Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-07-18, 17:34   #1
Black Star Abyss
Banned User

Reg.datum: Mar 2008
"Allergisk" mot gröt tydligen. Alternativ för mineraler?

Detta är bland det mest komiska jag varit med om. Jag trodde jag var laktosintolerant när jag vid varje morgonfrukost fick avbryta måltiden för att springa och skita (löst). Gissade på mjölken och började köra med laktosfri istället, vilket gjorde att jag blev bättre. Med laktosfri mjölk till gröten blev jag endast väldigt gasig.

Spola fram lite. När jag sedan provade LCHF en kort sväng så märkte jag att magen blev extremt lugnt - INGA gaser. Sedan efter lite experimenterande med olika kolhydratkällor och även vanlig mjölk så har jag upptäckt att det inte är mjölken, utan havregrynen och vissa sorters bröd som jag blir kass i magen av. Däremot så verkar det som att vanlig mjölk förstärkte effekten av havregrynen, men jag har inga problem med att dricka vanlig mjölk till annat.

Så nu har jag två roliga frågor; havregryn innehåller ju mycket mineraler, finns det något annat livsmedel som jag kan äta istället för att inte gå miste om det rika intaget av dessa? Och hur kommer det sig att jag blir så dålig i magen av havregryn och vissa sorters bröd? Är det vanligt?
Black Star Abyss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-18, 18:03   #2
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Havregryn som källa till mineraler är inget jämfört med fisk och kött. Fisk och kött är dessutom fritt från fytinsyra så biotillgängligheten är desto bättre.

Fisk, kött, ägg och mjölkprodukter. Kombinerar du det med grova grönsaker som spenat och broccoli är maten hur komplett som helst.

Har du aldrig tagit en titt själv i livsmedelsdatabaser?
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-18, 18:50   #3
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Glutenintolerant och reagerar på havregryn
Är du glutenintolerant lär magen bli mycket bättre med LCHF.

Däremot kan det bli lite taskigt med magnesium. Utan mjölk, havregryn och fullkornsmjöl finns det inte så många bra källor på magnesium.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-18, 18:52   #4
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Det måste vara ren havre för att helt vara på den säkra sidan. All "vanlig" havre är kontaminerad från annat spannmål.
Gammal 2009-07-18, 19:00   #5
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Hur lite krävs för att magen ska reagera ?
Jag har aldrig med ögat kunnat hitta något annat än havregryn i påsen. Räcker det med damm på grynen ?
Gammal 2009-07-18, 19:02   #6
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Räcker det med damm på grynen ?
Om havren odlats på en åker där man även odlat annan spannmål är den kontaminerad ja.
Gammal 2009-07-18, 19:09   #7
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Nu pratar vi inte ppm utan <ppq
Gammal 2009-07-18, 20:11   #8
forslund
Registered User

forslunds avatar

Reg.datum: Nov 2007
Citat:
För min syster krävs det bara en enda brödsmula eller dylikt för att hon ska hamna på toan resten av kvällen.
Gammal 2009-07-18, 20:30   #9
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Utan mjölk, havregryn och fullkornsmjöl finns det inte så många bra källor på magnesium.
Seltin funkar fint där, 40/40/10 natrium/kalium/magnesium. Bra sätt att gardera sig på.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-18, 20:35   #10
malfunction
Registered User

Reg.datum: Apr 2009
Saltå kvarns och Oatlys havreprodukter ska vara helt fria från gluten då de använder andra kvarnar och det odlas på åkrar långt från t.ex. vete. Köp ett paket havremjölk från Oatly eller havregryn från Saltå (finns på konsum) och se vad som händer.
malfunction är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-18, 23:04   #11
Kappman
Registered User

Kappmans avatar

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Jag har aldrig med ögat kunnat hitta något annat än havregryn i påsen. Räcker det med damm på grynen ?
För någon med svår glutenintolerans så räcker det med att du skurit i en vanlig limpa med kniven du använder till det glutenfria brödet för att en reaktion ska uppstå - så ja, det är känsligt för vissa.

Inte konstigt att det kan uppstå sådan känslighet med tanke på hur illa det skulle gå om man bestämde sig för att öppna en jordnötspåse i en flygplanskabin och det finns jordnötsallergiker ombord.
Kappman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-19, 00:59   #12
Hermes
Registered User

Hermess avatar

Reg.datum: Feb 2003
Hur mycket påverkar fytinsyra upptaget av mineral och vitaminer från havregryn? Har gått över till en (demi)vegitarisk kost och är lite nojig över näringsbrist, inte just p.g.a. havregryn. Men med tanke på att jag får i mig cirka 100 gram havregryn / morgon så är jag lite intresserad av hur mycket jag kan tänkas förlora i näringsupptag.
Hermes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-19, 08:04   #13
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Hermes Visa inlägg
Hur mycket påverkar fytinsyra upptaget av mineral och vitaminer från havregryn? Har gått över till en (demi)vegitarisk kost och är lite nojig över näringsbrist, inte just p.g.a. havregryn. Men med tanke på att jag får i mig cirka 100 gram havregryn / morgon så är jag lite intresserad av hur mycket jag kan tänkas förlora i näringsupptag.
Det här är två reviewartiklar:

