2009-08-27, 12:28
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Högglykemiska kolhydrater efter träning nedreglerar fettsyretransportörer
Citat:
Skeletal muscle plays important role in the regulation of whole-body metabolism. In skeletal muscle, uptakes of glucose and fatty acid from circulation are facilitated by transmembrane substrate transporters GLUT4 and FAT/CD36, respectively. The aim of this study was to determine the effect of dietary glycemic index (GI) on GLUT4 and FAT/CD36 gene expressions in human skeletal muscle after a single bout of exercise.
Subjects/Methods:Eight male subjects completed a 60-min cycling exercise at 75% maximal oxygen consumption (VO(2 max)), and were immediately fed an isocaloric meal containing either high-GI (HGI) or low-GI (LGI) diets, with similar proportions of carbohydrate, fat and protein in a crossover design. Muscle samples from deep vastus lateralis were taken by needle biopsy immediately after exercise and 3 h after exercise.
Results:After exercise, the HGI diet produced significantly greater glucose and insulin responses compared with the LGI diet, as indicated by the greater area under the curves. Both diets resulted in rapid reductions in plasma fatty acid and glycerol below fasting level. GLUT4 mRNA was downregulated by both HGI and LGI diets to a comparable extent, whereas GLUT4 protein levels were not changed during this short period. FAT/CD36 mRNA and protein levels were substantially decreased with the HGI diet below baseline, but not with the LGI diet.
Conclusion:This study found a significant dietary GI effect on post-exercise FAT/CD36 gene expression in human skeletal muscle. This result implicates that the differences in dietary GI are sufficient to alter fat metabolism.
|
Eur J Clin Nutr. 2009 Aug 26. Effect of dietary glycemic index on substrate transporter gene expression in human skeletal muscle after exercise.
http://www.nature.com/ejcn/journal/v...cn2009100a.pdf
|
|
|
2009-08-27, 12:38
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2002
|
Förstår jag det rätt, högglykemiska kolhydrater efter träning(typ gainer) minskar träningens "fettförbrännande" effekt avsevärt? För isf så stämmer det överens med mina erfarenheter
|
|
|
|
2009-08-27, 12:40
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Ja, högglykemiska kolhydrater ändrar fettmetabolismen till en mindre fördelaktig miljö för fettoxidation, på genexpressionsnivå.
|
|
|
2009-08-27, 12:42
|
|
Registered User
|
Tackar
|
|
|
|
2009-08-27, 12:53
|
|
De e stekigt! Stek, stek, stek...
Reg.datum: May 2007
|
Då är det fördelaktigt att medta några skivor fullkornsbröd till vassledrinken när man har slitit som en oxe i benpressen!
|
|
|
2009-08-27, 12:55
|
|
Banned User
Reg.datum: May 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas Sjöö
Då är det fördelaktigt att medta några skivor fullkornsbröd till vassledrinken när man har slitit som en oxe i benpressen!
|
Stor fördel att dricka vassleprotein då.
|
|
|
2009-08-27, 12:58
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas Sjöö
|
Eller skippa kolhydraterna helt och äta dom när du kommer hem istället.
Äpplen, äppeljuice och persikor ingick i låga GI-kosten, undrar om den fruktosen kunde ha påverkat också? Jämfört med mer stärkelse fast samma GI-värde.
Senast redigerad av Eddie Vedder den 2009-08-27 klockan 13:01.
|
|
|
2009-08-27, 13:05
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Eller skippa kolhydraterna helt och äta dom när du kommer hem istället.
Äpplen, äppeljuice och persikor ingick i låga GI-kosten, undrar om den fruktosen kunde ha påverkat också? Jämfört med mer stärkelse fast samma GI-värde.
|
Är det någon större mening med att dricka vassleprotein efter, under eller innan då?
|
|
|
2009-08-27, 13:07
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fransisco
Är det någon större mening med att dricka vassleprotein efter, under eller innan då?
|
Ja absolut. Diskussionen rör ju kolhydrater, inte protein.
Det är tillgången till byggstenar som är det absolut primära vid styrketräningen, det är bortom allt tvivel viktigare med protein än kolhydrater.
|
|
|
2009-08-27, 13:08
|
|
De e stekigt! Stek, stek, stek...
Reg.datum: May 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd
Stor fördel att dricka vassleprotein då.
|
Billigt protein, om inte annat. Men förmodligen inte mest optimalt för det.
|
|
|
2009-08-27, 13:20
|
|
Banned User
|
Citat:
Ja absolut. Diskussionen rör ju kolhydrater, inte protein.
Det är tillgången till byggstenar som är det absolut primära vid styrketräningen, det är bortom allt tvivel viktigare med protein än kolhydrater.
|
Jo, jag förstår att man bör få i sig protein. Det jag menar är att effekten av snabba kolhydrater + snabbt protein efter träningen inte längre gör sig gällande när man inte intar några snabba kolhydrater direkt efter träningspasset. Eller?
|
|
|
2009-08-27, 13:23
|
|
Registered User
|
Citat:
Jo, jag förstår att man bör få i sig protein. Det jag menar är att effekten av snabba kolhydrater + snabbt protein efter träningen inte längre gör sig gällande när man inte intar några snabba kolhydrater direkt efter träningspasset. Eller?
|
Det är ngt komplicerat att åstakomma bästa fettförbränning simultant som man åstakommer snabbast återhämtning.
|
|
|
|
2009-08-27, 13:31
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Fördelen med kolhydrater består, det har aldrig varit någon tvekan om att kolhydratintag hämmar fettförbränningen.
Den som intar kolhydrater efter passet gör det ju för att man finner det befogat att så snabbt som möjligt fylla på glykogendepåerna plus att kolhydrater har en viss antagonistisk effekt med proteinet, mindre oxiderade aminosyror och en viss motverkan på nedbrytningen.
Men det är ju aldrig vad som diskuterats HÄR som sagt, det var aldrig vad man undersökte.
|
|
|
2009-08-27, 13:42
|
|
Banned User
|
Citat:
Fördelen med kolhydrater består, det har aldrig varit någon tvekan om att kolhydratintag hämmar fettförbränningen.
Den som intar kolhydrater efter passet gör det ju för att man finner det befogat att så snabbt som möjligt fylla på glykogendepåerna plus att kolhydrater har en viss antagonistisk effekt med proteinet, mindre oxiderade aminosyror och en viss motverkan på nedbrytningen.
Men det är ju aldrig vad som diskuterats HÄR som sagt, det var aldrig vad man undersökte.
|
Jag tror att jag är dålig på att göra mig förstådd.
Jag förstår fördelen med både kolhydrater och proteiner, såväl var för sig som ihop, efter ett träningspass.
Det jag emellertid undrar är om det finns någon stor nytta/fördel med att dricka en vassleproteindrink direkt efter ett träningspass om inte några snabba kolhydrater intas samtidigt.
Är det inte likvärdigt med att dricka samma drink en timme senare, eller för den delen äta en måltid med samma mängd protein en timme senare?
|
|
|
2009-08-27, 13:44
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Det jag emellertid undrar är om det finns någon stor nytta/fördel med att dricka en vassleproteindrink direkt efter ett träningspass om inte några snabba kolhydrater intas samtidigt.
|
Kolhydrater behövs överhuvudtaget inte. Proteinet eller aminosyrorna stimulerar muskeluppbyggnaden maximalt för sig.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:45.
|

|