Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-08-07, 14:17   #1
Turbo Rico
Registered User

Turbo Ricos avatar

Reg.datum: Mar 2009
Att hålla sin viktklass

Hur gör man då?
Jag ska tävla på DM i september och tänkta väga in på 104.9 (tävlar i OL) och jag väger idag ca 106-107 kg (nyskiten innan frukost och utan kläder på morgonen), tävlingen är om en månad. Hur mycket över sin viktklass kan och bör man väga och när ska man börja gå ner för att väga in precis rätt? Hur ofta ska man väga sig och ska man alltid väga sig på samma tid på dygnet? Är det svårt att tappa 2 kg vätska innan tävling? Hur går man till väga dagarna innan tävling om man ligger på gränsen för att vara "överviktig"?
Kanske finns en tråd om sånt här redan men jag letade bland förberedelser men där stor det bara om body building.
Turbo Rico är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-07, 14:22   #2
C.E.J.
Korsordet

C.E.J.s avatar

Reg.datum: Oct 2007
Man håller sin viktklass genom att inte äta för mycket mellan tävlingar såklart

Dan innan kan du ta bort kolhydrater, skära ner på vätska samt inte äta sent på kvällen. Sen får du ju testväga dig på tävlingsdagen också, testväg dig då när invägningen börjar, och väger du över så har du en timme på att dig att bli av med vikten som ligger över gränsen. Bästa är förstås om du har rätt vikt redan när invägningen startar (oftast kl 9), då har du, ja särskilt du som är tyngre, över två timmar på dig att fylla på med kolhydrater och vätska.
Gammal 2009-08-07, 14:25   #3
mini
Svensk mästarinna 2011.

minis avatar

Reg.datum: Sep 2003
Jag tycker att du ska antingen försöka gå ner redan nu, långsamt, så att du väger in rätt redan en vecka innan så att du kan äta ordentligt och komma till tävlingen med energi eller strunta i viktklassen. Att planera att dra ur sig vätska tycker jag är att chansa för mycket om du inte vet hur du mår efter att ha bastat bort ett kilo vatten.
Gammal 2009-08-07, 14:26   #4
kjell33
Registered User

Reg.datum: Jul 2008
Inte särskilt problematiskt att ligga 2 kg över, särskilt inte med din kroppsvikt. Själv kan jag ta 1kg sista dygnet enbart på att dra ner lite på vätskeintaget. Prova att lägga in 15min cardio ett par dagar och se var du hamnar. Bara som ett experiment.
kjell33 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-07, 14:41   #5
Turbo Rico
Registered User

Turbo Ricos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Man håller sin viktklass genom att inte äta för mycket mellan tävlingar såklart

Dan innan kan du ta bort kolhydrater, skära ner på vätska samt inte äta sent på kvällen. Sen får du ju testväga dig på tävlingsdagen också, testväg dig då när invägningen börjar, och väger du över så har du en timme på att dig att bli av med vikten som ligger över gränsen. Bästa är förstås om du har rätt vikt redan när invägningen startar (oftast kl 9), då har du, ja särskilt du som är tyngre, över två timmar på dig att fylla på med kolhydrater och vätska.

Om det enda vore så enkelt...

Men är det inte protein man ska plocka bort dagen innan och satsa på kolisarna och ta bort vätska och kanske dricka nåt vätskedrivande, typ grönt te dagen innan?
Kan det inte vara en idé att väga sig varje morgon och kväll veckan innan tävling för att då se lite hur det pendlar och på så sätt kanske veta hur mycket man kan trycka i sig på kvällen innan? Min erfarenhet säger mig att det kan vara idé att äta nåt bra, typ gröt, innan man lägger sig dagen innan en tävling (i mitt fall tung träningen dagen efter då jag är ny med tävlingar) för det ger bra energi till dagen efter. Gröt ska väl inte vara nåt som gör att man väger tungt?
Gammal 2009-08-07, 14:43   #6
Turbo Rico
Registered User

Turbo Ricos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag tycker att du ska antingen försöka gå ner redan nu, långsamt, så att du väger in rätt redan en vecka innan så att du kan äta ordentligt och komma till tävlingen med energi eller strunta i viktklassen. Att planera att dra ur sig vätska tycker jag är att chansa för mycket om du inte vet hur du mår efter att ha bastat bort ett kilo vatten.

Det låter faktiskt som det mest sunda sättet och det som borde påverka mig minst. Nu har jag semester och det innebär att jag äter 3-4 ggr/dag istället för 6 ggr/dag som det brukar bli när jag jobbar och det kanske kan ge nåt eller några kg mindre plus att jag går på antibiotika nu och måste lätta på träningen en vecka.
Jag har ingen aning om hur det skulle gå om jag tog bort vikt via vätskebantning så det kanske är dumt att chansa på det när man gör sitt livs andra tävling?
Gammal 2009-08-07, 14:46   #7
Turbo Rico
Registered User

Turbo Ricos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av kjell33 Visa inlägg
Inte särskilt problematiskt att ligga 2 kg över, särskilt inte med din kroppsvikt. Själv kan jag ta 1kg sista dygnet enbart på att dra ner lite på vätskeintaget. Prova att lägga in 15min cardio ett par dagar och se var du hamnar. Bara som ett experiment.

