2012-03-12, 15:55
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2007
|
Pro-Anas på Kolozzeum
På senaste tiden har en del sk. Pro-Anas (anorektiska personer, nästintill alltid kvinnor) registrerat sig på Kolozzeum och startat en del trådar om hur man går ner i vikt genom att äta bullar och hur de ska kunna dieta bort sig själva och försvinna.
Dessa personer har en så underlig syn på hur man ska se ut att de inte tas på något som helt allvar och varenda tråd ballar ur totalt. Kulturkrocken med "de vanliga" medlemmarna, som såklart inte är någon homogen massa, är ganska kraftig och det leder mest till att trådskaparen blir förvirrad över råd såsom "ät mer, träna styrketräning". Det tar oftast bara några inlägg innan ungefär varenda medlem som är online måste skriva "TROLL?!?!?" i tråden.
Anledningen till att jag startar denna tråd är för att försöka få fram en diskussion om hur vi kan hantera trådarna och pro-anas. Allt eftersom forumet växer, desto fler hittar hit genom generella träningsrelaterade googlesökningar och desto fler pro-anas kommera att registrera sig.
Personligen så tycker jag att bemötandet bör vara sakligt med begränsat ifrågasättande. Dvs, om de undrar hur man går ner i vikt så tycker jag att man länkar till Deffguiden men kanske understryker att det är väldigt korkat att tänka på viktnedgång med ett BMI under undervikt.
Framför allt tycker jag att det är riktigt tråkigt med de ständigt återkommande troll-anklagelserna och larviga motfrågor. Om man har riktigt tur så kanske forumet kan hjälpa till med att få dessa personer på bättre tankar, så länge vi klarar av att vara tillmötesgående.
tl;dr
Vi beter oss dissigt mot de jobbiga anorektiska personerna som reggat sig på sistone. Är det opti?
|
|
|
2012-03-12, 16:05
|
|
Joser
Reg.datum: May 2007
|
Pro-anas bör verkligen tas på allvar och inte dissas.
Vi har ju ett stort underlag av kunniga personer här på forumet.
Ge gärna exempel på någon tråd ..??
|
2012-03-12, 16:23
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2004
|
Bra tråd, också tänkt på detta. Jag tycker det vore bra med någon form av handlingsplan för fall som dessa. Inte då något som moderatorer etc beslutar, utan snarare något som vi medlemmar finner lämpligt.
Jag har själv ingen aning. Det jag själv gör när jag ser dessa trådar är att helt enkelt undvika dem, men jag är inte alls säker på att det är smart.
Senast redigerad av Loke den 2012-03-12 klockan 16:24.
|
|
|
2012-03-12, 16:23
|
|
Besserwisser
Reg.datum: Aug 2004
|
Jag har inte märkt av några sådana trådar. De flesta trådar tycks startas av normalviktiga tjejer som vill bli av med fett.
|
|
|
2012-03-12, 16:34
|
|
Kärvt maskulin
Reg.datum: Nov 2011
|
När folk enträget vägrar ta in informationen de på ett snällt och lättförståeligt sätt erbjuds bara för att det inte överenstämmer med eras egen uppfattning så blir det svårt att ta dem på allvar. Tycker flertalet av dessa trådskapare redan i förväg har bestämt sig för vad de vill höra och inte lyssnar till något annat.
Med andra ord, om folk är för lata för att själva hitta information och är för enkelspåriga för att ta till sig information som erbjuds så får de skylla sig själva. De första svaren i trådarna brukar ofta vara bra, sedan spårar det allteftersom TS ger uttryck för mer och mer inskränkta tankebanor. Och ofta tillråga på det blir arga på människorna som tar sig tid att svara på deras frågor, eftersom det inte är de svar de vill ha.
I övrigt håller jag med dig om att man borde svara mer tillmötesgående och kanske lite mindre extremt, undvika typiska kolosvar som "du är späd och blekfet, ät 3000kcal om dan och träna hårt 5x5".
Och har man ätstörningar kan man rimligtvis inte vänta sig professionell hjälp som anonym på ett nätforum bland andra anonyma. Även om man kanske kan få en spark i ändan att uppsöka läkare.
