2009-09-08, 10:22
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2008
|
Kampsport + styrketräning
Tränar thaiboxning 3 ggr i veckan och funderar på att lägga till 2st styrkepass just för att öka min styrka. Har tränat styrketräning till och från under åren och har kört mest 8x3.
Jag förmodar att basövningar som t.ex chins, marklyft, knäböj, militärpress är att välja? Kanske lägga till pushdows,dips etc.
Vet dock inte hur jag ska lägga upp 2 dagars styrkeschema för att det ska gynna mig som mest.
När det handlar om sets och reps kanske man ska köra få? Någon som har förslag? 5x5 kanske känns för mycket på alla övningar.
|
|
|
2009-09-08, 10:37
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2009
|
Kolla med din tränare för specifik info är mitt tips. Hon vet vad man ska komplettera med för att det ska gynna thaiböxningen.
Klassikern är ju annars tunga bas-övningar + roddar och ländrygg. Thaiboxare tenderar att skrumpna ihop framåt med tiden annars.
|
|
|
2009-09-08, 10:40
|
|
Registered User
|
Hur tungt pratar vi om här?
1-4reps på 3sets ungefär?
|
|
|
2009-09-08, 10:46
|
|
Gillar just DIG!
Reg.datum: May 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av LillSkalman
Kolla med din tränare för specifik info är mitt tips. Hon vet vad man ska komplettera med för att det ska gynna thaiböxningen.
Klassikern är ju annars tunga bas-övningar + roddar och ländrygg. Thaiboxare tenderar att skrumpna ihop framåt med tiden annars.
|
Jag vet inte jag, jag tycker de flesta kampsportstränare verkar ha extremt lite koll på styrketräning. Min thaiboxningstränare är bra som just thaiboxningsinstruktör, men jag tror inte han rört en hantel i hela sitt liv. Har han det så har det inte gjort något bestående intryck.
|
|
|
2009-09-08, 10:49
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av kaer
Jag vet inte jag, jag tycker de flesta kampsportstränare verkar ha extremt lite koll på styrketräning. Min thaiboxningstränare är bra som just thaiboxningsinstruktör, men jag tror inte han rört en hantel i hela sitt liv. Har han det så har det inte gjort något bestående intryck.
|
Jag är kampsportare jag tränar Muay Thai/MMA och jag kör tung styrke träning för att få extra explosivitet i mina slag och cardio för att få smidigheten men det beror ju oxå på hur du vill forma din kropp liksom jag kör tung styrka iaf och 10reps på alla övningar
|
|
|
2009-09-08, 10:59
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Christyle
Jag är kampsportare jag tränar Muay Thai/MMA och jag kör tung styrke träning för att få extra explosivitet i mina slag och cardio för att få smidigheten men det beror ju oxå på hur du vill forma din kropp liksom jag kör tung styrka iaf och 10reps på alla övningar
|
Så du kör för explosivitet när du styrketränar alltså inte för att öka styrka? Eller kanske samma du menar (jag som är förvirrad). I sånna fall bättre med 10reps?
|
|
|
2009-09-08, 11:24
|
|
Gillar just DIG!
Reg.datum: May 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Christyle
|
Jag menade inte att det inte skulle behövas, men att många instruktörer inte tränat vidare mycket styrketräning.
Det känns som att det lyfts en hel del mer inom mma än andra klassiska kampsporter däremot.
|
|
|
2009-09-08, 11:25
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2009
|
Kör explosivt, tungt(lågrep), basövningar. 2-3 pass utöver thai/mma.
kan se ut såhär typ;
Workout A
Böj 5x5
Bänkpress 5x5
Skivstångrodd 5x5
Dips 3-4x max
Mage
Workout B
Benpress 4-5x12-15
Militärpress 5x5
Marklyft 5x5
Pull-ups/Chin-ups 3-4x max
Mage
|
|
|
2009-09-08, 14:56
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2009
|
Antar att det är lågrep, tungt och explosivt som gäller då du vill bygga styrka/muskeldensitet utan att lägga på dig för mycket massa.
|
2009-09-08, 15:20
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Stryc9
Antar att det är lågrep, tungt och explosivt som gäller då du vill bygga styrka/muskeldensitet utan att lägga på dig för mycket massa.
|
Läggs det på massa så har jag inget emot det utan tvärtom. Fast om jag ska priotera styrka så antar jag få gå denna väg.
