2009-03-17, 21:00
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2009
|
Smala pizzaätande datanördar? Gäller inte kcal in/ut för alla??
Alltså, jag är lite nyfiken på hur ni ser på/vad ni säger om alla de personer som är naturligt smala och som äter som hästar, men ändå håller vikten.
"datanördar" som sitter framför datorn hela dagarna och vars kost består av chips, pizza o cola...De rör sig ju knappast mycket och förbrukar därmed inte heller de kalorier de stoppar i sig.
Eller folk som "äter hur mycket som helst, och VILL upp i vikt, men kan inte gå upp".
Har folk olika förbränning eller äter de smala personerna helt enkelt lite kalorier? (nu snackar jag inte normalsmal, utan påtagligt smala)
Jag har alltid varit naturligt smal. Likaså min syster.
Jag fick av nån anledning dock problem med maten och åt alldeles för ensidigt och lite under en period.
Jag gick ned ganska mkt i vikt och blev ÄNNU smalare. Min syster har hela tiden ätit bra och normalt och därför hållt sin vikt.
Nu har jag gått upp i vikt, och väger mer än jag gjorde innan jag började äta för lite.
Jag försöker numera äta och träna bra och tycker egentligen jag borde gå ned lite i vikt (eller framförallt att min mage inte ska va uppsvälld) för det borde ske när man äter nyttigt och tränar.
Men jag har väl sabbat en del grejer i min kropp som tar tid att återställa så jag får ju helt enkelt skylla mej själv...
HURSOMHELST, Min syster har verkligen en drömkropp!! Men det jag inte fattar är hur hon kan ha det när hon äter som hon gör och inte tränar!?
Hon älskar pasta och äter ofta röror med bacon, creme fraishe ect.
Alltid vitt bröd och smör. Pizza. Baguette m röra. Godis. m.m.
Igår t.e.x. så åt hon en stoor tallrik spagetti med 7 köttbullar och ett glas mjölk, och till efterrätt en chokladkaka... Till Lunch!?
Hon äter såklart bra och nyttiga saker också, men inte alls mycket.
Jag är vegeterian och äter mycket sallad, bönor, keso, kyckling, tonfisk mm. Grovt bröd. Godis bara på helger osv.
Jag tränar dessutom MINST 4 ggr vecka och alltid promenader varje dag...
När vi var mindre (15-16) så var vi ganska lika i mat och motionsvanor. Vi var ganska lika kroppsligt också. Nu e vi 21 o 23.
Har jag lixom fördärvat min kropp så jag inte kan leva som jag kunde förr?
Ehh..detta blev väldigt suddigt men ni kanske fattar???
Vore trevligt att få lite respons!
|
|
|
2009-03-17, 21:11
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av emma_K
HURSOMHELST, Min syster har verkligen en drömkropp!! Men det jag inte fattar är hur hon kan ha det när hon äter som hon gör och inte tränar!?
Hon älskar pasta och äter ofta röror med bacon, creme fraishe ect.
Alltid vitt bröd och smör. Pizza. Baguette m röra. Godis. m.m.
|
Hennes energi ut är högre, beroende på högre insulin-/leptinkänslighet, högre nivåer sköldkörtelhormon (ämnesomsättningen) och/eller högre NEAT.
Citat:
Jag är vegeterian och äter mycket sallad, bönor, keso, kyckling, tonfisk mm. Grovt bröd. Godis bara på helger osv.
Jag tränar dessutom MINST 4 ggr vecka och alltid promenader varje dag...
|
Vegetarian? o_O
Nåväl, du verkar äta klassisk fettsnål "bantarmat". På sistone har det visat sig att just sån mat kanske inte är optimal för att hålla och/eller minska i vikt.
Jag skrev lite raljerande om det för ett tag sen: Tre enkla steg till hälsa och viktkontroll
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2009-03-17, 21:22
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Hennes energi ut är högre, beroende på högre insulin-/leptinkänslighet, högre nivåer sköldkörtelhormon (ämnesomsättningen) och/eller högre NEAT.
Vegetarian? o_O
Nåväl, du verkar äta klassisk fettsnål "bantarmat". På sistone har det visat sig att just sån mat kanske inte är optimal för att hålla och/eller minska i vikt.
