2009-06-08, 00:31
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2009
|
ingen kontakt i bröst..
Hej
har ett problem som vart med mig länge nu och nu måste jag fråga.
Jag kan inte få kontakt i bröstet i de övningar jag testat, hantelpress, bänkpress, flyes olika lutningar på allt. Där jag kände mest i bröst var väl bänkpress annars är det mest i axlarnas framsida och nånannanstans som jag inte vet var..
frågor för bänk: Vilken lutning ska jag köra lutande bänk i, hur ska jag ha armbågarna och vilken lutning ska det vara i armbågsleden i bottenläget, är det ok om underarmarna inte är 90 grader i armbågsleden utan mer in mot bröstet, och för bröst brett ska jag greppa stången. En kille sa att han hört från en BB att man kan träna inre bröst med tätt grepp och yttre med ett brett grepp, stämmer de? Vad spelar greppvidden för roll i bänkpress? Tack
|
|
|
2009-06-08, 00:34
|
|
Banned User
Reg.datum: Mar 2008
|
Skulderbladen ner och ihop svintight. Superbrett grepp. många reps. testa det! får du inte kontakt är det otroligt.
|
|
|
2009-06-08, 00:34
|
|
Broilerfjårtisen
Reg.datum: Jan 2007
|
Skit i kontakt, växer du blir du starkare?
Folk har blivit stora på bänk/hantelpressar senaste 50 åren, du är nog ingen undantag om du ger de tid.
Nej du kan inte träna yttre/inrebröst.
Håll händerna utanför ringarna typ, så kör jag iaf, tycker de ger lagom belastning på bröst/axlar/triceps, eftersom bänk är en överkroppsövning och ingen bröstövning som plan hantelpress där du får mer ROM pga av djup.
|
|
|
2009-06-08, 00:35
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2008
|
Du kan inte träna inre eller yttre mer, däremot övre delen eller nedre.
Ett bredare grepp i bänkpress minskar aktiveringen av triceps (och axlar?) och ökar aktiveringen för bröst. Så, för att bygga bröst, håll brett. Testa också med att köra FU-bänk (hålla upp fötterna) för att öka aktiveringen ännu mer.
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
|
|
|
|
2009-06-08, 00:38
|
|
Registered User
|
väldigt snabba svar, ska pröva det som du sa black star.
Mourten , ja ökar i reps o vikter men gått lite segare i just bänk på senaste tiden. Menar du att jag ska ha pekfingret "utanför" ringarna mot vikternas håll? .
Såg en bild på dig o du hade väldigt bra peccs , tkr du att du fått bättre utveckling av dom när du kört hantelpress än om du kört bänkpress? När ja kör hantelpress så böjer sig vänstern och det blir alltid ojämnt och konstigt känns det som och jag orkar inte alls mycket vikt, men i bänkpress jobbar armarna iaf parallellt. Och i hantelpress är ju händerna rätt tätt, så då känns det som mkt belastning på triceps som smalbänk ungefär?
|
|
|
2009-06-08, 00:39
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av J.V
Du kan inte träna inre eller yttre mer, däremot övre delen eller nedre.
Ett bredare grepp i bänkpress minskar aktiveringen av triceps (och axlar?) och ökar aktiveringen för bröst. Så, för att bygga bröst, håll brett. Testa också med att köra FU-bänk (hålla upp fötterna) för att öka aktiveringen ännu mer.
|
Det med att träna nedre, vad har det för funktion? Har bara testat normalt och övre.
|
|
|
2009-06-08, 00:41
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av tankz
Det med att träna nedre, vad har det för funktion? Har bara testat normalt och övre.
|
Skitövning är det i alla fall. Av att ligga med den lutningen skapar tryck i skallen vilket är allt annat än bra. Det räcker med plana och lutande för övre bröst.
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
|
|
|
|
2009-06-08, 00:41
|
|
Broilerfjårtisen
|
Citat:
väldigt snabba svar, ska pröva det som du sa black star.
Mourten , ja ökar i reps o vikter men gått lite segare i just bänk på senaste tiden. Menar du att jag ska ha pekfingret "utanför" ringarna mot vikternas håll? .
Såg en bild på dig o du hade väldigt bra peccs , tkr du att du fått bättre utveckling av dom när du kört hantelpress än om du kört bänkpress? När ja kör hantelpress så böjer sig vänstern och det blir alltid ojämnt och konstigt känns det som och jag orkar inte alls mycket vikt, men i bänkpress jobbar armarna iaf parallellt. Och i hantelpress är ju händerna rätt tätt, så då känns det som mkt belastning på triceps som smalbänk ungefär?
|
Aa pekfingrarna utanför ringarna mot vikterna, de är lagom bredd om man är "normal lång".
Tack för de  Aa jag kör plana hantelpressar och sne hantelpressar på mina bröstpass för massa, dom passen jag kör bänk är de nästan enbart för att kunna säga "jag tar x kg i bänkpress" för de är den vanligaste frågan jag får.
Hantelpressar tycker JAG är överlägsna för att bygga massa, mina bröst har utvecklats otroligt bra sen jag började köra dom ist för bänk på bröstdagen.
