Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-06-24, 10:52   #1
Imagine
Registered User

Reg.datum: Jun 2009
Hjälp med viktuppgång och kost

Hallå allihopa, nu är det så att jag behöver hjälp med kostupplägg.
Först och främst, mitt mål är enkelt: Gå upp så mycket jag bara kan i muskelmassa och vikt.

Har alltid tyckt att jag ätit bra men det verkar bara vara barnmåltider för det händer inte mycket. Nu är det skärpning på det och ska börja äta som ett djur. Jag väldigt svårt för att äta tills jag spyr som många kan, min viljestyrka är inte stark nog för det. Så därför tänker jag köra på 4-5 måltider per dag.

Jag har tyvärr ingen aning om hur många g kyckling jag äter eller så och känner inte riktigt för att hålla på att väga mat och hålla på. Istället får jag experimentera lite själv och försöka ligga på ett stort kcal överskott varje och se vad som hänt efter en vecka, ifall det står stilla får jag väl lägga till en till måltid eller något.

Mitt kostschema varierar lite beroende på ifall jag jobbar eller inte, men jobbar skift så det är inte mån-fre.

Kost under jobb:
05.30 - Frukost: Havegrynsgröt. Fiberrikt bröd och pålägg. En proteindrink.
09.00 - Lunch 1: Pastasallad med kyckling, grönsaker.
12.30 - Lunch 2: Pasta/Ris/Potatis och Kött/Fisk/Fågel och grönsaker.
15.00 - Mellanmål 1: Kvarg* med någonting annat med kolhydrater för jag behöver mycket energi på eftermiddagen där.
17.30 - Mellanmål 2: Innan träning blir det proteindrink och någongting.
19.00 - Middag: Samma som Lunch 2.
22.00 - Mellanmål 3: En proteindrink innan sängdags, kanske lite Kvarg eller nåt ifall jag är hungrig.

*Kvarg är nytt för mig, håller på och testar det för att se ifall jag gillar det

Kost under ledighet:
10.00 - Frukost: En rejäl frukost, med fiberrikt bröd och pålägg, müsli med mjölk, egengjord proteindrink med äggvitor, banan, mjölk och något annat jag är sugen på.
12.30 - Lunch: Pasta/Ris/Potatis och Kött/Fisk/Fågel och grönsaker.
15.00 - Mellanmål 1: Osäker på vad jag ska äta här, kvarg igen kanske? Eller en till Lunch?
17.30 - Mellanmål 2: Proteindrink och någonting mer.
19.00 - Middag: Likadan som Lunch.
22.00 - Mellanmål 3: Kvarg eller något annat, har inga förslag vad man kan käka såhär på kvällen.

Sedan ska jag även klämma in en frukt här och där och försöka dricka flera liter vatten om dagen.

Så hade jag väl tänkt mig, fast nu när jag skriver så känns det väldigt lite dock. Hur som hellst, ge mig kritik eller råd på mitt kost schema, ska jag äta ännu mer eller?

Ni får gärna länka till andra trådar där det står mycket nyttiga saker om viktuppgång osv.

Tack på förhand
Imagine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-24, 11:02   #2
WorkOutBuddy
Registered User

WorkOutBuddys avatar

Reg.datum: May 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Imagine Visa inlägg
Istället får jag experimentera lite själv och försöka ligga på ett stort kcal överskott varje och se vad som hänt efter en vecka, ifall det står stilla får jag väl lägga till en till måltid eller något
Det ser väl bra ut men som du själv har skrivit så är det bara äta mer om inget händer. Vi vet ju inte heller hur stora dina portioner är. Om du inte har lust eller orken att väga så är det bara att äta och kolla vågen. Går du inte upp ät mer, går du fortfarande inte upp ÄT ÄNNU MER. Det är inte så svårt att få i sig massa kalorier. Du kan ta och äta 100g nötter på 10 minuter, där har du redan fått i dig, ca 600kcal. Annars kan du alltid äta fler gånger om dagen om du inte orkar äta så mycket på en gång. Se bara till att ha en bra protein, kolhydrat och fett källa till varje måltid. Glöm INTE bort grönsakerna och frukterna.
WorkOutBuddy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-24, 11:53   #3
Alfred Nobel
De e stekigt! Stek, stek, stek...

Reg.datum: May 2007
Citat:
Hallå allihopa, nu är det så att jag behöver hjälp med kostupplägg.
Först och främst, mitt mål är enkelt: Gå upp så mycket jag bara kan i muskelmassa och vikt.

Har alltid tyckt att jag ätit bra men det verkar bara vara barnmåltider för det händer inte mycket. Nu är det skärpning på det och ska börja äta som ett djur. Jag väldigt svårt för att äta tills jag spyr som många kan, min viljestyrka är inte stark nog för det. Så därför tänker jag köra på 4-5 måltider per dag.

