Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-06-03, 11:36   #1
lajsaminelli
Registered User

Reg.datum: Jun 2009
Fettet SKA bort!

Nu behöver jag eran hjälp!
Jag är 170 lång och väger ca 74kg. Trivs inte alls med min pluffsiga mage och hängiga armar och tjocka lår.
Nu ska fettet bort innan jag åker till Turkiet! Den 19 augusti
Har redan börjat med att räkna Kcal... men jag vill väldigt gärna ha tips på mat och träning från er. Jag är DESPERAT! Jag behöver verkligen gå ner i vikt till Augusti och sen vill jag gärna hålla den vikten oxå.
Har skaffat mig ett träningskort som jag ska använda flitigt. Nu behöver jag bara en massa tips från er! Jag ska inte bli nåt muskelberg men jag vill bli slimmad och fit! HJÄLP!

// L
lajsaminelli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-03, 11:41   #2
AmericanDragon
Registered User

AmericanDragons avatar

Reg.datum: Dec 2007
Gymma tungt men smart samtidigt som du ligger på ett kcalunderskott för att gå ner i vikt men behålla så mycket muskelmassa du kan. Lär dig kring näringstiming. Lär dig hur man tränar på bästa och säkraste sätt. Läs och ta till dig information. Acceptera vad som gäller och gör det bästa av det du kan.

Här är ett par länkar du kommer ha nytta av. Läs dom flera gånger tills du förstår:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...ad.php?t=26881

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...ad.php?t=87454

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...ad.php?t=31071

Lycka till!
AmericanDragon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-03, 11:46   #3
mattilainen
Registered User

mattilainens avatar

Reg.datum: May 2007
Det är ganska lugnt att du inte kommer bli något muskelberg på så kort tid och speciellt inte om du går ner i vikt då det är väldigt väldigt svårt att bygga muskler då.

Tycker att du borde ha någon slags målvikt fram tills den 19 aug så att du kan räkna ut hur mycket du behöver gå ner per vecka för att nå dit. När du vet det så är det bara att äta exakt så mycket varje dag så kommer du att nå ditt mål om du inte fuskar.

Tränar man tung styrketräning, tung för dig. Gör detta så att du behöver mer muskelmassa än om du inte skulle tränat tung styrketräning. Så det är att tipsa om.

Vill du verkligen bara ner i vikt och struntar i dina muskler så är väl andra konditionsträningar att tipsa om samtidigt som du äter så som du planerat. Jag skulle satsat på styrketräning blandat med kondition, tycker det är toppen i en deff för att få äta lite mer.

Läs deffguiden också http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881 Där står det otroliga saker

Lycka til
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-03, 19:33   #4
lajsaminelli
Registered User

Tack för era svar.
Jag ska ner minst 10 kg fram till den 19 augusti.

Jag ska genast läsa länkarna!

Hur många dagar i veckan bör jag egentligen träna?
Igår cyklade jag 1,5 mil och idag blev det tyvärr bara 40 min promenad. Inplanerat gymbesök i morgon.
Hur ofta kan man träna och som sagt bör jag träna?

Jag är helt ny på detta men jag vill verkligen komma igång och leva efter en sundare livsstil.
Gammal 2009-06-03, 19:53   #5
AmericanDragon
Registered User

AmericanDragons avatar

Reg.datum: Dec 2007
Jag skulle nog inte säga att styrketräna 7 dagar i veckan är optimalt direkt men jag ser inget fel med att promenera varje dag. Men helst en vilodag i veckan skadar ju inte. Vad det gäller styrketräning så funkar två pass i veckan, eller fem pass i veckan - allt beror på hur du strukturerar din träning.

Det finns oändligt med olika scheman och splittar som folk kör i gymmet. Just nu så kör jag, t ex, fyra pass i veckan. Två överkropp (Måndag och Torsdag) och två underkropp. (Tisdag och Fredag).

Ett tips är att inte träna samma muskelgrupp i gymmet två dagar efter varandra. Ligger du t ex och kör bänkpress en måndag så skulle de flesta hålla med om att hantelpress på Tisdag inte är nog med tid för dina bröstmuskler att vila.

Det är självklart en fördel att röra på sig men kom ihåg att det är inte ett måste att träna för att gå ner i vikt, förutsatt att du ligger på samma kaloriunderskott. Fördelen med att träna är att du gör av med mer energi och kan unna dig mer mat.

Intag av vassleprotein eller EAA före ditt gympass är ett tips! Efter passet passar det bra med en bra sund måltid.
AmericanDragon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-03, 21:16   #6
kaer
Gillar just DIG!