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
|
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
|
|
|
2012-03-12, 16:35
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2009
|
Märkt av vad du menar, ser ingen lösning.
Som senaste tjejen vars middag var en morot och fick ångest om hon åt en kaka, dagsintaget låg på snitt 1000 kcal om dagen, de liksom ber om det.
|
2012-03-12, 16:37
|
|
Banned User
Reg.datum: Feb 2010
|
"Ät mer, träna styrketräning!" är väl inte ett så felaktigt svar? Med det säger man ju ifrån.
Kvinnor har någon slags idé om att det är attraktivt att vara tunn som en pinne, när "vi" presenterar ett annat ideal, fysiskt starka kvinnor med svällande muskler och kurvor istället för svaga pinnfysiker är det en bra sak.
Då kanske någon av dessa damer tänker till lite "Vem vill jag attrahera genom att se ut som en pinne? Andra kvinnor? Det här är något som inte stämmer här... jag vill ju attrahera riktiga karlar, och riktiga karlar gillar inte när jag ser ut som en pinne! Varför skall jag då se ut som en pinne? kanske skall äta 4000 kcal om dagen, träna tung styrketräning och skaffa jättesillisar istället för att svälta mig?"
Så hamnar bollen i rullning, och vi bidrar till att skapa ett sunt vackert kvinnoideal istället för ett sjukt och fult.
|
|
|
2012-03-12, 16:39
|
|
Banned User
Reg.datum: Dec 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Victuhh
de liksom ber om det.
|
Ber om vad? Mat?
Jag ser inte problemet, så länge inte personer utsätter sig för fara som kan ta livet ifrån denna ska vi ge blanka fan i vad folk gör med sina kroppar (Om ens då, men givetvis vill jag inte att någon här ska sitta och titta på när någon utsätter sig för livshotande fara).
Från 55 kg till 45 kg? Inga problem.
Från 45 kg till 35 kg? Nej.
Och vi ska även ta och ge fan i vad folk anser som attraktivt, vad deras målbilder är eller hur de vill se ut. Det är DERAS syn på attraktion, DERAS MÅLBILDER, och DERAS SYN PÅ HUR DE VILL SE UT, ingen annans.
Sen när blev det här ett forum för tjocka lyftare?
Senast redigerad av TREX den 2012-03-12 klockan 16:45.
|
|
|
2012-03-12, 16:46
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av TREX
Ber om vad? Mat?
Jag ser inte problemet, så länge inte personer utsätter sig för fara som kan ta livet ifrån denna ska vi ge blanka fan i vad folk gör med sina kroppar (Om ens då, men givetvis vill jag inte att någon här ska sitta och titta på när någon utsätter sig för livshotande fara).
Från 55 kg till 45 kg? Inga problem.
Från 45 kg till 35 kg? Nej.
Och vi ska även ta och ge fan i vad folk anser som attraktivt, vad deras målbilder är eller hur de vill se ut. Det är DERAS syn på attraktion, DERAS MÅLBILDER, och DERAS SYN PÅ HUR DE VILL SE UT, ingen annans.
Sen när blev det här ett forum för tjocka lyftare?
|
När en tjej kommer in och snackar som hon vet saker om diet kost och träning när hon i själva verket misshandlar sin kropp kommer det att väcka reaktioner, det är det jag menar.
|
2012-03-12, 16:49
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Victuhh
När en tjej kommer in och snackar som hon vet saker om diet kost och träning när hon i själva verket misshandlar sin kropp kommer det att väcka reaktioner, det är det jag menar.
|
Jag kollade upp en av dessa damer som knappt äter nått och förvånades över hur städat allt verkade, hon gör ju till och med läkarundersökningar.
Mer än vad jag gör för min egna hälsa med andra ord.
Misshandlar sin kropp eller följer en FÖR DIG annorlunda diet? Vad är vad? Vem är du vem är jag? Levande charader!
Senast redigerad av TREX den 2012-03-12 klockan 16:50.
|
|
|
2012-03-12, 17:13
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Morty
På senaste tiden har en del sk. Pro-Anas (anorektiska personer, nästintill alltid kvinnor) registrerat sig på Kolozzeum och startat en del trådar om hur man går ner i vikt genom att äta bullar och hur de ska kunna dieta bort sig själva och försvinna.