De är ojämt å vingligt i början, men Rom byggdes inte på en dag, ge de tid så kmr de
|
|
|
2009-06-08, 00:59
|
|
Registered User
|
Undrar också, att när du säger att bänkpress är överkroppsövning hur kommer det sig? Om man håller brett kopplades ju inte axlar och triceps in särskilt mycket utan då blir det väl mer isolationsövning? Om man kör smalbänk blir det ju triceps
|
|
|
2009-06-08, 01:01
|
|
Broilerfjårtisen
|
Citat:
Undrar också, att när du säger att bänkpress är överkroppsövning hur kommer det sig? Om man håller brett kopplades ju inte axlar och triceps in särskilt mycket utan då blir det väl mer isolationsövning? Om man kör smalbänk blir det ju triceps
|
Du kmr inte lika djupt i de olika stångpressarna eftersom bröstkorgen är ivägen, vid samma övningar med hantlar så kmr du ner under bröstkorgen = bättre djup = mer ROM = (i mina ögon) bättre muskeltillväxt.
Hur du än håller i bänk kommer axlar/trices kopplas in mer än bänk, jag är ingen läkare kan inte förklara de, men jag tycker jag känner min kropp såpass väl så jag vågar påstå detta
|
|
|
2009-06-08, 01:12
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2007
|
Fötterna på en bänk skapar stor obalans och kan leda till felbelastningar om balansen sviktar. Lär dig hellre att ha bra teknik liggande som vanligt med fötterna i golvet. Skulderbladen bak och ihop, håll bak axlarna och hitta DIN vinkel på underarmarna i förhållande till överarmarna för att jobba med bröst och mindre med axlar. Ett bredare grepp ger INTE mer effekt på någon yttre del av bröstet. En längre rörelse ger mer streck i bottenläget och att muskeln jobbar i en längre bana vilket skapar mer volym och är dessutom mer baserat på hur just DINA fästen sitter. En lutning motsatt väg med huvudet ner är mer för att avlasta stressen från axlarna. Lutningen behöver INTE vara som vissa har när de ligger nästan upp och ner utan en 20 kilos kaka under vid fötterna skapar den avlastningen utmärkt om du nu tycker du behöver den effekten. Med vanlig snedbänk så håll dig till max 30 grader lutning. Över det tar axlarna över för mkt. Det mesta handlar om att hitta rätt vinklar som individ samt god teknik som är prio 1. Nån skrev att skit i teknik men big NO NO på den. Teknik är A och O skulle jag säga.
|
|
|
2009-06-08, 01:15
|
|
Registered User
|
okok tack för svaret.
Är sugen på hantelpressar, blir lite för mkt bänkande i mina pass just nu med plan bänk, sen lutande sen smal. Känns konstigt.
Men mitt problem är att jag bara har "byggbara" hantlar hemma. Har dock 120 kg vikter men får inte plats så många 5or på varje hantel och 10orna är ganska så stora
Hantlarna: http://www.intersport.se/products/De...at3_querystr=0
den andra bilden där.
https://www.gymdirect.com.au/scripts...250&height=250
och så ser 10 kg vikterna ut ungefär, har 4 st alla av olika fabrikat.. såg att du körde med byggbara hantlar i journalen stog det nått om det, går det att lösa för dom är ju rätt stora?
|
|
|
2009-06-08, 01:18
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av jimmykej
Fötterna på en bänk skapar stor obalans och kan leda till felbelastningar om balansen sviktar. Lär dig hellre att ha bra teknik liggande som vanligt med fötterna i golvet. Skulderbladen bak och ihop, håll bak axlarna och hitta DIN vinkel på underarmarna i förhållande till överarmarna för att jobba med bröst och mindre med axlar. Ett bredare grepp ger INTE mer effekt på någon yttre del av bröstet. En längre rörelse ger mer streck i bottenläget och att muskeln jobbar i en längre bana vilket skapar mer volym och är dessutom mer baserat på hur just DINA fästen sitter. En lutning motsatt väg med huvudet ner är mer för att avlasta stressen från axlarna. Lutningen behöver INTE vara som vissa har när de ligger nästan upp och ner utan en 20 kilos kaka under vid fötterna skapar den avlastningen utmärkt om du nu tycker du behöver den effekten. Med vanlig snedbänk så håll dig till max 30 grader lutning. Över det tar axlarna över för mkt. Det mesta handlar om att hitta rätt vinklar som individ samt god teknik som är prio 1. Nån skrev att skit i teknik men big NO NO på den. Teknik är A och O skulle jag säga.
|
Jag har fått höra att skulderbladen ska ihop, upp med bröstet och NER med axlarna för att koppla ur dem, precis som dom ska va neråt vid stångcurl. Hur är de egentligen??
|
|
|
2009-06-08, 01:24
|
|
Registered User
|
det står ju så?
|
|
|
2009-06-08, 01:25
|
|
Registered User
|
Du kan ju inte ta NER axlarna om du ligger på ryggen. Då åker dem ju bak
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:51.
|

|