2009-06-04, 06:04
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2006
|
Återhämtningsdryck
Jag var och lyssnade på en träning och kostföreläsning där han påstod att 1 glas mjölk efter träningen fyller alla "akuta" behov som kroppen har. Att trycka i sig en Gainomax eller liknande är bara dyrt och dumt. Kan det stämma? Varför är det i såfall så många som dricker proteindrinkar, Gainomax eller annat efter träningen?
|
2009-06-04, 06:08
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ayla
Varför är det i såfall så många som dricker proteindrinkar, Gainomax eller annat efter träningen?
|
Lyckad marknadsföring, god smak, det ÄR ett bra alternativ även om man kan ifrågasätta hur prisvärt det är, dessutom är det mer hygieniskt och praktiskt än mjölk att ta med sig i en träningsväska.
Sist men absolut inte minst tror jag inte det finns ett särskilt utbrett medvetande om hur bra mjölk faktiskt är.
|
|
|
2009-06-04, 17:21
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Är det helt ute med snabb påfyllning av energi efter träningspasset ?
Är man intresserad av snabb påfyllning av energi ( läs kolhydrater ) är nog inte mjölk optimalt. Till att börja med är laktos ett rätt långsamt kolhydrat. Att mjölk sedan är hypertont och rimligen borde spädas med hälften vatten lär inte göra saken bättre.
|
|
|
2009-06-04, 17:52
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
|
|
|
2009-06-04, 17:59
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
Är det helt ute med snabb påfyllning av energi efter träningspasset ?
Är man intresserad av snabb påfyllning av energi ( läs kolhydrater ) är nog inte mjölk optimalt. Till att börja med är laktos ett rätt långsamt kolhydrat. Att mjölk sedan är hypertont och rimligen borde spädas med hälften vatten lär inte göra saken bättre.
|
Vad har den lite snabbare glykogeninlagringen för egenvärde i sig om ändå inte återhämtningen blir bättre?
Då måste väl ändå något näringsrikt som mjölk vara ett bättre val än näringsbefriat pulver. Och särskilt när det är ett styrketräningsinriktat träning på Kolozzeumnivå som diskuteras.
|
|
|
2009-06-04, 18:06
|
|
Registered User
|
Mjölk blandat med O'boy pwnar. Nuff' said.
|
|
|
2009-06-04, 18:29
|
|
Symmetrisk moderator
|
Nää, snabb glykogeninlagring är inte intressant ifall slutresultatet flera timmar senare blir samma.
Men läser jag träningsbloggen och King Grubs länkar så är det inte enbart mjök med som fyller glykogendepåerna. Det krävs även en annan kolhydratkälla än rent mjölksocker.
Jag som diabetiker ser enbart fördelar med att fylla leverglykogenet men andra har kanske större intresse av att fylla på muskleglykogenet.
|
|
|
2009-06-04, 18:31
|
|
Registered User
|
Citat:
Nää, snabb glykogeninlagring är inte intressant ifall slutresultatet flera timmar senare blir samma.
Men läser jag träningsbloggen och King Grubs länkar så är det inte enbart mjök med som fyller glykogendepåerna. Det krävs även en annan kolhydratkälla än rent mjölksocker.
Jag som diabetiker ser enbart fördelar med att fylla leverglykogenet men andra har kanske större intresse av att fylla på muskleglykogenet.
|
Som jag sa: Blanda i O'boy.
Senast redigerad av Danny Devito den 2009-06-04 klockan 18:34.
|
|
|
2009-06-04, 18:35
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Nejdå, flera av studierna testar enbart mjölk. Återhämtningen av musklerna blir alldeles utmärkt. Och den hypersnabba glykogeninlagringen är ju som bekant väldigt överskattad i de flesta fall.
|
|
|
2009-06-04, 19:00
|
|
Symmetrisk moderator
|
Jag har inte kollat referenserna på din blogg Eddie.
Jag försöker bara få ihop ett samband med galaktosen och muskelglykogenet.
1 liter mjölk är 50 gram mjölksocker. Jag tror att det är ungefär den mängd mjölksocker en laktostolerant nordbo som vi klarar av på ett bräde.
|
|
|
2009-06-04, 19:09
|
|
Registered User
|
Citat:
Jag har inte kollat referenserna på din blogg Eddie.
Jag försöker bara få ihop ett samband med galaktosen och muskelglykogenet.
|
Citat:
Galaktosen är i alla fall ett sämre alternativ som kolhydratkälla under långvarig uthållighetsträning.
Objectives: This study tested the hypothesis that supplementation with galactose before and during endurance exercise would spare carbohydrate (CHO), optimize fat utilization and improve performance compared with a typical sports drink formulation.
