Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-04-25, 17:45   #1
Pontus
Guest

Post Fett under deff...

Har hört att 20% av energi intaget skall komma i från fett under deff. Varför det egentligen. Borde inte typ 10% räcka, jag vet att man får lägre testosteron nivå av lägre fettintag men jag är ju inte intresserad av att bygga muskler, bara ta bort lite underhudsfett. Eller är det så att låga testosteron nivåer gör så att musklerna används som bränsle istället för fettet.
Jag har är lite delad ifrågan för vissa har sagt att man ska äta så lite fett som möjligt när man ska gå ner i vikt.
  Svara med citat
Gammal 2002-04-25, 18:28   #2
Lave
Våga vara vattnig

Laves avatar

Reg.datum: Jan 2002
Anledningarna till att Du ska äta fett är flera. Bland annat så om Du inte ger kroppen tillräckligt med fett så kommer den inte heller att bränna tillräckligt med fett.. Fett behövs också för att ta upp vitaminer. Fett behövs för att skydda lederna. Det sliter ganska bra på dem under deffen, särskilt om du äter för lite fett..
Gammal 2002-04-25, 22:12   #3
emmzan
SL-Kirurg

emmzans avatar

Reg.datum: Mar 2002
En PT sa till mig att det räcker med 10-15E% fett under deff så länge fettet nästan uteslutande kommer från "bra" fettkällor som raps-, oliv-, solrosolja, nötter, fet fisk osv.

Då kommer kroppen att frigöra så mycket fettsyror i blodet att man inte får brist på fett..

Kan det stämma?
Gammal 2002-04-26, 06:49   #4
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Vet inte riktigt vad du frågar efter emzan ?

En deff är ju ett specialtillstånd i kroppen är de flesta hormoner ändå inte ligger på normala nivåer. Att ligga på 10 - 15 energi% fett när man lever normalt är inte bra eftersom det kan leda till olika näringsbrister och tydligen så sjunker testosteronhalten enligt vedertagna källor.

Praktiskt deffar jag med 10 - 15 energi% bra fett. Det fungerar utmärkt för mig, som kille. Hur det fungerar för tjejer vet jag inte men jag antar att era hormonsystem och cykler lättare kan ta stryk då.
2 - 6 månaders deff är ingen risk för näringsbrist i alla fall.

Skurit upp en höna ? Läser du biologi ?
Rätt kul att se en äggfabrik innefrån.
Roligare var att skära upp kanin. Pytte små pectoralis men en gigantisk gluteus
snacka om propotioner.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-04-26, 20:06   #5
emmzan
SL-Kirurg

emmzans avatar

Reg.datum: Mar 2002
Ska bli veterinär.. Äggfabriken var urhäftig; hittade massa äggulor i olika storlekar som bara väntade på att bli förpackade och utpressade!
Jag ser med spänning fram emot höstens första kurs - rörelseapparaten - då vi ska lära oss ALLA muskler osv. Kommer att bli mycket lärorikt!

Okej, så om man håller sig typ 10-15E% fett borde inte kroppen börja tro att den ligger på svält och vägra släppa ifrån sig fett..

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:46.