2009-04-01, 18:59
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2002
|
Motivera för/ emot varför du använder lr inte pasta/potatis under deff
Allt som oftast när man läser personers matschema som är på deff är det ris ris ris.
Jag har dock under denna deffen fastnat på potatis. 250-300 gram potatis med 2-3 gram olja blir asgoda klyftpotatisar eller med lite minimjölk och kryddor ett gott mos. Jag är medveten om Gi men gör det så mycket i detta fallet..
Pasta däremot får man en rätt lite mängd men det e ju helvetes gott att bryta av med..
Använder ni potatis under deff? Om inte motivera varför?
Använder ni pasta under deff? Om inte motivera varför?
|
|
2009-04-01, 19:05
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Enda nackdelen är egentligen att det för många är så lättätet, att det lätt slinker ner mer än vad man tänkt. Samma sak med mackor.
|
|
|
2009-04-01, 19:06
|
|
Registered User
|
 mos, klyftpotatis
|
|
2009-04-01, 19:06
|
|
Uggla
Reg.datum: Oct 2005
|
använder både pasta och potatis under diet. kokt potatis mättar bra och är utmärkt i en sallad för att få den matigare, drar hellre ner på gainer under diet och äter mina kolhydrater från pasta, ris och potatis
|
|
2009-04-01, 19:08
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2005
|
Jag använder potatis under deff av den anledningen att det är väldigt mättande(enbart 81 kcal/100 gram), så man kan äta rikliga portioner av det utan att komma upp i allt för höga energinivåer.
Sen är det ju sjukt gott också =)
Pasta använder jag rätt sällan under deff, som du säger så får man ju äta mindre mängder än vad man kan göra med potatisen.
|
|
|
2009-04-01, 19:08
|
|
Banned
Reg.datum: Nov 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Enda nackdelen är egentligen att det för många är så lättätet, att det lätt slinker ner mer än vad man tänkt. Samma sak med mackor.
|
Därför inte jag äter det. Blir jävligt sugen på mer när jag äter kolhydrat.
|
|
|
2009-04-01, 19:13
|
|
Registred User
Reg.datum: Feb 2004
|
Äter pasta, potatis, ris, bulgur osv. under diet såväl som annars.
|
|
|
|
2009-04-01, 19:28
|
|
Registered User
|
Jag ser inte heller något problem med pasta och ris under deff. Detta förutsatt att det går in i kalori och kolhydratbudgeten givetvis. Dock försöker jag tima intaget till en gång per dag och då till lunch, eftersom det blir för många gram kolhydrater per dag annars. Dessutom har man nytta av kolhydraterna då man tränar under eftermiddagen. På kvällen blir det antingen potatis eller bönor som kolhydratkälla.
|
2009-04-01, 21:10
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Jag äter så sällan pasta och potatis, men jag skulle inte dra ner på det bara för att jag dietar.
|
|
2009-04-01, 22:55
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2008
|
Fullkornsspaghetti är väl ändå helt okej när man både deffar och bulkar. Fullkornsprodukter mättar också rätt bra.
|
|
|
2009-04-01, 22:58
|
|
Adam e söt.
Reg.datum: Mar 2004
|
potatis är kungen, mättar överlgäset bäst. Dock käkar ja så mycket protein nu att ja inte behöver äta så mycket annat(för mättnad då).
Pasta e för gott för att äta, 100g pasta är typ några tuggor. Ris är något bättre för det suger åt sig mer vatten om man låter det stå, råris är det bästa(men tar tid o koka) av risen när d gäller mättnad.
|
|
|
2009-04-02, 08:07
|
|
Stark
Reg.datum: Oct 2008
|
Jag äter inte pasta därför att oavsett om det är fullkorn eller ej mättar mig knappt alls. Potatis däremot är en av mina huvudkolhydratkällor. Mättande, gott & enkelt att smaksätta.
|
|
|
2009-04-02, 15:27
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2004
|
jag motiverar det med att jag hellre äter många små mål, runt 10st, än 5 lite större, för att jag behöver det mentalt helt enkelt. Och då finns det ofta inte plats kalorimässigt för potatis eller pasta. Möjligtvis en potatis. Brukar bli någon/några skivor knäckebröd, frukt och grönsaker som kolhydratskällor - även fast de inte är lika långsamma så klart...
Och precis som King Grub sa så har jag lätt att äta för mkt av kolhydraterna om jag inte vägt upp dem exakt vilket jag inte orkar just nu.
|
|
|
2009-04-02, 15:33
|
|
Musklig
Reg.datum: Feb 2009
|
Håller med Grub om att det är väldigt lätt att det blir "förmycket" när man äter pasta. Men jag tycker inte att det mättar så mycket sämre än potatis eller ris.
Äter iofs sällan bara pasta-ris-potatis utan har ju alltid en proteinkälla och en hel del med grönsaker så det är svårt att avgöra vad det är som mättar.
|
|
|
2009-04-02, 15:44
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av 944RS
Håller med Grub om att det är väldigt lätt att det blir "förmycket" när man äter pasta. Men jag tycker inte att det mättar så mycket sämre än potatis eller ris.
|
Ja, det kan det bli. Därför är vägning ett absolut villkor varje gång man kokar pasta eller ris, så att det inte "råkar" bli lite mycket.
100 gr (okokt) pasta blir iofs rätt mycket för mig, jag brukar ha 85 gram och det räcker för mig. Fullkorn eller inte spelar inte så stor roll ur kalorisynpunkt, men det är ju kanske bättre med lågglykemiska kolhydrater.
Vad gäller ris äter jag nästan bara råris/fullkornsris numera. Smaken och konsistensen uppväger mer än väl den längre koktiden. Jag kan knappt äta jasminris längre, tycker helt enkelt inte det är gott...
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:14.
|

|