2009-05-27, 20:27
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2009
|
Uppdrag granskning - MC-förare
Tjena
Har vi några MC förare på kolo ?
Här är en i alla fall!
Vad tycker ni om reportaget? Objektivt nog?
Själv tycker jag att de fokuserar för mycket på en punkt (alltså vaxholm och den vägen). De visar heller inte statistik. Statistik som visar att många av de olyckor bevisligen orsakats av bilister.
|
|
|
2009-05-27, 20:30
|
|
Spare some change..?
Reg.datum: Nov 2005
|
Jag åker MC men såg inte programmet, gissar att det handlar om 250+ körningar?
Jag ska inte förneka att jag kör fort, det är därför jag håller mig till plastraketer.
|
2009-05-27, 20:33
|
|
*pust* *flås* *stön*
Reg.datum: Apr 2006
|
De var väl inte allt för snälla mot oss, men det var det väl å andra sidan ingen som hade förväntat sig heller. Sen är ju de flesta olyckor som sker på vägar som Bogesund singelolyckor, så att påpeka att de mc-olyckor där flera fordon är inblandade oftare orsakas av bilister känns kanske inte så relevant.
Jag är imponerad över hur pass behärskade de boende som intervjuades ändå var, även om man märker att de är smått förtvivlade. En hel del av de övriga boende har man ju förstått är rejält förbannade istället och är beredda att ta till vilka medel som helst för att få stopp på det.
|
|
|
2009-05-27, 20:33
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
|
Kollade också på det en stund, körde en 675.a förut. Och visst stämmer det mesta i programmet.
|
|
|
|
2009-05-27, 20:40
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2009
|
Jo jag förnekar inte att jag inte kör för snabbt, men absolut inte på 30 väg. På 50 väg om de är rejält bra sikt så kan jag göra en lätt omkörning.
Jag förstår dom på vaxholm. Läste att en del ville ta till medel som glassplitter på vägen m.m
Om nån skulle göra något sånt så tycker jag definitivt de har gått överstyr.
|
|
|
2009-05-27, 20:47
|
|
Lamer
Reg.datum: Dec 2005
|
Skulle inte ljuga om jag sa att jag i snitt ser/hör en motorcyklist, som kör åtminstone dubbelt för fort som man får, per dag.
Men jag förstår folk, det är jävligt kul att köra. Alla har sina svaga sidor...
|
|
|
2009-05-27, 20:48
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2008
|
Jag kör Mc ja. Och tycker det finns många som förstör för alla andra. Så som med allt annat
|
|
|
2009-05-27, 20:49
|
|
Spare some change..?
Reg.datum: Nov 2005
|
Jo det är nog väldigt få som köper en sporthoj för att åka i lagliga hastigheter. Det är en underbar känsla att åka 200+ på en fin motorväg.
|
2009-05-27, 20:51
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av mojoo
Jo jag förnekar inte att jag inte kör för snabbt, men absolut inte på 30 väg. På 50 väg om de är rejält bra sikt så kan jag göra en lätt omkörning.
Jag förstår dom på vaxholm. Läste att en del ville ta till medel som glassplitter på vägen m.m
Om nån skulle göra något sånt så tycker jag definitivt de har gått överstyr.
|
Här i gbg eller strax utanför, runt "lygnern ring" så har husägarna slängt ut grus i kurvorna osv. Hur det hjälper någon vet jag inte, ser det mer som mordförsök, spelar ingen roll om motorcyklisten kör i 70 eller 150, man kan ju dö av båda. Jävla idioter är vad det är.
|
|
|
|
2009-05-27, 20:52
|
|
Ge mig sol och öl!
Reg.datum: Feb 2004
|
Denna väg är ju ingen man skulle vilja bo vid, förstår de boende till fullo. Programmet tycker jag var ganska ok faktiskt, lite mycket generalisering och vad hade försäkringsbolaget med syftet att göra? Men det hade kunnat vara mycket mycket värre program.
Det är svårt att försvara fenomenet då man bryter mot lagen (även om man kör med sunt förnuft).
|
2009-05-27, 20:55
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av mojoo
Statistik som visar att många av de olyckor bevisligen orsakats av bilister.
|
60% av MC-olyckorna orsakar av bilister, ja. Det ändrar inte det faktum att det är ungefär 20gånger så stor olycksrisk om du sätter på en MC än om du sätter i en bil. Räknar man då på en man i 25ish åldern med literhoj blir det direkt fördjävla farligt. Motorcyklar ÄR farligt, oberoende av vem som är vållande. Visst är det roligt, men man ska köra som om alla bilister är blinda gamla kärringar. De ser dig ofta inte.
Som Coxie sa, så är det ingen som köper skrevrakter och puttrar runt strax under tillåten hastighet.
|
|
|
2009-05-27, 20:56
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Arnesson
Denna väg är ju ingen man skulle vilja bo vid
|
Såg inte programmet, handlade det om Bogesund eller?
|
|
|
2009-05-27, 20:57
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Arnesson
Denna väg är ju ingen man skulle vilja bo vid, förstår de boende till fullo. Programmet tycker jag var ganska ok faktiskt, lite mycket generalisering och vad hade försäkringsbolaget med syftet att göra? Men det hade kunnat vara mycket mycket värre program.
Det är svårt att försvara fenomenet då man bryter mot lagen (även om man kör med sunt förnuft).
|
Det var väl att poängtera att många försäkringsbolag betalar inget om det visar sig att föraren och försäkringstagaren inte är en och samma person?
|
|
2009-05-27, 20:57
|
|
Ge mig sol och öl!
|
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Såg inte programmet, handlade det om Bogesund eller?
|
Ja, finns säker på svt play snart.
|
2009-05-27, 21:00
|
|
Ge mig sol och öl!
|
Citat:
Ursprungligen postat av Alone_in_the_dark
Det var väl att poängtera att många försäkringsbolag betalar inget om det visar sig att föraren och försäkringstagaren inte är en och samma person?
|
Tycker bara inte det passar syftet som jag trodde var att folk körde för fort på bogan.
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:45.
|

|