Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-04-05, 12:44   #1
Mauriice
Registered User

Mauriices avatar

Reg.datum: Feb 2011
Min optimala bulk-kosthållning

Påbörjade min bulk för några dagar sedan, och så här ser mina stats ut:

21 år
187 cm
80 kg

Det här är vad jag trycker i mig på aktiva dagar. När jag är mindre aktiv skär jag ner på mjölken och ökar vassle-intaget.

Vore kul med lite synpunkter och feedback från er!

08:00 - Frukost: 1,5 L 3% mjölk, 30 gram vassle (1090 Kcal, 74,5 protein)

13:00 - Lunch: 1,5 L 3% mjölk (975 Kcal, 52,5 protein)

18:00 - 19:30: Boxning

19:30: 2 bananer (200 Kcal, 0 protein), PWO

19:50 - 20:50: Gym + 1 banan, 30 gram vassle (220 Kcal, 22 protein)

21:00: Middag bestående av 6 kokta ägg, och berg med dagens kött. Mängd okänd eftersom det inte är jag som styr över middagen, men uppskattar det till 1500 Kcal, 80 protein, samt 480 Kcal, 35 protein för äggen.

Dagens kalorier: 4465 Kcal

Dagens protein: 264 gram

Vad har ni för feedback på min kosthållning? Har faktiskt inte fått mycket kvalitativ feedback från personer i min omgivning eftersom intresset för träning inte sträcker sig så långt.

Tack på förhand
/Maurice
Mauriice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-05, 12:56   #2
rbs
Registered User

rbss avatar

Reg.datum: Feb 2009
Väldigt mycket kalorier där. Hur ser din aktivitetsnivå ut? Vad gör du om dagarna?
rbs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-05, 12:57   #3
ErikHB
Registered User

ErikHBs avatar

Reg.datum: Apr 2010
Mjölk är gott

Min blogg om livets underbara frestelser - http://livetsfrestelser.blogg.se/
ErikHB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-05, 13:05   #4
Fartman
Registered User!

Fartmans avatar

Reg.datum: Nov 2002
Varför äter du knappt? Jag ser bara en massa flytande föda förutom middagen..
Gammal 2011-04-05, 13:15   #5
1684_
Registered User

1684_s avatar

Reg.datum: Jul 2007
Haha, bulk också... och då passar mnan inte på att äta om man nu har käkar så man kan tugga? Och varför knappt inga kolhydrater?
DM guld Diskuskastning 2005 * 5a av 25st 2005 Världsungdomsspelen F15 Diskus * DM guld Diskuskastning 2006 * DM guld Tyngdlyftning 2007 * U-SM guld Styrkelyft 2008 Kiruna * U-NM guld styrkelyft 2008 Norge

Sen försvann hon...
1684_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-05, 13:16   #6
Mauriice
Registered User

Mauriices avatar

RBS:: Min aktivitetsfaktor uppgår till 3900 Kcal då jag har en aktiv vardag med skola (rännandes fram och tillbaka, upp och ner i trappor etc), Thaiboxning (sjukt jobbigt förresten), och vanligt gymmande.

Runt 3900 Kcal var vad jag fick fram iaf ,så jag siktar på ett lääätt överskott eftersom jag verkligen vill undvika grisbulk. Jag kommer köra såhär en/två veckor och se hur mycket fett jag lägger på mig.

ErikHB: Mjölk är gott!

Fartman: Jo det är sant, men grejen är att jag har noll inflytande på mina måltider eftersom jag äter här på skolan, så jag försöker endast stoppa i mig saker jag VET hur mycket de innehåller. Mjölk, ägg, vassle, bananer är enkla livsmedel att räkna på. Dessutom ÄLSKAR jag mjölk, och det håller mig mer än mätt om dagarna.

Om det är jag som får laga maten så blir det betydligt mer fast föda, fast fortfarande i form av måååånga ägg, lite kyckling, lite fisk, etc...