Dessa personer har en så underlig syn på hur man ska se ut att de inte tas på något som helt allvar och varenda tråd ballar ur totalt. Kulturkrocken med "de vanliga" medlemmarna, som såklart inte är någon homogen massa, är ganska kraftig och det leder mest till att trådskaparen blir förvirrad över råd såsom "ät mer, träna styrketräning". Det tar oftast bara några inlägg innan ungefär varenda medlem som är online måste skriva "TROLL?!?!?" i tråden.
Anledningen till att jag startar denna tråd är för att försöka få fram en diskussion om hur vi kan hantera trådarna och pro-anas. Allt eftersom forumet växer, desto fler hittar hit genom generella träningsrelaterade googlesökningar och desto fler pro-anas kommera att registrera sig.
Personligen så tycker jag att bemötandet bör vara sakligt med begränsat ifrågasättande. Dvs, om de undrar hur man går ner i vikt så tycker jag att man länkar till Deffguiden men kanske understryker att det är väldigt korkat att tänka på viktnedgång med ett BMI under undervikt.
Framför allt tycker jag att det är riktigt tråkigt med de ständigt återkommande troll-anklagelserna och larviga motfrågor. Om man har riktigt tur så kanske forumet kan hjälpa till med att få dessa personer på bättre tankar, så länge vi klarar av att vara tillmötesgående.
tl;dr
Vi beter oss dissigt mot de jobbiga anorektiska personerna som reggat sig på sistone. Är det opti?
|
Bra skrivet Morty!
Jag tillhör en av dom som flertalet gånger jobbat med anorektiska tjejer (ja för dom är som du skriver mest/endast tjejer, har ännu inte träffat på någon anorektiska kille, med det menar jag inte dom finns).
Av den erfarenhet jag har, så vill jag tro det är svårt att få in någon på "rätt väg" via ett forum, dock kan jag vara säker på att man kan förvärra tillståndet genom ge råd till dessa personer i sin okundskap av vad det innebär vara anorektiska.
När jag har jobbat med dessa tjejer har jag märkt att vara fysikt närvarade och kunna "läsa reaktioner" är väldigt viktigt!
Man måste hela tiden ha koll på personen i fråga, så dom "stegen" man går framåt är just i det tempot som personen klara av och känner sig trygg med.
Annas kan allt lika väl få en bakvänd efekt.
MVH
Owe
|
|
|
2012-03-12, 17:16
|
|
Registered User
|
Citat:
Jag kollade upp en av dessa damer som knappt äter nått och förvånades över hur städat allt verkade, hon gör ju till och med läkarundersökningar.
|
Ja det tillhör sjukdomsbilden. Att ha kontroll.
MVH
Owe
|
|
|
2012-03-12, 17:19
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Owe
Ja det tillhör sjukdomsbilden. Att ha kontroll.
MVH
Owe
|
Men det här är ju en bra kontroll? Det är ju något positivt?
|
|
|
2012-03-12, 17:19
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2007
|
har alltid försökt behandla med respekt och få dom att inse att dom kanske borde ta sig en funderare. ALDRIG dissat någon men självklart har jag skrivit och frågat "trollar du nu?" för i mitt sinne är det otroligt mycket troll här inne och orka sitta och vara seriös till en sån? Då "vinner" dom ju.
Att säga till någon "Du har anorexia" efter två inlägg av personen är lite överdrivet. Jag försöker fråga "Varför känner du så här?" hur länge har du känt så här? Vad är det som du tycker är fel? etc etc.
|
|
|
2012-03-12, 17:28
|
|
Registered User
|
Citat:
Men det här är ju en bra kontroll? Det är ju något positivt?
|
För en "normalperson" kan kontroll många gånger medföra något positivt, men inte i många sjukdomsdiagnoser.
Enkelt exsepel på det är: ODC (listan kan göras längre)
Deras liv är så upptagna av kontroll att dom inte har något "normalt" liv.
MVH
Owe
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:32.
|

|