Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-08-04, 13:42   #1
Kimball
Registered User

Kimballs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Diskbråck i nacken (också!?) ?

Fick för 3-4 år sedan ett begynnande diskbråck i nedre ländryggen, jag fick även då viss värk i nacken även om jag inte exakt kommer ihåg hur det kändes då.

För ~1.5 år sedan under en halvdum pushpress högg det till i nacken så att jag knappt kunde vrida huvudet varken upp/ner eller åt sidorna. Detta har sedan återkommit 1 eller 2 ggr vid tunga pushpressar (som jag nu lagt ner..). Nu på sistone har jag även fått detta vid chins?! I toppläget (går ungefär så långt att jag har hakan vid stången) har det nu 3 ggr senaste 6 mån huggit till likadant som vid pushpressarna.

Var för några veckor sedan hos en kiropraktor i stan som påstod att detta berodde på att jag svankade / drog upp bröstryggen för mycket samtidigt som jag kollade uppåt och då kom till ett dumt ytterläge. Han rådde mig att köra "så raka chins" som möjligt utan svank.
Sagt och gjort, kört så senaste 2v men idag högg det till likförbannat trots superstrikt utförande.

Så en tanke som slog mig var att det kan vara ngt sorts diskbråck i nacken som spökar? Fast jag har inga bortdomningar i armar osv. Bara typ i nedre delen av traps upp i nacken.

Inputs, någon? Få magnetröntgen lär väl inte vara det lättaste i första taget
Gammal 2009-08-04, 19:05   #2
Martin Löwgren
Registered User

Reg.datum: Oct 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Kimball Visa inlägg
Fick för 3-4 år sedan ett begynnande diskbråck i nedre ländryggen, jag fick även då viss värk i nacken även om jag inte exakt kommer ihåg hur det kändes då.

För ~1.5 år sedan under en halvdum pushpress högg det till i nacken så att jag knappt kunde vrida huvudet varken upp/ner eller åt sidorna. Detta har sedan återkommit 1 eller 2 ggr vid tunga pushpressar (som jag nu lagt ner..). Nu på sistone har jag även fått detta vid chins?! I toppläget (går ungefär så långt att jag har hakan vid stången) har det nu 3 ggr senaste 6 mån huggit till likadant som vid pushpressarna.

Var för några veckor sedan hos en kiropraktor i stan som påstod att detta berodde på att jag svankade / drog upp bröstryggen för mycket samtidigt som jag kollade uppåt och då kom till ett dumt ytterläge. Han rådde mig att köra "så raka chins" som möjligt utan svank.
Sagt och gjort, kört så senaste 2v men idag högg det till likförbannat trots superstrikt utförande.

Så en tanke som slog mig var att det kan vara ngt sorts diskbråck i nacken som spökar? Fast jag har inga bortdomningar i armar osv. Bara typ i nedre delen av traps upp i nacken.

Inputs, någon? Få magnetröntgen lär väl inte vara det lättaste i första taget
Ett diskbråck i nacken ställs bäst med klinisk undersökning och behöver endast kompletteras med en magnetkamera undersökning om man man tror nacksmärtan beror på annan patologi än diskbråck (tumär, ms, reumatisk sjukdom med mera)
Martin Löwgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-05, 08:07   #3
Kimball
Registered User

Kimballs avatar

Får försöka luska till mig magnetröntgen när jag kommer till HBG då helt enkelt. Men sist jag skulle få en för ländryggens räkning var det ett himla liv då jag inte hade de vanliga symptomen för just diskbråck..
Gammal 2009-08-05, 08:30   #4
Martin Löwgren
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Kimball Visa inlägg
Får försöka luska till mig magnetröntgen när jag kommer till HBG då helt enkelt. Men sist jag skulle få en för ländryggens räkning var det ett himla liv då jag inte hade de vanliga symptomen för just diskbråck..
Varför då?

Det ändrar inte behandlingen. Uppsök Naprapat/Sjukgymnast direkt istället och påbörja din rehab. Blir du inte bättre kommer de remittera dig till läkare ändå.

Man kan inte ta en magnetkamera på alla med nackbesvär då de skulle ruinera vården totalt och dessutom vara helt onödigt.

Läs mitt svar ovan en gång till.

Mvh
Gammal 2009-08-05, 08:38   #5
Guddi
Registered User

Guddis avatar

Reg.datum: Jun 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Martin Löwgren Visa inlägg
Varför då?

Det ändrar inte behandlingen. Uppsök Naprapat/Sjukgymnast direkt istället och påbörja din rehab. Blir du inte bättre kommer de remittera dig till läkare ändå.

Man kan inte ta en magnetkamera på alla med nackbesvär då de skulle ruinera vården totalt och dessutom vara helt onödigt.

Läs mitt svar ovan en gång till.
+1 Ibland känns det som att folk tror att en MRI botar en! Ungefär som de där löjliga magnetarmbanden man kan köpa...MAGIC
Gammal 2009-08-05, 09:06   #6
Martin Löwgren
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Guddi Visa inlägg
+1 Ibland känns det som att folk tror att en MRI botar en! Ungefär som de där löjliga magnetarmbanden man kan köpa...MAGIC
Ja tyvärr är det så och det enda man då kan göra som terapeut (läkare som naprapat/sjukgymnast) är att göra det vi nyss gjort anser jag.

Förklarar man noggrant som jag gjort förstår 99.9% att en magnetkamera undersökning inte är nödvändigt för att diagnosticera diskbråck.

Mvh
Gammal 2009-08-05, 13:55   #7
Kimball
Registered User

Kimballs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Martin Löwgren Visa inlägg
Ja tyvärr är det så och det enda man då kan göra som terapeut (läkare som naprapat/sjukgymnast) är att göra det vi nyss gjort anser jag.

Förklarar man noggrant som jag gjort förstår 99.9% att en magnetkamera undersökning inte är nödvändigt för att diagnosticera diskbråck.

Mvh
Nej nej jag förstår att det inte är något man kan göra med enkelhet på alla med besvär. Problemet är att jag varit hos sammanlagt 4 olika kiropraktorer (3 för rygg, en för nacken). De som kollade på ryggen påstod bara att det var orörlighet i bäckenet och att det var lätt fixat. Dock blev det aldrig bättre av de 6 behandlingarna. Därefter tog jag mig till doktor som inte heller trodde jag hade båt diskbråck då jag kunde göra vissa rörelser osv. De körde vanlig röntgen på mig som inte gav nånting.
Tillslut fick jag även magnetröntgen där man konstaterade diskbråcket en gång för alla. Det gjorde mig ju inte frisk, men det gav mig själv en lättnad att veta vad det faktiskt berodde på och att man sedan kunde rehaba efter detta.

Han som kollade på nacken sade nu sist (kanske för hans enkelhets skull) att jag kanske borde röntga den för att få fram något mer...

Det handlar inte om att jag inte läser det du skriver Martin, absolut inte. Bara de att mitt förtroende för läkarvården i dessa sammanhang varit sådär för min del.

Får hoppas det finns bättre folk i HBG när jag kommer dit som kan kolla på nacken.

Och tack för inputsen!

Senast redigerad av Kimball den 2009-08-05 klockan 13:57.
Kimball är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:51.