Det var bara bluff.
artikel i dagens DI
"Med buller och bång presenterades i förra veckan en satsning på en svenskbyggd elbil i Nödinge. Enligt företaget, Autoadapt, skulle elbilar byggas i samarbete med Fiat – och 400 bilar var dessutom redan sålda. Inget av detta stämmer.
Autoadapt ägnar sig normalt sett åt handikappsanpassning av bilar och har varit mycket framgångsrikt.
Men när Västra Götalands landshövding Lars Bäckström i förra veckan körde en eldriven Fiat 500, tillsammans med vd Håkan Sandberg, påstods att ett nytt steg i företagets historia hade tagits.
Enligt Autoadapt hade ett avtal slutits med Fiat om serietillverkning av elbilar. De första bilarna ska vara klara för leverans i september, till ett pris av 400.000 kronor.
Håkan Sandberg förklarade i ett pressmeddelande att man på Autoadapt var "mycket glada över vårt samarbete med Fiat".
Håkan Sandberg kunde också, i bilkrisens tider, släppa den goda nyheten att företaget troligen skulle anställa vtal uppsagda bilarbetare från Volvo och Saab.
Marknadschefen Peter Wahlsten sa till G-P att han själv "skötte de flesta förhandlingarna med Fiat" och att "det kan bli så att Fiat marknadsför denna elversion av Fiat 500 som sin egen".
"Men viktigast är ändå att vi har fått till ett avtal där vi får köpa de nya bilarna, minus motor och drivlina, direkt från fabriken i Polen."
Men Fiat förnekar att det finns ett avtal med Autoadapt. Fiat förklarar vidare att bolaget inte har gett något tekniskt godkännande för konverteringen och att Fiat inte har någon inblandning i projektet.
Håkan Sandberg hävdar först att det rör sig om en "feltolkning", med medger sedan att den information som gavs om samarbetet på presskonferensen var felaktig.
"Det finns inget avtal", säger Håkan Sandberg.
Ni påstod också att ni hade sålt 400 bilar till elbolagens samarbetsorganisation Power Circle. Också detta har dementerats?
"Vi har ett avtal med Power Circle, ett "letter of intent", om att sälja 400 bilar. Det är undertecknat bland annat av deras projektledare Christer Asplund."
Men Christer Asplund förnekar att det finns ett avtal.
"Vi köper inga bilar och har inte skrivit något avtal. Vi ska bygga 50 demonstrationsplatser för laddning till 2011 och har i det sammanhanget sagt att det är rimligt att det behövs totalt 400 elbilar."
Inte heller den bil som landhövding Lars Bäckström körde hade levererats från Fiat i Polen.
Den hade Håkan Sandberg köpt hos Bilopalen i Falkenberg och låtit bygga om i Nödinge."