2009-11-11, 21:10
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2006
|
Äta mycket, men mer sällan
Det här borde varit uppe förut, men jag hittade inte riktigt det jag sökte efter, så jag ber om ursäkt om jag ändå har missat något.
Jag håller på att bulka för glatta livet, och det verkar som att jag för första gången på de 2-3 år jag har tränat faktiskt gör ganska snabba viktökningar(Mer än 3-4 kg om året...) mest i fettfri massa, och det är jag skitglad över! Äter mer än jag någonsin har gjort, och är stolt över att jag lyckats med det, men jag har funderat en del över om jag borde äta oftare?
Som det ser ut nu brukar jag äta frukost vid 8 på morgonen, nästan alltid en stor skål med mjölk och havregryn med russin. Det har jag vägt några gånger och kommit fram till att det brukar bli strax över 1000 kcal.
Sedan äter jag lunch mellan 12 och 13 på dagen, det brukar bli en stor matlåda med gårdagens mat. Har ganska dålig koll på hur många kalorier en typisk matlåda är, men det brukar vara en stor portion(~800 gram) näringstät och bra mat(Mycket fett, protein och kolhydrater). Gissar på 1200-1300 kcal. Om någon kan göra en uppskattning på tex 800 gram spaghetti med ganska fet köttfärssås(av smör och olja) och en del riven ost på blir jag glad! Det är en rätt typisk rätt. Känns lite omständigt att väga ALLA ingredienser när man ska laga mat...
Sedan dröjer det till 17-18 innan jag äter middag, som brukar vara ännu en stor portion vanlig mat, typ 900 gram kanske. Dessa mängder mat lägger sig som ett städ i magen och jag känner mig minst dubbelt så stor över magen. :P Får anstränga mig en hel del för att få i mig det. Bör också tillägga att jag dricker mellan 0.5-1L röd mjölk till middagen, så det är väl ~450kcal extra.
Försöker även se till att äta något på kvällen vid ~21, brukar landa på 200-500 kcal proteindrink eller något annat proteinrikt "snack".
Det blir alltså totalt enligt min lite halvtaskiga uppskattning 3500-4000 kcal om dagen vilket jag tycker låter perfekt(Låter också som jag har överskattat antalet kalorier lite, jag vet inte.). Väger 73 kg och är 178 cm lång om det spelar roll. Det jag stör mig lite på är tiden mellan lunch och middag, som kan bli uppåt 6-7 timmar utan mat ibland. Kan då bli rätt hungrig, vilket jag iofs inte lider så mycket av, men frågan är om det försämrar träningsresultatet att gå utan mat den tiden?
|
|
|
2009-11-11, 21:39
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
|
Ovanligt trevlig och lättläst studie.  Då bedömer jag det som inte värt besväret att ta med något extra till skolan att äta efter lunch. Tack så mycket!
|
|
|
2009-11-12, 08:07
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2009
|
Hur mycket tränar du på en vecka? Tränar du bara styrketräning?
Jag har precis dina mått (längd och vikt) och ligger runt 3500 kcal/dag för energibalans.
Äter dessutom på precis samma tider som dig + EAA innan och efter träning.
|
|
|
2009-11-12, 08:14
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av austria
Hur mycket tränar du på en vecka? Tränar du bara styrketräning?
Jag har precis dina mått (längd och vikt) och ligger runt 3500 kcal/dag för energibalans.
Äter dessutom på precis samma tider som dig + EAA innan och efter träning.
|
Försöker ligga på helkroppspass varannan dag, men kan såklart inte ibland. Säg 3 gånger i veckan då. Ja, enbart styrketräning, förutom att jag är ganska överaktiv av mig. Ska jag gå till skolan börjar jag automatiskt springa, typ. Går för långsamt att gå.  Så lite lätt vardagsträning också, men inte jättemycket.
Okej.. Tja, jag vet att jag äter mycket mer nu än vad jag gjorde förut, och förut gick jag ju i alla fall inte ner i vikt, utan stod still, så enligt logikens lagar måste jag ju ligga på överskott, men jag vet inte.
Hahah, då kör vi exakt likadant då, jag tar också EAA före och efter träning.  Jag tror faktiskt jag har gjort någon sån där uträkning och kommit fram till att mitt baskaloribehov låg på ~2700 kcal. Är det inte väldigt högt med 3500?
Edit: Som sagt är jag rätt dålig på att uppskatta hur många kcal maten jag äter innehåller, så det är inte säkert att min siffra på 3500 stämmer heller. :P
|
|
|
2009-11-12, 08:22
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Nej, det finns inget som säger att 2-3 måltider är sämre än 5-6.
|
Jag har lärt mig att då glykogendepåerna är tömda så bryter kroppen istället ner fett och muskelprotein för att använda som energi vilket borde motarbeta att muskeltillväxten blir optimal?
