Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-03-30, 22:41   #1
smisk
Registered User

Reg.datum: Mar 2009
grövre pojkar/flickor titta hit....

hej

jag har gymmat seriöst i tre år nu och alltid haft lagom gain ca 3-4 kilo om året.
men nu har det stannat helt jag har inte gått upp något alls sen mitten av december

jag äter rätt och lägger upp nytt schema var 3-4e vecka, och har vilovecka var 8e.

jag fattar inte vad som hänt. jag är 180 och väger 77kg lagom deffad ca 7% bf (kan vara någon procent mindre nu)

bör jag satsa på en rejäl bulk??

det bör nämnas att jag inte har energiunderskott
tack på förhand..
smisk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-30, 22:45   #2
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen

ceejays avatar

Reg.datum: Oct 2007
De flesta börjar ju deffa nu till sommarn och på 7%(om det är sant) så måste du vara väldigt hård nu.
Ligg på kaloribalans och träna på isf, är mitt råd.
Gammal 2009-03-30, 22:47   #3
Commando1980
Banned User

Reg.datum: Jul 2007
Citat:
Ursprungligen postat av smisk Visa inlägg
hej

jag har gymmat seriöst i tre år nu och alltid haft lagom gain ca 3-4 kilo om året.
men nu har det stannat helt jag har inte gått upp något alls sen mitten av december

jag äter rätt och lägger upp nytt schema var 3-4e vecka, och har vilovecka var 8e.

jag fattar inte vad som hänt. jag är 180 och väger 77kg lagom deffad ca 7% bf (kan vara någon procent mindre nu)

tack på förhand..
det är ju naturligt att ökningarna kommer långsammare och långsammare.

kalorieöverskott och lyft progressivt tyngre vikter. lägg upp ett vettigt program där du varvar tyngre perioder med lättare perioder, så att du inte behöver ta en vilovecka var 8e vecka (vilket är för ofta).
Commando1980 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-30, 22:51   #4
smisk
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
De flesta börjar ju deffa nu till sommarn och på 7%(om det är sant) så måste du vara väldigt hård nu.
Ligg på kaloribalans och träna på isf, är mitt råd.
alla i min familj ligger lågt så det är inge större prestation från min sida att ligga lågt.

det är nog där för jag inte haft större vikt ökningar viket man brukar ha i tonåren.
Gammal 2009-03-30, 22:51   #5
DSBM
Registered User

DSBMs avatar

Reg.datum: Dec 2008
Citat:
hej

tack på förhand..
För det första: vad är ditt mål? Lite svårt att svara på om du bör bulka om vi inte vet ditt mål...
Sen säger du att du har haft problem med att gå upp i vikt samtidigt som du äter rätt, vilket inte stämmer. Ligger du på överskott går du upp i vikt, slutsats: ät ännu mer!
En annan detalj, hur har du mätt kroppsfett %? Jag tycker nämligen att 7% låter som grymt lite, vad jag hört kan det vara skadligt att ligga på under 10% en längre tid.
Böj: 140,5 Bänk: 102,5 Mark: 170,5 Press: 70,5 Gripper: 2*CoC#3
En lång 90:as kamp mot vekheten
DSBM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-30, 22:57   #6
hasic
Banned

Reg.datum: Jan 2008
Antagligen så har mängden mat som förut gav ett överskott nu blivit mat som får dig att hamna på energibalans. Ät mer om du inte går upp eller om det går för långsamt. Tänk bara på att ett alltför stort energiöverskott kommer leda till större fettinlagring.
hasic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-30, 23:00   #7
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Sju procent? Då är man inte lagom deffad; då är man hård. Uppskattar du din procent eller har du faktiskt gjort en ordentlig mätning?

Angående (brist på viktuppgång); du får börja äta mer. Äter du bra mat redan nu behöver det inte vara något speciellt du lägger till; ett par hundra kalorier i form av glass eller godis är inte fel.

