Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-02-27, 09:09   #1
Linusen
Registered User

Linusens avatar

Reg.datum: Oct 2004
Har slutat dricka mjölk? Kalcium brist?

hej hopp

Jag har med senaste tiden helt ratat mjölk Tycker de smakar skit helt enkel, känns lite trist då jag alltid älskat o druckit mjölk i alla år!!
Men nu tycker jag eftersmaken smakar skit. Jag kan blanda mina protein shaker med mjölk ,då smakar de inte illa. men dricka ren mjölk nej fy!!

Min sa de till mig att jag måste lära mig dricka mjölk igen, eftersom jag inte heller äter ost. Förutom lite Keso ibland då ra... Men thats it!!

Är de sant, borde jag ta nåt kalcium tillskott då eller??

Mvh Lina
Linusen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-27, 09:11   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Att dricka mjölk eller äta mjölkprodukter är inget måste, men däremot måste du tillfredsställa ditt kalciumbehov på något sätt.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-27, 09:12   #3
HerrArne
Grand Dreadlord Extraordinaire

HerrArnes avatar

Reg.datum: Oct 2005
Det är troligen en bra ide. Det finns kalciumtillskott i tablettform på Apoteket som fungerar bra. Överdriv inte konsumptionen bara, det räcker förmodligen med en tablett ibland...
Gammal 2007-02-27, 09:19   #4
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Hur ser din kost ut i övrigt? Har du ett högt koffeinintag, mycke fullkornsprodukter, röker du?

Finns mycke som kan påverka upptaget av kalcium negativt, sånt som inte spelar nån roll i praktiken för nån som får i sej mycke mejeriprodukter men som kan spela in om man, som du å jag, sällan gör det.

Då kanske ett tillskott kan befogat men inte uppåt RDI skulle jag tro, kanske mer runt 500mg lr nåt sånt. För du får i dej kalcium från flera källor men få är lika bra som mjölk-och mjölkprodukter.

Viktigt med ett adekvat intag av vitamin D och K oxå vilka samverkar med kalcium för att stärka upp skelettet.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-27, 09:38   #5
pragmatist
Registered User

pragmatists avatar

Reg.datum: Dec 2005
Hur är det med yoghurt och välling då?

Andra bra kalciumkällor: dill, persilja, spenat, broccoli, fet fisk, bönor, nypon, sesamfrön. Bakpulver innehåller också stora mängder kalcium.
pragmatist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-27, 09:56   #6
Nilsjohan
Våga vägra text

Nilsjohans avatar

Reg.datum: Dec 2005
många på jorden intar inte mejeriprodukter som vi här i norden och får ändå i sig kalcium
Nilsjohan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-27, 14:59   #7
frökenzelda
Registered User

frökenzeldas avatar

Reg.datum: Jan 2007
Finns massor av sätt att få i sig kalcium på... förrutom det som folk redan nämnt finns det diverse sojaprodukter som är kalciumberikade. Jag tycker mjölken är ganska överskattad. Dom vitaminer som finns där finns i mycket annat & som nilsjohan skriver finns det massa människor som inte intar mejeriprodukter och ändå får i sig kalcium...
Gammal 2007-02-27, 16:50   #8
Cerberus
Adam e söt.

Cerberuss avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Ursprungligen postat av pragmatist Visa inlägg
Hur är det med yoghurt och välling då?

Andra bra kalciumkällor: dill, persilja, spenat, broccoli, fet fisk, bönor, nypon, sesamfrön. Bakpulver innehåller också stora mängder kalcium.
Finns det någon nackdel med att ta en tesked bakpulver? Det e väl meningen att man ska baka med det, jäser man lr vad hehe
Cerberus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-27, 18:12   #9
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Reg.datum: Feb 2007
Med tanke på att laktosintoleransen i Asien är skyhög så blir man ju fundersam på varför dom inte går sönder om nu mjölk är en sån kalciumbomb
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-27, 18:26   #10
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Med tanke på att laktosintoleransen i Asien är skyhög så blir man ju fundersam på varför dom inte går sönder om nu mjölk är en sån kalciumbomb
Mycket fisk och sojabönor kanske.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-27, 20:39   #11
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Bakpulver är nog natriumkarbonat och natriumpyrofosfat. Det blir så illa att fosfaten i produkten binder upp annan kalcium i kosten
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-27, 20:42   #12
Cerberus
Adam e söt.

Cerberuss avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Bakpulver är nog natriumkarbonat och natriumpyrofosfat. Det blir så illa att fosfaten i produkten binder upp annan kalcium i kosten
ajdå, aja inge bakpulver för mig då(lät illa).
Cerberus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-27, 21:11   #13
Zakath
Ich bin Bananatastic!

Zakaths avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Säkerligen ganska orelaterat, men japaner är inte direkt kända för sin resliga kroppsbyggnad.

Vi skandinavier däremot, som är bland de som dricker mest mjölk/mejeriprodukter i världen.
Zakath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-27, 21:17   #14
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Reg.datum: Feb 2007
Tycker det är lustigt då att svenska folket har en laktosintolerans på ungefär 2-3%. Men finnarna har cirka 15-20%. Lustiga siffror
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-28, 08:49   #15
Linusen
Registered User

Linusens avatar

Reg.datum: Oct 2004
Jag blir nästan lite förbannad på mig själv som inte gillar mjölk längre.. 25 år gammal så säger kroppen bara BLÄ !!!

Jag röker inte, äter mycket fullkorn, aldrig vitt mjöl. Tar koffein tabletter ibland om jag ska jogga kanske 1,5 mil eller gå 1,15 min intensiv spinning! Tränar 4-6 dar i veckan allt från spinning,jogging,simning o styrketräning!! Går mycket med hunden dagligen så rör på mig det gör jag!

Äter som sagt keso rätt ofta o rätt mycket broccoli olika bönor av dess slag till maten. Men sällan ost. Yoghurt ibland som mellanmål. men inser att ja kanske borde ha lite tillskott ändå ? Om jag äter mineral SPORT ifrån apoteket räcker det eller det kanske inte är nåt kalcium alls i dom?

Ibland får jag för mig att blanda protein shake o då tar jag med 3 dl mjölk. Men de kanske är 2 ggr i månaden ( måste bli bättre på att få i mig dessa shakers )

Tack för hjälpen
Linusen är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:23.