Jag har tyvärr ingen aning om hur många g kyckling jag äter eller så och känner inte riktigt för att hålla på att väga mat och hålla på. Istället får jag experimentera lite själv och försöka ligga på ett stort kcal överskott varje och se vad som hänt efter en vecka, ifall det står stilla får jag väl lägga till en till måltid eller något.

Mitt kostschema varierar lite beroende på ifall jag jobbar eller inte, men jobbar skift så det är inte mån-fre.

Kost under jobb:
05.30 - Frukost: Havegrynsgröt. Fiberrikt bröd och pålägg. En proteindrink.
09.00 - Lunch 1: Pastasallad med kyckling, grönsaker.
12.30 - Lunch 2: Pasta/Ris/Potatis och Kött/Fisk/Fågel och grönsaker.
15.00 - Mellanmål 1: Kvarg* med någonting annat med kolhydrater för jag behöver mycket energi på eftermiddagen där.
17.30 - Mellanmål 2: Innan träning blir det proteindrink och någongting.
19.00 - Middag: Samma som Lunch 2.
22.00 - Mellanmål 3: En proteindrink innan sängdags, kanske lite Kvarg eller nåt ifall jag är hungrig.

*Kvarg är nytt för mig, håller på och testar det för att se ifall jag gillar det

Kost under ledighet:
10.00 - Frukost: En rejäl frukost, med fiberrikt bröd och pålägg, müsli med mjölk, egengjord proteindrink med äggvitor, banan, mjölk och något annat jag är sugen på.12.30 - Lunch: Pasta/Ris/Potatis och Kött/Fisk/Fågel och grönsaker.
15.00 - Mellanmål 1: Osäker på vad jag ska äta här, kvarg igen kanske? Eller en till Lunch?
17.30 - Mellanmål 2: Proteindrink och någonting mer.
19.00 - Middag: Likadan som Lunch.
22.00 - Mellanmål 3: Kvarg eller något annat, har inga förslag vad man kan käka såhär på kvällen.

Sedan ska jag även klämma in en frukt här och där och försöka dricka flera liter vatten om dagen.

Så hade jag väl tänkt mig, fast nu när jag skriver så känns det väldigt lite dock. Hur som hellst, ge mig kritik eller råd på mitt kost schema, ska jag äta ännu mer eller?

Ni får gärna länka till andra trådar där det står mycket nyttiga saker om viktuppgång osv.

Tack på förhand
Drick inte äggvitorna råa, då tar kroppen bara upp 50% av proteinet, ät de tillagade istället.
Alfred Nobel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-24, 12:04   #4
Daniel L
Regesterid User

Daniel Ls avatar

Reg.datum: Nov 2008
Varför ska du stoppa i dig saker som du tycker är äckligt?
Daniel L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-24, 12:54   #5
hillbilly90210
Registered User

hillbilly90210s avatar

Reg.datum: Aug 2008
Jag tycker det ser ut att vara lite snålt med fett. Mer grädde, olja, smör, creme fraiche, majonäs etc så behöver kanske inte volymen mat bli så stor. Jag har själv svårt att äta stora mängder, då får man äta mer koncentrerat istället!
hillbilly90210 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-24, 13:41   #6
Imagine
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Daniel L Visa inlägg
Varför ska du stoppa i dig saker som du tycker är äckligt?
Det är ju bara havregrynsgröt jag inte riktigt tycker om att stoppa i mig halv 6 på morgonen. Har du nåt tips på något annat jag kan äta där isåfall?

Citat:
Ursprungligen postat av hillbilly90210 Visa inlägg
Jag tycker det ser ut att vara lite snålt med fett. Mer grädde, olja, smör, creme fraiche, majonäs etc så behöver kanske inte volymen mat bli så stor. Jag har själv svårt att äta stora mängder, då får man äta mer koncentrerat istället!
Glömde tillägga att på Lunch 2 och Middag så är det oftast någon sås till gjord på grädde och det är väl rätt mycket fett i det

Så det är bättre att koka eller steka äggvitorna eller?
Gammal 2009-06-24, 13:44   #7
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Det är ju bara havregrynsgröt jag inte riktigt tycker om att stoppa i mig halv 6 på morgonen. Har du nåt tips på något annat jag kan äta där isåfall?
Precis vad som helst. Det du tycker är gott och du har lust för att äta halv 6 på morgonen.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-24, 13:45   #8
Alfred Nobel
De e stekigt! Stek, stek, stek...

Reg.datum: May 2007
Citat:
Ja, mycket bättre.
Alfred Nobel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-24, 13:48   #9
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
vad gillar du? Spaghetti och köttfärssås, köttbullar och potatis, ost- och skinkpaj, fil och müsli är ju exempel.

Citat:
Glömde tillägga att på Lunch 2 och Middag så är det oftast någon sås till gjord på grädde och det är väl rätt mycket fett i det
Ja såser bidrar ju oftast med mer fett.

Citat:
Ja du bör tillaga dina ägg. Dessutom är det enbart dumt att kasta bort gulorna i din situation. Bättre näringskälla hittar du inte och dessutom vill du ju få i dig mycket energi.