Har också läst att flera mindre måltider håller förbränningen på en jämn, hög nivå. Den borde ju avta rätt mycket om du inte ätit på t.ex 6 timmar?
Sist men inte minst mår du nog bättre också av att slippa blodsocker-svängningarna du får av att äta mycket men sällan.
Rätta mig gärna om jag har fel. Jag är här för att lära.
|
|
|
2009-11-12, 08:28
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Wesa
Sist men inte minst mår du nog bättre också av att slippa blodsocker-svängningarna du får av att äta mycket men sällan.
|
Beror ju på vad man äter för mat också, men insulinpåslag är väl ganska anabolt? Speciellt i kombination med aminosyror i omlopp, right?
|
|
|
2009-11-12, 08:39
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2005
|
Citat:
Jag har lärt mig att då glykogendepåerna är tömda så bryter kroppen istället ner fett och muskelprotein för att använda som energi vilket borde motarbeta att muskeltillväxten blir optimal?
|
Glykogendepåerna lär väl inte vara något problem att fylla på skulle jag tycka. Korrekt?
Citat:
Har också läst att flera mindre måltider håller förbränningen på en jämn, hög nivå. Den borde ju avta rätt mycket om du inte ätit på t.ex 6 timmar?
|
Fettförbränningen över en längre mätperiod ska tydligen vara oförändrad.
Citat:
|
Det med blodsockersvängningarna borde väl bli färre stora insulinpåslag i stället för flera mindre?
Enligt mig själv så känner jag inga direkt positiva effekter med att äta många mindre mål i stället för en par större måltider.
Någon kommer säkerligen inom några minuter med mer utförliga svar och förhoppningsvis rättar mig
Senast redigerad av MrBurner den 2009-11-12 klockan 08:41.
|
|
|
2009-11-12, 09:02
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Trashcan
Jag tror faktiskt jag har gjort någon sån där uträkning och kommit fram till att mitt baskaloribehov låg på ~2700 kcal. Är det inte väldigt högt med 3500?
|
Jag styrketränar 4-5 gånger/vecka samt springer 4-5 gånger/vecka. Är nog därföt mitt dagliga energibehov för energibalans är 3500.
|
|
|
2009-11-12, 09:08
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Du kan säkert ha rätt rent teoretiskt i det du skriver, men det viktiga är ju att man mår bra och känner sig fräsch när det är dags att träna. Tror det är väldigt individuellt vad som passar just dig bäst. Man får testa sig fram helt enkelt.
|
|
|
2009-11-12, 09:55
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Unga, friska och tränande individer kommer inte att få någon märkbar blodsockersvängning av att äta vanlig mat. Dessutom verkar det vara rätt så fet och mättande mat, vilket drar ner GI ordentligt, och även det motverkar eventuella blodsockersvängningar.
Ett konstant ätande kommer inte att hålla förbränningen på en viss nivå.
Du behöver absolut inte ändra någonting om du känner att det funkar. Fyra gånger om dagen är dessutom inte ens sällan, utan helt normalt.
|
|
2009-11-12, 10:01
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
Citat:
|
Vad har glykogendepåerna att göra med hur många måltider man äter?
Citat:
|
Det här är en gammal myt som det inte finns några bra belägg för. Just fettförbränningen ökar du avstår från att äta en längre period, har för mig att efter 24-48 timmar ökar även ämnesomsättning över det normala (vilket självklart också innebär muskelförlust eftersom det inte tillförs något protein till kroppen)
Citat:
|
En frisk person får inte blodsockersvängningar av att äta 3 stora mål om dagen. Möjligt att man kan få lite paltkoma efter en måltid då en massa blod koncentrerar sig på matsmätlningssystemet. Men så är det verkligen inte för alla. Jag får nästan aldrig paltkoma, även om jag äter måltider på 2000 kcal eller mer.
|
C4L
|
|
|
2009-11-12, 10:09
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel
Möjligt att man kan få lite paltkoma efter en måltid då en massa blod koncentrerar sig på matsmätlningssystemet.
|
Så det är vad som händer när man får paltkoma alltså?
|
|
|
2009-11-12, 10:13
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av MrBurner
|
Volym gör mig trött, även om det bara är fett och protein. Dels att det nog kräver energi till magen, dels för att att magsäcksuttänjning i sig orsakar insulinfrisättning.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2009-11-12, 10:21
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av MrBurner
|
Ja jag tror det är den största anledningen. Kanske finns fler. Tror att det parasymatiska nervsystemet aktiveras vilket kan signalera "faran över, ät o gotta dig i goda vänners lag".
|
C4L
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:46.
|

|