Jag skrev lite raljerande om det för ett tag sen: Tre enkla steg till hälsa och viktkontroll
|
Ok, men om jag skulle börja äta så, då går jag ju upp i vikt..
Så kommer jag aldrig att få tillbaka min "gamla kropp och ämnesomsättning?"
Haha, oj, jag är så van o säga att jag är vegeterian, men det är jag ju inte riktigt.
Kyckling, och fisk e det jag äter i köttväg. Annars äter jag mycket grönsaker o sånt som vegisar ofta gör
Jag ska läsa den där länken nu så ska vi se om jag blir klokare
|
|
|
2009-03-17, 21:30
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2008
|
oftast överskattar man hur mycket folk äter och lever i tron att vissa äter "hur mycket som helst!", sanningen är nog snarare att man inte har koll och fyller i lite grann med vad man tror för att fylla i bilden av dem..
|
|
|
2009-03-17, 21:33
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Överskattat intag.
|
|
|
2009-03-17, 21:44
|
|
Banned User
Reg.datum: Mar 2008
|
Sen var det ju det där "vetenskap i framkant" som det länkades till här på forumet för ett tag sedan, där det visade sig att vissa människors ämnesomsättning höjs drastiskt om de höjer sitt kaloriintag.
För övrigt tror jag kroppen försöker reglera mentalt så att man stoppar i sig och rör på sig så att vikten någorlunda bibehålls, utan att man tänker på det. Därför kan det nog tyckas som att vissa svinar och ändå inte går upp i vikt. Men sen har vi den där föreläsningen på vetenskap i framkant också...
|
|
|
2009-03-17, 21:56
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2008
|
har en kompis som väger cirka 68-70kg på 175cm, han är vältränad bänkar över 100kg som exempel och stark i alla kroppsdelar.
han äter ute och onyttigt ofta, en sak jag har märkt är att han orkar alltid bara äta en halv pizza, och dylikt.han äter onyttigt" men jävligt lite mängder, så just därför klarar han att hålla sin vikt.
som exempel på bröder/systrar som du spekulerar.
jag och min bror skiljer 1 år mellan oss, när vi var yngre var vi väldigt aktiva båda 2, sysslade med idrotter som hockey,fotboll,pingis,fridrott,handboll,innebandy. smala som aldrig förr var vi, kallades benget i skolan bland annat. när jag var i tonåren 13-17 så blev jag väldigt beroende utav ett datorspel och la ner allt som har med idrott/röra på sig och göra. stannade hemma, käkade onyttigt , drack mycket läsk och vips från cirka 50kg till 90kg på ungefär 3-4 år.
brorsan däremot höll sin vikt och har även lagt på sig några kilon nu på senare år när han blivit latare.
så det är jävligt lätt och lägga på sig, tro mig
|
|
|
2009-03-17, 21:58
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av j2b
oftast överskattar man hur mycket folk äter och lever i tron att vissa äter "hur mycket som helst!", sanningen är nog snarare att man inte har koll och fyller i lite grann med vad man tror för att fylla i bilden av dem..
|
Ja, jag är ju inte med henne 24/7, men alltid när jag träffar henne så äter hon mycket och onyttigt. Hon gillar heller inte "nyttig" mat såsom grönsaker, bönor o sånt...
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Överskattat intag.
|
Ok, så alla har samma förutsättningar???
Citat:
Ursprungligen postat av Billybilly
|
Mja, hon jobbar ju i butik så hon rör sig där, men när hon e ledig e hon trött så då blir det inte mkt rörelse. Och det är ju inte direkt några step-pass, eller aerobic hon kör på jobbet
Citat:
Ursprungligen postat av SH86
Sen var det ju det där "vetenskap i framkant" som det länkades till här på forumet för ett tag sedan, där det visade sig att vissa människors ämnesomsättning höjs drastiskt om de höjer sitt kaloriintag.
För övrigt tror jag kroppen försöker reglera mentalt så att man stoppar i sig och rör på sig så att vikten någorlunda bibehålls, utan att man tänker på det. Därför kan det nog tyckas som att vissa svinar och ändå inte går upp i vikt. Men sen har vi den där föreläsningen på vetenskap i framkant också...
|
Ja, skillnaden mellan hon o mej är ju att hon hela tiden har ätit som hon gör. Inte ändrat eller nåt. Det är väl det bästa antar jag...