Men jag förmodar att det går lägga på sig lite massa trots man kör få reps?
|
|
|
2009-09-08, 15:25
|
|
stridis- avatartextmästare
Reg.datum: Jan 2003
|
Man kan lägga med någon klassisk explosivitetsövning också: styrkefrivändningar. Sedan att lattja med knäböj med hopp och så är nog kanske lite overkill på den fronten men varva lite lättare men med god hastighet på stången är nog bra.
För i thaiboxning så kommer du inte ha så mycket nytta av din maxstyrka (såvida du inte musklar och grötar i clinchen, vilket är fel och onödigt). Din styrkeuthållighet och explosivitet däremot är av vikt så tillvida att du kommer orka slå och får bra bett i grejerna. Detta tränas givetvis mestadels på thaiklubben på specifika sätt. Hursomhelst så kan allt för liten maxstyrka vara menligt för explosiviteten.
Var väl någon kampsportstjofräs som menade på att allt som behövdes för styrka var bänkpress och marklyft.
|
|
2009-09-08, 15:35
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
|
jag tycker att det är bra att "periodisera" styrketräningen. Detta bör du planera till ev. tävlingar mm. Du kan då köra en period tungt (3-5 reps) och hålla dig till basövningar, precis som någon ovan nämde. Om du sedan ska gå match så lägger du om träningen och byter övningar till mer explosiva. Ex frivändningar, hopp mm.
Alltså: Först tungt och sedan explosivt närmare match
|
|
|
2009-09-08, 15:43
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av stridis
Man kan lägga med någon klassisk explosivitetsövning också: styrkefrivändningar. Sedan att lattja med knäböj med hopp och så är nog kanske lite overkill på den fronten men varva lite lättare men med god hastighet på stången är nog bra.
För i thaiboxning så kommer du inte ha så mycket nytta av din maxstyrka (såvida du inte musklar och grötar i clinchen, vilket är fel och onödigt). Din styrkeuthållighet och explosivitet däremot är av vikt så tillvida att du kommer orka slå och får bra bett i grejerna. Detta tränas givetvis mestadels på thaiklubben på specifika sätt. Hursomhelst så kan allt för liten maxstyrka vara menligt för explosiviteten.
Var väl någon kampsportstjofräs som menade på att allt som behövdes för styrka var bänkpress och marklyft.
|
Vill blir stark i helheten men självklart om man kan förbättrar fysiken utseendemässigt så är det ju ett plus också. Men förmodar att jag för variera styrketräningen i framtiden. Men just nu kanske den där schemat som var uppskrivet av Vega inte är så pjåkig?
|
|
|
2009-09-08, 15:45
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Henko
jag tycker att det är bra att "periodisera" styrketräningen. Detta bör du planera till ev. tävlingar mm. Du kan då köra en period tungt (3-5 reps) och hålla dig till basövningar, precis som någon ovan nämde. Om du sedan ska gå match så lägger du om träningen och byter övningar till mer explosiva. Ex frivändningar, hopp mm.
Alltså: Först tungt och sedan explosivt närmare match
|
Alltså vad är skillnaden på tungt och explosivt?
Explosivt menas det då snabb ner med stången och snabb upp med stången ( dvs om vi kör bänkpress t.ex och tungt när man maxar och kör 1-3reps?
Jag har troligtvis missförstått det
|
|
|
2009-09-08, 15:49
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Odd
Alltså vad är skillnaden på tungt och explosivt?
Explosivt menas det då snabb ner med stången och snabb upp med stången ( dvs om vi kör bänkpress t.ex och tungt när man maxar och kör 1-3reps?
Jag har troligtvis missförstått det
|
Explosivitet är måttet på hur snabbt utvecklingen av kraft går och visar sig i hur snabbt motståndet rör sig.... typ.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:48.
|

|