Du behöver inte dessutom göra ett nytt schema varje månad. Det måste vara svårt att göra progression.
Gammal 2009-03-30, 23:00   #8
smisk
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av DSBM Visa inlägg
För det första: vad är ditt mål? Lite svårt att svara på om du bör bulka om vi inte vet ditt mål...
Sen säger du att du har haft problem med att gå upp i vikt samtidigt som du äter rätt, vilket inte stämmer. Ligger du på överskott går du upp i vikt, slutsats: ät ännu mer!
En annan detalj, hur har du mätt kroppsfett %? Jag tycker nämligen att 7% låter som grymt lite, vad jag hört kan det vara skadligt att ligga på under 10% en längre tid.
mitt mål är att väga runt 85-90kg.

samt lägga på lite mer fett.

och jag vet att det är sjukt lite bf men om vi bortser från de.

jag har kört:

AXONS VIKTÖKNINGSDRINK

2dl vatten
3dl lättmjölk
50gram valnöt/hasselnöt/cashewnöt/paranöt
0.5dl olivolja/rapsolja
Lite färska bär och frukt (valfria)
20gram vassle/keseinprotein
(ska tydligen ge en bit över 1000kcal per omgång)

2 gånger om dagen utöver mina 5-6 vanliga måltider och har gjort de i ett par dagar men jag undrar om det är rätt att göra så.

har aldrig bulkat lr deffat innan.
Gammal 2009-03-30, 23:02   #9
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Citat:
AXONS VIKTÖKNINGSDRINK
Det där låter skitäckligt. Kan du inte äta något du tycker är godare istället?
Gammal 2009-03-30, 23:03   #10
smisk
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Sju procent? Då är man inte lagom deffad; då är man hård. Uppskattar du din procent eller har du faktiskt gjort en ordentlig mätning?

Angående (brist på viktuppgång); du får börja äta mer. Äter du bra mat redan nu behöver det inte vara något speciellt du lägger till; ett par hundra kalorier i form av glass eller godis är inte fel.

Du behöver inte dessutom göra ett nytt schema varje månad. Det måste vara svårt att göra progression.
ja jag kollade de på ik innan dom slutade göra de.

jag jobbar som spinn/power pump instruktör och för hjälp av en personlig tränare som jobbar på gymet att lägga om passen med jämna mellanrum.
Gammal 2009-03-30, 23:04   #11
smisk
Registered User

Citat:
Det där låter skitäckligt. Kan du inte äta något du tycker är godare istället?
det är gott, särskilt med glass i
Gammal 2009-03-30, 23:05   #12
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Citat:
ja jag kollade de på ik innan dom slutade göra de.

jag jobbar som spinn/power pump instruktör och för hjälp av en personlig tränare som jobbar på gymet att lägga om passen med jämna mellanrum.
Jag tror att du skulle nå dina mål bättre genom att skaffa dig ett bra schema som du håller kontinuerligt under en längre period. Den där personliga tränaren låter som en som jag känner; han har tränat i femton år och är inte grövre än vad jag är. Jag tror att hans brist på tillväxt beror på att han fjantar runt med för mycket upplägg hit eller dit.
Gammal 2009-03-30, 23:08   #13
hasic
Banned

Reg.datum: Jan 2008
Tvivlar på att du behöver hälla i dig över 2000kcal per dag, utöver dina måltider, för att gå upp i vikt. Öka storleken på måltiderna bara. Ökar du varje måltid lite så hamnar du i slutet av dagen på några hundra kcal i plus.
hasic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-30, 23:08   #14
smisk
Registered User

Citat:
Jag tror att du skulle nå dina mål bättre genom att skaffa dig ett bra schema som du håller kontinuerligt under en längre period. Den där personliga tränaren låter som en som jag känner; han har tränat i femton år och är inte grövre än vad jag är. Jag tror att hans brist på tillväxt beror på att han fjantar runt med för mycket upplägg hit eller dit.
jag har oxå funderat på de.

men han påstår att om man inte byter tillräckligt ofta så vänjer sig musklerna och slutar växa.

han är dock ganska biff.
Gammal 2009-03-30, 23:11   #15
smisk
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av hasic Visa inlägg
Tvivlar på att du behöver hälla i dig över 2000kcal per dag, utöver dina måltider, för att gå upp i vikt. Öka storleken på måltiderna bara. Ökar du varje måltid lite så hamnar du i slutet av dagen på några hundra kcal i plus.
kan jag ta skada av för stort intag av kcal.

lr ja klart jag gör jag menar tar man skada av att lägga till 2000kcal om dagen??

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:25.