Jag undrar även om kroppen kan vänja sig vid träningen? Alltså om man äter nyttigt och tränar så går man ju ned i vikt i början, men sen "vänjer" ju kroppen sig känns det som? Stämmer detta?
Och, tror ni att jag kan få tillbaka min gamla kropp funktionsmässigt (så som min syster har det) eller är det ur system?
|
|
|
2009-03-17, 22:00
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
Ok, så alla har samma förutsättningar???
|
Nej, men dina påståenden stämmer inte.
""datanördar" som sitter framför datorn hela dagarna och vars kost består av chips, pizza o cola...De rör sig ju knappast mycket och förbrukar därmed inte heller de kalorier de stoppar i sig."
Går dom inte upp i vikt, förbrukar dom energin. Och förbrukar dom inte mycket energi, äter dom inte så mycket, om dom inte går upp i vikt.
|
|
|
2009-03-17, 22:01
|
|
å nej, måste man komma på en ny text igen
Reg.datum: Oct 2007
|
Som king grub
De tror de äter mycket men de äter fett lite. Kcal in/ut är samma för alla, hon kanske har en hög metabolism
|
|
|
2009-03-17, 22:07
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Sedan skall man inte underskatta effekten av att ha ett jobb där man rör på sig. Det krävs ganska mycket aerobics för att motsvara ett kroppsarbete, eller för den delen de sträckor många sjuksköterskor knallar på jobbet.
I just det här fallet kan det ju också ha med era ätmönster att göra. Vad jag förstår har du en historia av att banta hårt kombinerat med kontrollförlust då för mycket åker ner. Hon kanske inte har de här excesstillfällena, eftersom hon tillåter sig att äta så mycket att hon håller sig mätt och inte överfalls av längtan efter random förbjuden mat.
|
|
|
2009-03-17, 22:09
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Nej, men dina påståenden stämmer inte.
""datanördar" som sitter framför datorn hela dagarna och vars kost består av chips, pizza o cola...De rör sig ju knappast mycket och förbrukar därmed inte heller de kalorier de stoppar i sig."
Går dom inte upp i vikt, förbrukar dom energin. Och förbrukar dom inte mycket energi, äter dom inte så mycket, om dom inte går upp i vikt.
|
Jaha, då har jag väl fel då..Men hon äter iaf bra mycket mer än de flesta andra jag vet..
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay
Som king grub
De tror de äter mycket men de äter fett lite. Kcal in/ut är samma för alla, hon kanske har en hög metabolism
|
Ok..
Men alltså är det SÅ svartvitt??
Vad säger ni om att kroppen vänjer sig vid träning? Det stämmer inte heller eller?
Det är bara kcal in/ut som gäller?
Jag tycker ibland att det blir lite otydligt när man säger så, för det är ju grejer som händer i kroppen också. Ämnesomsättning, fungerande system mm...
Hehe, jag tror ni hatar maj och mina frågor vid det här laget, men jag e envis
|
|
|
2009-03-17, 22:12
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
Vad säger ni om att kroppen vänjer sig vid träning? Det stämmer inte heller eller?
Det är bara kcal in/ut som gäller?
|
Kcal in och kcal ut är definitionen, sedan kan du påverka kcal ut på en rad olika sätt. Motion, muskelmassa, genetiska förutsättningar, hur mycket/vad du äter, m.m.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2009-03-17, 22:17
|
|
Reg.datum: Apr 2004
|
Vad du inte ser är att även om vi smala pizzaätande nördar kan trycka en pizza eller en stor meny på MacDonalds så kanske vi äter väldigt liten frukost eller skippar den helt dagen efter eftersom vi inte är hungriga. Eller äter mycket någon dag och sen kommer en söndag när man märker klockan 12 på kvällen att man bara ätit en gång den dagen.
Det är inte helt ovanligt att andra eller de själva överskattar sitt intag rätt rejält. Är man inte van att äta mycket så är det svårt att faktiskt uppskatta hur mycket som krävs för att gå upp i vikt, det räcker inte med en stor portion om dagen utan minst 3.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:56.
|

|