Reg.datum: May 2005
Strunta i alkohol hela sommaren så kommer det nog bli betydligt lättare att se resultat.
kaer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-03, 21:22   #7
Medoria
Registered User

Medorias avatar

Reg.datum: Nov 2008
tio kilo till 19 augusti är strax över ett kilo i veckan.dvs ett underskott på 7000 kcal per vecka. så utifrån ditt behov, räkna ut ett vettigt underskott och se till att få i dig det. det kommer nog bli ganska tufft, du har många timmar på gymmet att se fram emot, så det gäller att du hittar sätt att motivera dig själv på. om du har möjlighet, ta reda på vilken fettprocent du har. styrketränar du mkt kommer du kanske bygga mer än gå ner, och då är det svårt att sätta upp ett visst antal kilo som mål, bättre att du mäter med måttband och tar bilder etc för muskler väger mer än fett.
Gammal 2009-06-06, 01:16   #8
lajsaminelli
Registered User

Tack alla för svaren!
Jag ska ta och måtta mig nu och har börjat träna. Jag ger mej fasen inte förrän min kropp ser sund ut. Är sjukt less på allt späck haha
Gammal 2009-06-08, 07:42   #9
BigDwarf
Registered User

BigDwarfs avatar

Reg.datum: Sep 2008
Jag körde den osunda vägen...äta 1 måltid om dagen bara :/ Det är jobbigt i början men man vänjer sig faktiskt. Du tappar kilon ganska raskt med den metoden (och muskelmassa, men det hade jag inte mkt av ändå hehe)
Gammal 2009-06-08, 07:57   #10
Kischen
Äger Strikt!

Kischens avatar

Reg.datum: Jun 2007
Citat:
Ursprungligen postat av BigDwarf Visa inlägg
Jag körde den osunda vägen...äta 1 måltid om dagen bara :/ Det är jobbigt i början men man vänjer sig faktiskt. Du tappar kilon ganska raskt med den metoden (och muskelmassa, men det hade jag inte mkt av ändå hehe)
Vad skulle vara osunt med den metoden, om du fick i dig allt du behövde per dag genom den måltiden?
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Var har jag räknat fel?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
Kischen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-08, 08:38   #11
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Citat:
Ursprungligen postat av BigDwarf Visa inlägg
Alla har muskler, man kan alltid bli av med mer muskelmassa, oavsett hur lite man har från början. Så alla som resonerar så för att undvika jobbiga saker, såsom att ligga på ett jättestort underskott (för att slippa sätta ihop en vettig diet), eller undvika att styrketräna, gör sig själva en otjänst.

Lajsa, så här ser mina råd/tips ut:
Ligg på ett underskott på cirka 1000 kcal (för att hinna med) och styrketräna 2-3 gånger i veckan (helkropps eller halvkroppspass) och kör konditionsträning några utav de andra dagarna i veckan. När det gäller maten försök ligga på ett proteinintag på runt 140g och skär ner på kolhydrater och fett (eller en kombination) tills att du har uppnått ett kaloriunderskott på 1000.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-09, 20:16   #12
fittleif
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Alla har muskler, man kan alltid bli av med mer muskelmassa, oavsett hur lite man har från början. Så alla som resonerar så för att undvika jobbiga saker, såsom att ligga på ett jättestort underskott (för att slippa sätta ihop en vettig diet), eller undvika att styrketräna, gör sig själva en otjänst.

Lajsa, så här ser mina råd/tips ut:
Ligg på ett underskott på cirka 1000 kcal (för att hinna med) och styrketräna 2-3 gånger i veckan (helkropps eller halvkroppspass) och kör konditionsträning några utav de andra dagarna i veckan. När det gäller maten försök ligga på ett proteinintag på runt 140g och skär ner på kolhydrater och fett (eller en kombination) tills att du har uppnått ett kaloriunderskott på 1000.
Men om man lägger sig på ett kaloriunderskott på 500kcal och tränar gym/löpning varje dag och bränner 500kcal/dag. Är det lika med att ha ett kaloriunderskott på 1000kcal då?

Kanske är en dum fråga, men är nybörjare.
fittleif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-09, 20:28   #13
Flexipop
Registered User

Flexipops avatar

Reg.datum: Feb 2009
Citat:
Ursprungligen postat av fittleif Visa inlägg
Men om man lägger sig på ett kaloriunderskott på 500kcal och tränar gym/löpning varje dag och bränner 500kcal/dag. Är det lika med att ha ett kaloriunderskott på 1000kcal då?
Svar ja! För mig känns det betydligt mycket skönare att uppnå underskottet på det sättet.
Flexipop är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-09, 20:30   #14
fittleif
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Flexipop Visa inlägg
Svar ja! För mig känns det betydligt mycket skönare att uppnå underskottet på det sättet.
Oh yeah! Då ska det inte ta så lång tid att få bort 5kilo fett om jag ligger på 500kcal i underskott och tränar 4-5gånger i veckan
fittleif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-09, 21:30   #15
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Citat:
Ursprungligen postat av fittleif Visa inlägg

Kanske är en dum fråga, men är nybörjare.
Om du inte redan har räknat in träningen(t ex i aktivitetsfaktorn) så, ja.
Men det är ignen garanti att du har räknat rätt. Oavsett hur du har räknat så är det som är tillräckligt närma sanningen förljande:
Räkna hur mycket kalorier du stoppar in i munnen på vecka 2-4 (strunta i vecka 1 då man brukar tappa vätska och därför mer vikt) delat på 21 (antalet dagar). Detta är ditt energiintag. Kolla hur många kilon du tappat under denna tid (väg dig varje dag och räkna ut ett snitt varje vecka). Kolla hur många kilon du tappar per vecka och gånga detta med 1000, detta är ditt underskott i kalorier, oavsett vad dina tidigare uträkningar har förutspått!
När du nu har ditt genomsnittsliga energiintag per dygn (yes det tog en månad av vägning av ALLT du äter), samt vet hur stort underskott du har, vet du även hur mycket energi du förbrukar under ett dygn (inklusive träning).
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:32.