2009-12-10, 07:28
|
|
Mother love bone
Reg.datum: Aug 2006
|
Mat och avföring
Vilken mat genererar minst avföring, vilken mat ska man undvika om man vill undvika stora korvar? Det enda jag vet är att linfrön (tror jag iaf) genererar mycket skit.
Sen undrar jag vilken mat som generellt skapar förstoppning, banan känner jag till här.
Tack på förhud
|
|
|
|
2009-12-10, 08:12
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Smör och kött.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2009-12-10, 08:17
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Vad gäller förstoppningen så är antagligen té och ost ganska "etablerat". Sedan är det lite olika gällande högt fiberintag. För vissa av oss innebär massor av fibrer totalstopp men för andra rena motsatsen.
Spannmålsfibrer ger bulk åt avföringen så undvik det om du nu av någon anledning vill undvika det.
Får jag fråga varför du undrar? Ska du provocera kroppen för att behöva skita så lite och så sällan som möjligt eller vad?
|
|
|
2009-12-10, 08:19
|
|
Tar mig fram...
Reg.datum: Oct 2005
|
Ska kanske ut på en 54 h lång tågresa i Indien, sittandes i Dalit-klassen  .
they install Windows."
– Anonymous
|
|
|
2009-12-10, 08:22
|
|
Mother love bone
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Vad gäller förstoppningen så är antagligen té och ost ganska "etablerat". Sedan är det lite olika gällande högt fiberintag. För vissa av oss innebär massor av fibrer totalstopp men för andra rena motsatsen.
Spannmålsfibrer ger bulk åt avföringen så undvik det om du nu av någon anledning vill undvika det.
Får jag fråga varför du undrar? Ska du provocera kroppen för att behöva skita så lite och så sällan som möjligt eller vad? 
|
Hehe nee jag har haft lite problem med hemorojder, och går på "kur" nu, men det verkar läka mycket fortare om man äter typ 1000 kcal max per dag, och inte går på toa så mycket.
|
|
|
|
2009-12-10, 08:25
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face
Hehe nee jag har haft lite problem med hemorojder, och går på "kur" nu, men det verkar läka mycket fortare om man äter typ 1000 kcal max per dag, och inte går på toa så mycket. 
|
Men då vill du väl ändå slippa förstoppning? Jag förstår argumentet med den lågvolymiösa avföringen men att kunna skita ordentligt är ändå av värde. Det är ju just förstoppningen som ger hemorrojder ofta.
|
|
|
2009-12-10, 09:28
|
|
Mother love bone
|
Citat:
Men då vill du väl ändå slippa förstoppning? Jag förstår argumentet med den lågvolymiösa avföringen men att kunna skita ordentligt är ändå av värde. Det är ju just förstoppningen som ger hemorrojder ofta.
|
Det konstiga är att jag aldrig haft det direkt. Kan tänka mig att man haft liten hemorojd ganska länge men sen bröt det ut lite mer för ett par veckor sedan.
Sen åt jag mindre för att "läka", då blev det okej, men sen åt jag lite mer en dag och då bröt det ut så jag inte ens kunde sitta ned utan att skrika.  Men nu med kuren så kan jag äta större mängder utan problem, men det är viktigt att man blir av med det för det kan ju bara bli mindre sen bryter det ut igen!
Men det är ganska bra praxis för mig att äta mindre ända.
|
|
|
|
2009-12-10, 09:32
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Obs. att det är skillnad mellan att ha lite avföring (p.g.a. att lite kommer in i systemet) och att ha förstoppning. Vill du bli av med hemorrojder vill du INTE ha förstoppning (det vill man iofs sällan annars heller).
|
|
|
2009-12-10, 09:34
|
|
Mother love bone
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia
Obs. att det är skillnad mellan att ha lite avföring (p.g.a. att lite kommer in i systemet) och att ha förstoppning. Vill du bli av med hemorrojder vill du INTE ha förstoppning (det vill man iofs sällan annars heller).
|
Nej det vill jag absolut inte ha.  Trodde någon det? Men min tanke är i alla fall att det får mer tid att läka och mindre påfrestning om man äter mindre. Det kanske är dumt tänk.
|
|
|
|
2009-12-10, 10:35
|
|
Registered User
|
Citat:
Nej det vill jag absolut inte ha.  Trodde någon det? Men min tanke är i alla fall att det får mer tid att läka och mindre påfrestning om man äter mindre. Det kanske är dumt tänk.
|
Tanken om mindre mängd och mindre volymm är inte fel. Men förstoppning vill du som sagt INTE ha.
Får du förstoppning finns ju risken att den därr lilla volymen och lilla mängden i vilket fall som helst blir stora mängder just pga att det hunnit samlas på hög.
Vad är det för "kur" du pratar om? Salva?
|
|
|
2009-12-10, 10:40
|
|
Mother love bone
|
Citat:
Tanken om mindre mängd och mindre volymm är inte fel. Men förstoppning vill du som sagt INTE ha.
Får du förstoppning finns ju risken att den därr lilla volymen och lilla mängden i vilket fall som helst blir stora mängder just pga att det hunnit samlas på hög.
Vad är det för "kur" du pratar om? Salva?
|
Japp, xyloproct (tror jag det heter) från apoteket. Det fungerar jävligt bra. Finns stolpiller också, jag köpte båda. Man kanske inte kommer åt med salvan, men det kan vara lite svårt att veta om man inte låtit en doktor undersöka en. Vilket jag inte ville göra! Var ju ganska säker ändå på vad det var efter att ha pratat med utbildat folk.
Men det är sant det du säger, att om man äter mycket då skiter man oftast en omgång per dag. Och ifall man äter mindre så kanske det blir var tredje dag, och det kan ju ibland bli sämre då eftersom det samlats och hårdnats.
|
|
|
|
2009-12-10, 10:41
|
|
Registered User
|
Citat:
Japp, xyloproct (tror jag det heter) från apoteket. Det fungerar jävligt bra. Finns stolpiller också, jag köpte båda. Man kanske inte kommer åt med salvan, men det kan vara lite svårt att veta om man inte låtit en doktor undersöka en. Vilket jag inte ville göra! Var ju ganska säker ändå på vad det var efter att ha pratat med utbildat folk.
|
Xyloproct är hur bra som helst.
|
|
|
2009-12-10, 13:20
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2007
|
Citat:
Men det är sant det du säger, att om man äter mycket då skiter man oftast en omgång per dag. Och ifall man äter mindre så kanske det blir var tredje dag, och det kan ju ibland bli sämre då eftersom det samlats och hårdnats.
|
Är detta "normalt"? Ni som "vet"?
|
|
|
2009-12-10, 13:29
|
|
Tar mig fram...
Reg.datum: Oct 2005
|
Jag ser 1-2 tömningar per dag som normalt. Utefter hur jag äter. Gissar att någon som äter väldigt begränsat med kolhydrater tycker annorlunda.
they install Windows."
– Anonymous
|
|
|
2009-12-10, 14:05
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Apos78
Gissar att någon som äter väldigt begränsat med kolhydrater tycker annorlunda.
|
Jag ser 1-2 dagar mellan tömningar som normalt.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:32.
|

|