Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-05, 13:40   #1
Pillert
Registered User

Reg.datum: Dec 2009
Morötter.

Hur mycket morötter kan man äta per dag? 100gram ger ju hela dagliga A-vitamin behovet. Fast de ger fiber och är goda.

Hade tänkt äta 1kg om dagen om det inte är farligt.
Pillert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-05, 13:43   #2
tsp
Banned User

Reg.datum: Dec 2007
Tror att du kan bli karotenförgiftad om du äter för mycket. Vet en man som blev det när han dietade på endast morotsjuice. Tydligen ska han blivit lite orange i hyn också.
tsp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-05, 13:46   #3
Onigiri
Registered User

Onigiris avatar

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Ursprungligen postat av tsp Visa inlägg
Tror att du kan bli karotenförgiftad om du äter för mycket. Vet en man som blev det när han dietade på endast morotsjuice. Tydligen ska han blivit lite orange i hyn också.
Gammal 2010-02-05, 14:07   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Vitamin A-förgiftning får man av att äta för mycket av vitamin A, inte av karotenoider som från morötter.

Huden kan färgas, men det är inte farligt.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-05, 14:23   #5
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Angående hudfärgningar, så behövs det inga större doser för det heller. Jag blev orangefärgad på händer och fingrar efter ett par veckor tid av ett intag av två rivna morötter om dagen. Skulle jag kokat dem så skulle det antagligen gått ännu snabbare, eller krävt en mindre dos.
Gammal 2010-02-05, 14:47   #6
xlucasx
Registered User

xlucasxs avatar

Reg.datum: Jan 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Angående hudfärgningar, så behövs det inga större doser för det heller. Jag blev orangefärgad på händer och fingrar efter ett par veckor tid av ett intag av två rivna morötter om dagen. Skulle jag kokat dem så skulle det antagligen gått ännu snabbare, eller krävt en mindre dos.
Nu vart jag ju nästan sugen att testa bara för att, trodde aldrig att det kunde vara så enkelt att bli orangefärgad av morötter även om det är individuellt hur mycket man "behöver" för att uppnå den effekten.
Gammal 2010-02-05, 15:21   #7
Pillert
Registered User

Med andra ord så kan jag äta så stora mängder som 1kg om dagen?
Gammal 2010-02-05, 16:44   #8
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av xlucasx Visa inlägg
Nu vart jag ju nästan sugen att testa bara för att, trodde aldrig att det kunde vara så enkelt att bli orangefärgad av morötter även om det är individuellt hur mycket man "behöver" för att uppnå den effekten.
Jag käkar extremt mycket morötter och kålrot. Mina ögonvitor är vita som de ska vara, om de vore gula så skulle jag nog lida av allvarlig hepatit utifrån min hudfärg från allt betakaroten.

Pillert: Ja du kan äta så mycket. Är morötterna dessutom hela och råa samt att de äts utan tillgång till fett kommer förmodligen inget betakaroten att tillgodoses alls ändå.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-05, 16:47   #9
stafh
Registred User

stafhs avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Jag käkar extremt mycket morötter och kålrot. Mina ögonvitor är vita som de ska vara, om de vore gula så skulle jag nog lida av allvarlig hepatit utifrån min hudfärg från allt betakaroten.

Pillert: Ja du kan äta så mycket. Är morötterna dessutom hela och råa samt att de äts utan tillgång till fett kommer förmodligen inget betakaroten att tillgodoses alls ändå.
Hela?
Gammal 2010-02-05, 16:47   #10
Pillert
Registered User

Citat:

Så du menar att jag inte ens kommer fylla A-vitamin behovet om jag bara sitter och knaprar morötter som de är?
Varför är det så?
Gammal 2010-02-05, 16:54   #11
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av stafh Visa inlägg
Hela?
Ja om de finfördelas, t.ex. rivs, så blir biotillgängligheten bättre än om moroten är hel.

Citat:
Ursprungligen postat av Pillert Visa inlägg
Så du menar att jag inte ens kommer fylla A-vitamin behovet om jag bara sitter och knaprar morötter som de är?
Varför är det så?
Klart du kan. Äter du inget annat än morötter? De flesta täcker nog sitt A-vitaminbehov gott och väl i form av retinolen från animalier.

Betakaroten är fettlösligt och blir mer biotillgängligt när morötterna kokas och finfördelas. Det är proteiner i morötterna som "håller i" karotenoiderna men olika former av tillredning denaturerar de proteinerna.

Samma sak med t.ex. lykopen i tomater som också är en karotenoid.

Läs den här.

http://www.slv.se/upload/dokument/ra...noiderRapp.pdf
Gammal 2010-02-05, 16:58   #12
stafh
Registred User

stafhs avatar

Citat:
Ja om de finfördelas, t.ex. rivs, så blir biotillgängligheten bättre än om moroten är hel.
Men man tuggar ju dem ändå? Saltsyran i magen borde göra resten av jobbet tycker man.

Och visst ökar biotillgängligheten när man värmer dem, men den är ju inte direkt 0% för råa morötter. Det lägsta jag sett var att biotillgängligheten för råa morötter var en tredjedel av vad den var för kokta.
Gammal 2010-02-05, 17:03   #13
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Men man tuggar ju dem ändå? Saltsyran i magen borde göra resten av jobbet tycker man.

Och visst ökar biotillgängligheten när man värmer dem, men den är ju inte direkt 0% för råa morötter. Det lägsta jag sett var att biotillgängligheten för råa morötter var en tredjedel av vad den var för kokta.
Jag nämnde fettet också. Åts det i total frånvaro av fett?
Gammal 2010-02-05, 17:07   #14
stafh
Registred User

stafhs avatar

Citat:
Jag nämnde fettet också. Åts det i total frånvaro av fett?
Nix. Men käkar man det i anslutning till en vanlig måltid så borde det inte vara något problem.

Iofs kanske det blir lite knepigt att köra i sig ett kilo morötter endast vid andra måltider.
Gammal 2010-02-05, 17:10   #15
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Nix. Men käkar man det i anslutning till en vanlig måltid så borde det inte vara något problem.

Iofs kanske det blir lite knepigt att köra i sig ett kilo morötter endast vid andra måltider.
Då är vi överens. Jag rabblade upp alla de faktorer som är gynnsamma och menade aldrig att om EN av dom inte stämmer så blir det automatsikt 0%. Läs länken från SLV, den är intressant och nämner lite gamla analyser av hur biotillgänglighet och näringsvärde förändras i olika livsmedel avseende karotenoider.

Det lite paradoxala är ju att samtidigt som biotillgängliheten påverkas mycket positivt av kokning så är ju samtidigt karotenoiderna väldigt värmekänsliga så de kan kokas bort också.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:10.