Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-01-30, 01:43   #1
Larsson85
Registered User

Reg.datum: Nov 2005
Är pengar det största problemet för att få medicinsk forskning att gå framåt?

Man uppmanas allt som ofta att skänka pengar till olika ändamål inom forskning, speciellt inom medicin. Forskning kostar så klart pengar, men hur stor brist är det egentligen på pengar inom medicinsk forskning?

Jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mina funderingar så att det uppfattas rätt, men jag gör ett försök. Det största problemet med att komma på något nytt är att man måste ha en bra ide och en bra utgångspunkt. Det finns ju olika typer av hypoteser som man kan tänka sig att man som forskare vill testa. Det finns de som verkligen är välkvalificerade och där man har en verklig chans att göra ett genombrott. Sen finns det tester som kan verka mer random och där man inte vet riktigt vad det kommer att mynna ut i.

Om det hade pumpats in oändligt mycket pengar i forskningen så hade man kunnat göra alla möjliga galna tester som hade varit totalt onödigt. Om man däremot har lite pengar så är det bara de bästa forskningsförslagen som får anslag.

Det jag undrar är vilken nivå man egentligen ligger på när det gäller medicinsk forskning. Får de allra hetaste och revolutionerande ideerna alltid anslag, eller var ligger nivån?
Larsson85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-30, 10:11   #2
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson85 Visa inlägg
Får de allra hetaste och revolutionerande ideerna alltid anslag, eller var ligger nivån?
Definiera "hetaste och revolutionerande". Oftast, skulle jag säga, vet man inte i förväg vad som kommer att bli revolutionerande, och vägen till den punkt där man kan avgöra om något kommer att bli det är LÅNG. Så det är svårt att svara på den frågan. Vad man kan säga är kanske att det går trender även inom forskning, så att det vissa år är lättare för vissa områden att få pengar. När det gäller just att skänka pengar, så är intresset för det väldigt ojämnt fördelat mellan områden, och inkomsterna därefter.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-30, 10:16   #3
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Av den anledningen som Tolkia säger så är grundforskning så otroligt viktigt. Kanske är det när en "oviktig" forskare undersöker hur klockgrodan lockar till sig en partner via feromoner (forskning som bara initierades för att han var intresserad av grodor) som man kommer någonting på spåret som slutligen mynnar ut i att man löser AIDS-frågan (vilket inte är forskarens primära intresseområde). Man vet aldrig på förväg vart forskningen leder.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2010-01-30 klockan 10:18.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:51.