Subjects: Nine well-trained cyclists undertook three trials, each consisting of 120 min at 65 VO2max followed immediately by a set work, self-paced time trial (TT). Three treatments, allocated as a randomized balanced design, consisted of the following: (a) 8% (w/w) solution of galactose (Gal); (b) 8% solution of 50% galactose/50% glucose (Gluc/Gal); and (c) 8% solution of 80% glucose/20% fructose (Gluc/Fru). These were consumed as 0.67 g CHO per kg body wt 45-min pre-exercise; 1.0 g CHO per kg body wt per h for the first 120 min of exercise; 0.33 g CHO per kg body wt during the TT. Blood samples were collected before and during exercise; respiratory gas samples were collected only during fixed workload exercise.
Results: Mean TT power output was significantly less in Gal compared with Gluc/Gal (P=0.030). Blood glucose and insulin concentrations were lower, and free fatty acids higher in Gal compared with Gluc/Gal and Gluc/Fru. Respiratory exchange ratio was not significantly different between trials.
Conclusions: Ingestion of an 8% galactose-only solution (12.5 ml per kg body wt per h) is detrimental to endurance performance compared with equivalent volumes of iso-osmotic solutions containing 50% galactose/50% glucose or 80% glucose/20% fructose. This may reflect the inability of the liver to convert galactose into glucose at a rate required to support strenuous exercise intensity.
|
The effect of galactose supplementation on endurance cycling performance. European Journal of Clinical Nutrition (2009) 63, 209–214
Varken prestationsförmågan eller vätskebalansen verkar bli sämre med mjölk.
Citat:
Following a 2.0 +/- 0.1% body mass loss induced by intermittent exercise in the heat, seven male volunteers ingested either a carbohydrate-electrolyte solution (CE) or skimmed milk (M) in a volume equal to 150% of body mass loss. At the end of the 3 h recovery period, subjects were essentially in positive fluid balance on trial M (191 +/- 162 mL), and euhydrated on trial CE (-135 +/- 392 mL) despite being in negative sodium balance on both trials and negative potassium balance on trial CE. This difference of 326 +/- 354 mL or 0.4% body mass approached significance (P = 0.051). Subjects ingested 137 +/- 15 and 113 +/- 12 g of CHO during the CE and M trials, respectively, as well as 75 +/- 8 g of protein during the M trial. At the end of the 3 h recovery period, an exercise capacity test was completed at 61% VO(2peak) in warm (35.3 +/- 0.5 degrees C), humid (63 +/- 2%) conditions. HR (P = 0.020) and rectal temperature (P = 0.045) were higher on trial M, but no difference in exercise time to exhaustion was observed between trials (39.6 +/- 7.3 min vs. 39.7 +/- 8.1 min on trials CE and M, respectively). The results of the present study suggest that milk can be an effective post-exercise rehydration drink, with subjects remaining in net positive fluid balance throughout the recovery period. Despite the effect on fluid retention, exercise capacity was not different between skimmed milk and a commercially available carbohydrate-electrolyte drink 4 h following exercise/heat-induced body mass loss.
|
A comparison of the effects of milk and a carbohydrate-electrolyte drink on the restoration of fluid balance and exercise capacity in a hot, humid environment. Eur J Appl Physiol. 2008 Nov;104(4):633-42.
|
|
|
2009-06-08, 05:31
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2006
|
Så alla som dricker ex, gainomaxx eller liknande är "lurade" och skulle lika gärna ta ett glas mjölk istället? Det är som sagt kanske lite svårt att ta med sig men om man tar en banan direkt efter passet och sen ett glas mjölk när man kommer hem så borde väl det vara bra, eller kan man lika gärna skippa bananen om man inte har så långt hem?
Finns det något annat som är lika bra som ett glas mjölk efter ett konditionspass?
|
2009-06-08, 05:51
|
|
Registered User
|
Citat:
Så alla som dricker ex, gainomaxx eller liknande är "lurade" och skulle lika gärna ta ett glas mjölk istället?
|
Nej och ja. Lurad är man ju förstås inte, Gainomax gör ju precis den nytta det ska göra. Men jadu kan likagärna dricka vanlig mjölk eller ett las oboy.
Citat:
Finns det något annat som är lika bra som ett glas mjölk efter ett konditionspass?
|
Ja Gainomax t.ex.  En vanlig proteindrink går ju bra också. Sedan måste du ju inte drick något heller, återhämtningsmålet kan ju vara en skinkmacka om du vill det.
|
|
|
2009-06-08, 06:22
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
Så alla som dricker ex, gainomaxx eller liknande är "lurade" och skulle lika gärna ta ett glas mjölk istället? Det är som sagt kanske lite svårt att ta med sig men om man tar en banan direkt efter passet och sen ett glas mjölk när man kommer hem så borde väl det vara bra, eller kan man lika gärna skippa bananen om man inte har så långt hem?
|
Hela poängen med proteinpulver/gainomax/etc. är att det är praktiskt förpackat. En bra approximation till en gainer är 1 liter lättmjölk: 50g kolhydrater och 35g protein (80/20 kasein/vassle).
Eftersom näringstiming kring passet är viktigt(?) vill man få i sig proteinet så snart som möjligt, därav de behändiga förpackningarna.
Undantaget är EAA. Det finns inte att få fatt i någonstans annars.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:53.
|

|