Nej, jag tycker inte heller att 2 kg ska vara några större bekymmer men jag vill ogärna behvöa ta till några drastiska åtgärder i sista minuten för det brukar påverka prestationsförmågan ganska duktigt. Dra ner på vätska klarar jag nog, bara att dricka mycket efter invägning och sen börja värma upp. Dra ner på proteinet kan man faktiskt också göra på eftermiddagen och kvällen före tävling, det borde inte påverka prestationen nämnvärt? Pimpla grönt te gör jag redan så det står härliga till men det kanske man kan trappa upp för att få bort lite mer vätska? För jag har för mig att grönt te är vätskedrivande?
Gammal 2009-08-07, 14:53   #8
kjell33
Registered User

Reg.datum: Jul 2008
Gör en provbantning och se vad som händer.
kjell33 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-07, 14:54   #9
C.E.J.
Korsordet

C.E.J.s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Turbo Rico Visa inlägg
Men är det inte protein man ska plocka bort dagen innan och satsa på kolisarna och ta bort vätska och kanske dricka nåt vätskedrivande, typ grönt te dagen innan?
Bwahaha nej Du tar bort kolhydraterna eftersom det bara är energi samt binder vätska. Tar du bort kolhydraterna så pissar du ut en hel del vattenvikt ganska snabbt. På tävlingsdagen kan du återställa glykogenet (kolhydraterna) utan större problem, du har som sagt över två timmar på dig om du väger in dig direkt kl 9. Ska du ta vätskedrivande är det bättre om du tar koffein i pillerform, eftersom te/kaffe väger det också.

Citat:
Kan det inte vara en idé att väga sig varje morgon och kväll veckan innan tävling för att då se lite hur det pendlar och på så sätt kanske veta hur mycket man kan trycka i sig på kvällen innan?
Ja det kan man väl göra om man vill.

Citat:
Min erfarenhet säger mig att det kan vara idé att äta nåt bra, typ gröt, innan man lägger sig dagen innan en tävling (i mitt fall tung träningen dagen efter då jag är ny med tävlingar) för det ger bra energi till dagen efter. Gröt ska väl inte vara nåt som gör att man väger tungt?
Får du väl också göra om du vill, men är du orolig att inte väga in i -105 så är det ingen bra idé att äta nära sänggång, eftersom du bara väger mer på morgonen då. På så kort tid är det dessutom främst matens VIKT som är det... VIKTiga inte energiinnehållet.

Men eh... Är det din första tävling? Ska du kvala till SM, sätta svenskt rekord, världsrekord? Så här för din första tävling kanske det är bättre att du bara provar dig fram, väger du 105.2 så vet du det tills nästa tävling (Arne-pokalen i oktober) och gör annorlunda tills dess. Istället för att noja på det här sättet, menar jag
Gammal 2009-08-07, 18:46   #10
Nordström
Registered User

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Ska du ta vätskedrivande är det bättre om du tar koffein i pillerform, eftersom te/kaffe väger det också.
Koffein är väl inte vätskedrivande?
Nordström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-07, 19:16   #11
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
För två kilo och den kroppsvikten så skulle jag fundera på om inte en viktminskning de närmaste dagarna är det smidigaste, då väger du samma sak som på tävling under alla träningarna fram till DM och slipper leka med tömning och återfyllning.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-07, 19:50   #12
C.E.J.
Korsordet

C.E.J.s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Nordström Visa inlägg
Koffein är väl inte vätskedrivande?
Wikipedia says:

Citat:
Caffeine has diuretic properties, at least when administered in sufficient doses to subjects who do not have a tolerance for it.
http://www3.interscience.wiley.com/j...TRY=1&SRETRY=0
Gammal 2009-08-07, 20:36   #13
Nordström
Registered User

Reg.datum: Feb 2008
Jag har för mig att grub postade nån studie som bevisade att det inte är så, men jag kan ha fel.
Nordström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-07, 23:59   #14
eternallord
Registered User

eternallords avatar

Reg.datum: Aug 2009
2kg på vätska känns ju som ingenting. Sista dagarna inför tävlingar i taekwondo tappar jag runt 4kg.
eternallord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-09, 18:57   #15
Turbo Rico
Registered User

Turbo Ricos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av kjell33 Visa inlägg
Gör en provbantning och se vad som händer.

Stod på en våg idag, första gången på ett par veckor. 110.0 kg fast då precis ätit en megastor lunch och en duktig frukost 5 timmar innan med 3 grova brödskivor, ett ägg, en tallrik med bär, ett glas proviva, en frukt, en kopp grönt te, ett glas vatten med kreatin, brännässepulver, glykosamin och MSM. Det borde väl gett mig en vikt på 2-3 kg extra? Jag hade kortbyxor, skor och T-shirt på mig också.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:47.