Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-04-11, 11:00   #1
kalle_banan
Aegd
 
kalle_banans avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 165
Vad får företag att vilja öppna en fabrik i Sverige?

Det verkar som att Fiat ska börja göra elbilar i Ale, norr om Göteborg. Varför vill de hellre öppna en fabrik i Sverige än i ett billigare land i tex östra europa eller Asien?
http://www.alltommotor.se/artiklar/n...-i-ale-1.11227
kalle_banan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-11, 11:02   #2
kjell33
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 3 928
Välutbildad personal kanske?
kjell33 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-11, 11:05   #3
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Sverige är ett billigt land med tanke på kronkursen.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-11, 11:08   #4
LoTiX
Delusion of grandeur
 
LoTiXs avatar
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 494
Kvalite på arbetskraft, goodwill/marknadsföring i landet, kontakt och distribution med/till/från fabrik.
LoTiX är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-11, 11:11   #5
jakke
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Kungsholmen
Inlägg: 3 009
1. Om personalkostnaden är en väldigt liten del av den totala kostnaden.
2. Jobb som kräver en del utbildning. Personalomsättningen är mycket högre i sk- "låglöneländer" och det kostar mycket pengar att utbilda personal, kvalitén blir också lidande av bristen på kontinuitet.

jag skrev en C-uppsats om varför det ibland går åt helvete med fabriksflyttar utomlands.
jakke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-11, 11:19   #6
stevebc
Registered User
 
stevebcs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 6 570
Finns ju massa arbetslös redan utbildad personal i biltillverkning.
__________________
Journalen: Vägen mot 670 i klassisk styrkelyft | 217,5-142,5-270 | 630
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-11, 12:09   #7
J.V
Registered User
 
J.Vs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sydney
Inlägg: 9 477
Man kan ju också hoppas att Fiat tänker på att försöka korta ner transsportsträckorna så att inte materiell och bilar måste skickas fram och tillbaka världen över.

Mycket tveksamt, men hoppas kan man.
__________________
Journal: 53% magic, 61% science, 102% results.
Science. It reduces the stupid.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
J.V är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-11, 12:22   #8
kalle_banan
Aegd
 
kalle_banans avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 165
Så domedagsprofeterna som snackar om globalisering och företagsflyttar utomlands överdriver lite?
kalle_banan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-11, 12:30   #9
kjell33
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 3 928
Citat:
Ursprungligen postat av kalle_banan Visa inlägg
Så domedagsprofeterna som snackar om globalisering och företagsflyttar utomlands överdriver lite?
Inte direkt, men delar av den indiska och kinesiska befolkningen har snart kommit ikapp oss utbildningsmässigt.
kjell33 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-11, 12:50   #10
LoTiX
Delusion of grandeur
 
LoTiXs avatar
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 494
Citat:
Ursprungligen postat av kalle_banan Visa inlägg
Så domedagsprofeterna som snackar om globalisering och företagsflyttar utomlands överdriver lite?
Någon domedag blir det i alla fall inte. Det har gjort gott både för alla inblandade parter. Jag tror också man kunnat se en backslash där man gått till bättre utbildad arbetskraft i de många branscher där det behövs.
LoTiX är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-11, 16:21   #11
MAXX
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: GBG
Inlägg: 702
Förmodligen för att elbilar är framtiden och kommer att sälja mycket bättre än volvo och saabs bilar. Gissar jag på. Håller med om det andra ni tog upp också med välutbildad personal osv.
MAXX är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-23, 19:28   #12
Pepparkakssmurfen
Banned User
 
Pepparkakssmurfens avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Sthlm
Inlägg: 1 266
Det var bara bluff.

artikel i dagens DI


"Med buller och bång presenterades i förra veckan en satsning på en svenskbyggd elbil i Nödinge. Enligt företaget, Autoadapt, skulle elbilar byggas i samarbete med Fiat – och 400 bilar var dessutom redan sålda. Inget av detta stämmer.
Autoadapt ägnar sig normalt sett åt handikappsanpassning av bilar och har varit mycket framgångsrikt.
Men när Västra Götalands landshövding Lars Bäckström i förra veckan körde en eldriven Fiat 500, tillsammans med vd Håkan Sandberg, påstods att ett nytt steg i företagets historia hade tagits.

Enligt Autoadapt hade ett avtal slutits med Fiat om serietillverkning av elbilar. De första bilarna ska vara klara för leverans i september, till ett pris av 400.000 kronor.

Håkan Sandberg förklarade i ett pressmeddelande att man på Autoadapt var "mycket glada över vårt samarbete med Fiat".

Håkan Sandberg kunde också, i bilkrisens tider, släppa den goda nyheten att företaget troligen skulle anställa vtal uppsagda bilarbetare från Volvo och Saab.

Marknadschefen Peter Wahlsten sa till G-P att han själv "skötte de flesta förhandlingarna med Fiat" och att "det kan bli så att Fiat marknadsför denna elversion av Fiat 500 som sin egen".

"Men viktigast är ändå att vi har fått till ett avtal där vi får köpa de nya bilarna, minus motor och drivlina, direkt från fabriken i Polen."

Men Fiat förnekar att det finns ett avtal med Autoadapt. Fiat förklarar vidare att bolaget inte har gett något tekniskt godkännande för konverteringen och att Fiat inte har någon inblandning i projektet.

Håkan Sandberg hävdar först att det rör sig om en "feltolkning", med medger sedan att den information som gavs om samarbetet på presskonferensen var felaktig.
"Det finns inget avtal", säger Håkan Sandberg.

Ni påstod också att ni hade sålt 400 bilar till elbolagens samarbetsorganisation Power Circle. Också detta har dementerats?
"Vi har ett avtal med Power Circle, ett "letter of intent", om att sälja 400 bilar. Det är undertecknat bland annat av deras projektledare Christer Asplund."

Men Christer Asplund förnekar att det finns ett avtal.
"Vi köper inga bilar och har inte skrivit något avtal. Vi ska bygga 50 demonstrationsplatser för laddning till 2011 och har i det sammanhanget sagt att det är rimligt att det behövs totalt 400 elbilar."

Inte heller den bil som landhövding Lars Bäckström körde hade levererats från Fiat i Polen.

Den hade Håkan Sandberg köpt hos Bilopalen i Falkenberg och låtit bygga om i Nödinge."

Senast redigerad av Pepparkakssmurfen den 2009-04-23 klockan 19:30.
Pepparkakssmurfen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)