Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Och det är korrekt.
|
Nja, jag skulle vilja säga att dessa meningar snarare är gravt missvisande. Man måste sätta det i samband med vad artikeln sägs handla om. Aftoblades artikel handlar om fettlager, magträning, och om fettet som täcker magrutorna. Sett ur den synvinkeln, undrar jag vad de menar egentligen. Snackar vi ren "lagring", så visst, kolhydrater lagras in i kroppen som glykogen, men detta är inget hinder för magrutor, och har ungefär noll att göra med det fettlager som täcker dessa så viktiga rutor. Lagras protein in på precis samma sätt? - Såklart inte. Ett överskott av kolhydrater resulterar däremot mycket riktigt i kroppsfett, kroppsfett som också täcker dessa rutor. Självklart resulterar alltså ett överskott av kolhydrater i den "mage" dessa individer är intresserade av att få bort, men
vad resulterar ett överskott av protein av?. Vad vill atonbladet få fram här?.
Tror aldrig i livet att det genomsnittlige aftonbladetläsaren tolkar texten på något annat sätt än att "kolhydrater lagras som fett", men att protein inte gör det. Sedan spelar det ingen roll hur svårt/lätt det är för vare sig protein eller kolhydrater att resultera i den oundvikliga fettmasseökningen som kommer vid ett energiöverskott, och/eller hur mycket av vara X som hellre blir värme, texten är fortfarande gravt missvisande enligt min högst subjektiva åsikt, och kommer inte göra annat än att späda på ilskan mot de livsfarliga kolhydraterna hos gemene man, och det tycker jag faktiskt är ganska tråkigt.