 18:41   #12
StarkeMats
Registered User

StarkeMatss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Mago Visa inlägg
Mjo, men då kommer det dröja ~9 dagar tills du kör bröst igen? Om du tränar varje dag.
Nja inte riktigt, ja kör ben tillsammans med mage men drygt 1 gång var 6e dag blir det bröst. OM jag inte kalkulerat fel på schemat
Ska ner och träna nu iaf, blir biceps idag så jag återkommer med passet senare!
Gammal 2007-05-21, 21:03   #13
StarkeMats
Registered User

StarkeMatss avatar

Måndag, Biceps

Hallå igen!

Dagens pass blev biceps och det blev ett förvånansvärt bra pass.
Kände mig riktigt pigg och alert idag så jag kunde ta i som fan också. Härligt med sånna dagar.

Tränade tillsammans med en polare som redan börjat köra så därför blev det inte basövning som första övning men den kom i andra övningen.

Kabelcurl med armstöd
10x10kg, uppvärmning
10x30kg, uppvärmnings-set det med
7x40kg, kändes extremt lätt, bra pump!
7x45kg, göttans!

bryr mig inte om att använda något PB i denna övning med tanke på att det inte är en basövning utan mest en fintrimmare imo PBna kommer endast i basövningarna.

Stångcurl med 20kgs stång
6x40kg, lätt set!
5x45kg, ohyeah! fick pass på 2 sista repsen
4x50kg, PB och här blev det pass på 2 sista med!

Sittande lutande hantelcurl
6x15kg, blev för lätt men denna övningen har jag inte kört innan så visste inte hur mycket jag orkade här!
5x18kg
6x18kg

Notes about dagens pass?
Kändes som sagt jävligt nice att jag inte var så trött i musklerna som jag trodde. har ätit ordentligt med mat och sovit ut ordentligt så det var förmodligen bara det som behövdes.

Kommentera gärna
Gammal 2007-05-22, 00:00   #14
StarkeMats
Registered User

StarkeMatss avatar

http://thefitshow.com/week3/milos_chest_med.htm

Ta en titt på denna gott folk, hur mycket borde man verkligen ta åt sig av det han säger? Det handlar ju fortfarande om studier (väl)?
Han säger en sak, men är det VERKLIGEN det som gäller?
Gammal 2007-05-22, 06:50   #15
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
jag är lite nyfiken på vilken övning ni ansér är bäst att jag tränar idag om man ser till vad jag tränat nu de sista 2 dagarna. vem anser att man ska köra vad efter bröst osv! skriv gärna medans jag drar hem till morsan och softar vid deras pool
kör du bröst så trycker du till framsida axlar och triceps en hel del, så det är det jag skulle undvika dagen efter bröstpasset. Kör du rygg så trycker du till biceps och baksida axlar osv...

Att bara köra en muskelgrupp per pass är utmärkt för min del.

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:45.