Citat:
In general, it has been shown that dietary fiber may bind metallic cations in both in vitro and in vivo studies. However, there clearly are many unresolved questions on the effects of high-fiber diets on mineral availability. On one side, the effects of fiber on the utilization of nutrients vary greatly with the amount and type of fiber. In addition, there are many agents in both food and the digestive tract that may affect the mineral binding to fiber: some agents may inhibit binding, while others will enhance it. Also, there are several major difficulties in drawing conclusions from the in vitro and in vivo studies due to the different experimental conditions, methods used to follow the mineral balance, etc. Finally, it must be borne in mind that fiber and phytic acid occur together in fiber-rich diets and, thus, it is difficult to separate the effects of fiber and phytate in the utilization of most essential polyvalent metallic ions. The studies summarized in this review show that the recommendation for increasing dietary fiber in Western communities would not be expected to have any adverse effect on mineral absorption if we increase not only the intake of fiber, but also the dietary intake of other food components such as protein (both vegetable and animal protein) and ascorbic, citric, and oxalic acids (in fruits and vegetables). The adequate intake of minerals, fat, and simple sugars are maintained with this type of diet. The recommendations should be best interpreted in such a way as to prevent the consumption of excessive amounts of phytate, particularly for those whose mineral needs are great. Further studies are still needed in this field in order to understand the conflicting results published in the literature regarding the effects of fiber on the utilization of minerals; however, the studies reviewed in this article may give us an idea of the complexity of mineral availability in fiber-rich, phytate-rich diets.
Effects of dietary fiber and phytic acid on mineral availability. Crit Rev Food Sci Nutr. 1991;30(1):1-22.

Citat:
Studies on effects of fiber, phytic acid, and oxalic acid on mineral bioavailability are reviewed. It is difficult to separate the effects of fiber and phytic acid when cereal products are fed, because they occur together in these foods. However, even the combination of fiber and phytic acid does not appear to affect mineral balances unless unrefined cereal intakes are high and mineral intakes are low. Also, the body may be able to adjust to the decreased availability by increased absorption of the available mineral. Oxalic acid may result in decreases in mineral bioavailability if consumed with a high fiber diet, but the decrease may also be transient.
Effects of fiber, phytic acid, and oxalic acid in the diet on mineral bioavailability. Am J Gastroenterol. 1987 Oct;82(10):983-6.

Vet inte om du har tillgång till fullängdarna men där lär du kunna hitta referenser till studier med mer konkreta siffror. Hursomhelst påverkas mineralabsorbtion av fytat och havre är faktiskt mer rikt än många av de andra populära spannmålen.

Men samtidigt är det ju i sig mineralrikt så balansgången där är ju svår. Relativt rikt på järn t.ex. men å andra sidan rikt på fytat och äts ofta med kalciumrik mjölk så hur mycket järn man i slutändan får i sig från en "normal" portion havregrynsgröt (där jag förutsätter mjölk vilket ju är regel) kan man diskutera.
Gammal 2009-07-19, 08:10   #14
Black Star Abyss
Banned User

Reg.datum: Mar 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Havregryn som källa till mineraler är inget jämfört med fisk och kött. Fisk och kött är dessutom fritt från fytinsyra så biotillgängligheten är desto bättre.

Fisk, kött, ägg och mjölkprodukter. Kombinerar du det med grova grönsaker som spenat och broccoli är maten hur komplett som helst.

Har du aldrig tagit en titt själv i livsmedelsdatabaser?
Citat:
Är du glutenintolerant lär magen bli mycket bättre med LCHF.

Däremot kan det bli lite taskigt med magnesium. Utan mjölk, havregryn och fullkornsmjöl finns det inte så många bra källor på magnesium.
Isåfall är det lugnt. Jag äter Fisk, kött, ägg och mjölk dagligen. Men har helt strukit havregryn och bröd nu. Jag är dock skeptisk till att det skulle vara glutenallergi. För isåfall tål man väl inte pasta heller? Och det gör jag... fast jag äter max 100-150g pasta på en dag.
Black Star Abyss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-19, 08:12   #15
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Black Star Abyss Visa inlägg
Jag är dock skeptisk till att det skulle vara glutenallergi. För isåfall tål man väl inte pasta heller? Och det gör jag... fast jag äter max 100-150g pasta på en dag.
Nej då är du inte det minsta glutenintolerant. Herregud, kunde du inte talat om den "lilla" detaljen redan i förstaposten?

Som vanligt är du antagligen nojjig efter att ha läst något någonstans och plötsligt bestämt dig för att x är dåligt och y optimalt.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:06.