Senast redigerad av Mauriice den 2011-04-05 klockan 13:18.
Gammal 2011-04-05, 13:39   #7
prOtotype
Wants brinner!

prOtotypes avatar

Reg.datum: Jan 2009
Se upp så du inte får problem med laktos om du dricker så mycket mjölk varje dag. Det gick bra för mig i några månader, sen blev jag känsligare och känsligare.
prOtotype är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-05, 13:51   #8
Inge Enveten
Registered User

Inge Envetens avatar

Reg.datum: Mar 2008
Hade jag haft förfogande över en sådan diet på 4000 kcal + hade jag sett till att äta mer och godare än att "spendera" kalorierna på mjölk
Inge Enveten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-05, 14:07   #9
espeto
Registered User

espetos avatar

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Mauriice Visa inlägg
Fartman: Jo det är sant, men grejen är att jag har noll inflytande på mina måltider eftersom jag äter här på skolan, så jag försöker endast stoppa i mig saker jag VET hur mycket de innehåller. Mjölk, ägg, vassle, bananer är enkla livsmedel att räkna på. Dessutom ÄLSKAR jag mjölk, och det håller mig mer än mätt om dagarna.

Om det är jag som får laga maten så blir det betydligt mer fast föda, fast fortfarande i form av måååånga ägg, lite kyckling, lite fisk, etc...
Om det är bulk du är ute efter så känns det lite löjligt att ha stenkoll på kalorierna.. Ät så mkt du orkar, ät lite mer, avsluta med att skölja ner med mjölk.. Svårare än så behöver du inte göra det?
espeto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-05, 14:16   #10
Mauriice
Registered User

Mauriices avatar

Citat:
Ursprungligen postat av espeto Visa inlägg
Om det är bulk du är ute efter så känns det lite löjligt att ha stenkoll på kalorierna..
Håller jag inte alls med om. Man vill ju inte riskera grisbulk, ej heller att få i sig för lite näring, så varför är det "löjligt" att ha stenkoll i detta sammanhang? Bättre för bra koll än för dålig.

Dessutom är det här bara en uppskattning, jag vet ju som sagt inte hur många Kcal osv mina middagar består av eftersom jag inte är inblandad i själva tillagningen. Sedan är ju mitt kaloribehov också en uppskattning, inget som är hugget i sten. Som summan blir ju en väldigt luddig uppskattning, så jag vill inte ta några risker.

Förresten; jag förstår inte hur det kan vara ok att ha stenkoll på kosten under deff, men när det kommer till bulk så går det bra att stoppa i sig vad som helst och justifiera det med "jag bulkar, D lugnt".
Gammal 2011-04-05, 15:13   #11
espeto
Registered User

espetos avatar

Reg.datum: Feb 2010
Uttryckte mig lite konstigt..
Självklart är det mer "opti" att räkna kalorierna under bulk (om man har möjlighet och ork).
Men att utesluta vanlig mat för att lättare kunna få ett ungefärligt värde förstår jag mig inte på... Finns tid, möjlighet och ork att fixa sin egen mat så är kaloriräkning kanon. Men finns inte den möjligheten tycker jag att man bör äta "bra" mat och försöka äta mycket! Rusar/rasar du i vikt får du helt enkelt äta mer/mindre.

Det finns redan en bulkmetod som kallas för GOMAD (Galon of milk a day), som går ut på att man äter tills man blir mätt och sen dricker man 4L mjölk utöver det.. Kanske kan vara något?
espeto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-05, 17:40   #12
Birkharju
Registered User

Birkharjus avatar

Reg.datum: Aug 2009
Om du har så mycket energi så tycker jag ditt val av mat(vätska) är lite konstigt. Jag tycker du ska byta ut mjölken vid frukost/lunch mot fasta måltider. Lägg till grönsaker. Varför äter du bara bananer som frukt?
Birkharju är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-05, 18:07   #13
hejhopp79
Banned User

Reg.datum: Apr 2010
Enkelt. Plocka bort en 1,5 liters mjölk, eftersom ditt mjölkintag ändå är i högsta laget.

Då landar du på typ 3600 kcal vilket är långt bättre än 4500
hejhopp79 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-05, 18:17   #14
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
Vet du hur mycket energi du förbrukar varje dag? 4500 kcal om dagen är ganska mycket för de flesta. Risken är att du blir onödigt fet om du äter 4500 kcal om dagen och inte har så hög energiförbrukning.
Gammal 2011-04-05, 18:28   #15
Mauriice
Registered User

Mauriices avatar

Asso, många har nog missförstått mig. Hela anledningen till att min kost ser ut på detta viset är att jag har NOLL inflytande på ALLT vad gäller mat här på min skola (bor på internat). Varje dag bjuder på nya överraskningar i form av måltider, ibland är det fem kycklingfiléer och sex ägg som väntar på mig, ibland bjuds det på "pastafrenzy"...Inte lika optimalt!

Ang. min förbrukning så tvivlar jag inte en sekund på att min förbrukning ligger på runt 4000 Kcal!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:12.