Sedan måste jag fråga var du har fått för dig att andra äter tills de nästan spyr och att man behöver sinnessjuka mängder mat för att få muskler. Hur ser viktkurvan ut för dig hittills?

Att hetsa sig upp i vikt är bara dumt.

http://traningslara.se/blogg/?s=bulk&preview=
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-24, 14:40   #10
Imagine
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
vad gillar du? Spaghetti och köttfärssås, köttbullar och potatis, ost- och skinkpaj, fil och müsli är ju exempel.

Ja såser bidrar ju oftast med mer fett.

Ja du bör tillaga dina ägg. Dessutom är det enbart dumt att kasta bort gulorna i din situation. Bättre näringskälla hittar du inte och dessutom vill du ju få i dig mycket energi.

Sedan måste jag fråga var du har fått för dig att andra äter tills de nästan spyr och att man behöver sinnessjuka mängder mat för att få muskler. Hur ser viktkurvan ut för dig hittills?

Att hetsa sig upp i vikt är bara dumt.

http://traningslara.se/blogg/?s=bulk&preview=

Det kanske var att överdriva lite, men mycket man läser på forum och hör ifrån polare är ju typ så.

Min viktkurva är väl att jag gått ner 4-5 kg dom två senaste månaderna, rör på mig väldigt mycket mer än förut. Men bara för jag rör på mig mer krävs det att jag äter mer då för att få kcal överskott? Dum fråga.

Bra läsning, har du nån mer sida att länka?
Gammal 2009-06-24, 14:50   #11
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Det kanske var att överdriva lite, men mycket man läser på forum och hör ifrån polare är ju typ så.
Min viktkurva är väl att jag gått ner 4-5 kg dom två senaste månaderna, rör på mig väldigt mycket mer än förut. Men bara för jag rör på mig mer krävs det att jag äter mer då för att få kcal överskott? Dum fråga.

Ja går du ner i vikt måste du äta mer. Din kost ser ut som att du planerat den i minsta detalj för att hålla dig mätt och få i dig lute kcal. Standardmjölk i gröten, gärna med en klick smör i också. Dressing på pastasalladen och ha gärna redigt med pasta, inte ½dl makaroner och massa isbergssallad och gurka t.ex.

Ta en rejäl näve med nötter till proteindrinken på kvällen. Skär ner på det du tycker mättar mest och ersätt med energirika och goda saker som mättar mindre.

Citat:
Bra läsning, har du nån mer sida att länka?
Nej vår blogg i kombination med Kolozzeum är allsmäktigt.

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2009-06-25 klockan 17:36.
Gammal 2009-06-24, 15:10   #12
Imagine
Registered User

Citat:

Ja går du ner i vikt måste du äta mer. Din kost ser ut som att du planerat den i minsta detalj för att hålla dig mätt och få i dig lute kcal. Standardmjölk i gröten, gärna med en klick smör i också. Dressing på pastasalladen och ha gärna redigt med pasta, inte ½dl makaroner och massa isbergssallad och gurka t.ex.

Ta en rejäl näve med nötter till proteindrinken på kvällen. Skär ner på det du tycker mättar mest och ersätt med energirika och goda saker som mättar mindre.

Nej vår blogg i kombination med Kolozzeum är allsmäktigt.

Okej, tack för alla tips Nu måste jag bara hitta nåt gott jag kan blanda kvarg med. Klarade käka typ 100g bara sådär sen blev det bara segt

Har slutat att dricka till maten för det mättade, brukade dricka typ en halv liter mjölk innan maten ens är slut. Så dricker efter maten istället

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2009-06-25 klockan 17:36.
Gammal 2009-06-24, 15:20   #13
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Nu måste jag bara hitta nåt gott jag kan blanda kvarg med. Klarade käka typ 100g bara sådär sen blev det bara segt
Nej det måste du inte hitta. Gillar du inte kvarg så ät inte kvarg helt enkelt. oavsett vad man kan få för sig på ett sånt här forum så är inte kvarg ett fysiologiskt krav för muskeltillväxt.

Din kost är hyfsat välsammansatt och redan mycket proteinrik, enda bekymret är som sagt energimängden. Så käka något gott och energirikt och skit i kvarg.
Gammal 2009-06-24, 15:33   #14
b_61
Sjuk

Reg.datum: Jun 2005
Rör ner 3 äggvitor i gröten på morgonen så blir det lite godare!
b_61 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-24, 20:42   #15
Imagine
Registered User

Citat:
Nej det måste du inte hitta. Gillar du inte kvarg så ät inte kvarg helt enkelt. oavsett vad man kan få för sig på ett sånt här forum så är inte kvarg ett fysiologiskt krav för muskeltillväxt.

Din kost är hyfsat välsammansatt och redan mycket proteinrik, enda bekymret är som sagt energimängden. Så käka något gott och energirikt och skit i kvarg.
Kvarg + Fun Light Red Berries var ju kanon gott, som en smoothie typ

Tips på något som är mycket energirikt ?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:09.