2008-08-18, 19:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2008
|
Tjejen tappar inte kilon fastän deff
Det är så att tjejen gått upp ett par kilon och nu under ett längre tag har vi försökt köra en deff men trots det går hon inte ner...
Hon är 160cm och väger 69kg från tidigare ~55kg... Jag har själv gått ner från 130-140kg till 85kg under en kortare tid så jag vet hur det ska gå till...
Hon äter inga kolhydrater alls förutom lite mörkt bröd ibland, äter mycket kyckling och en del rostbiff/lövbiff med sallad och använder sig av lätt kvarg till maten....
Det jag misstänker är att hon inte förbränner tillräckligt?
Vi går raskt minst 1 timme varje kväll bortsätt från hennes rätt aktiva vardag (ta sig till och från plugg, till och från jobb osv osv)
Nu har vi kört en variant i två veckor där vi skriver upp vikten varje morgon och det konstiga är att hon har rört sig från 69,0-69,9kg upp och ner...
När jag själv gick ner kraftigt så körde jag trampmaskin på gymmet varje dag och misstänker att man måste förbränna mer...
Tacksam för all hjälp ni har att komma med... Fråga på om det är något ni undrar över.
|
|
|
2008-08-18, 19:23
|
|
man vänjer sig
Reg.datum: Aug 2005
|
Förbränna mer eller äta mindre
Eller båda såklart.
Senast redigerad av Kabuto den 2008-08-18 klockan 19:23.
Anledning: gse
|
|
|
2008-08-18, 20:26
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
hon kanske smygäter när hon är i skolan osv
|
|
|
2008-08-18, 21:10
|
|
Registered User
|
Hon äter lite och blir mätt på mindre än förut...
Då är det väl att förbränna ordentligt.. Är springa/jogga eller gå raskt bäst för att förbränna fett?
Hon åt lite smått förut men nu vet jag att hon inte gör det längre...
|
|
|
2008-08-18, 21:31
|
|
Kolos egen surtant
Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
|
Jag skulle aldrig klara att träna och nolla kolhydrater men jag vet dom som klarar det.
Jag skulle föreslå att hon räknar på vad hon äter. Din misstanke om att man måste förbränna mer än vad man stoppar in för att gå ner i vikt är kanske mer än en misstanke.
Det finns program man kan använda eller så kan man göra beräkningar från livsmedelsverkets hemsida. Det är inte så svårt så det klarar hon av att göra.
Sen vet du säkert hur du ska göra för att du ska gå ner i vikt. Men nu är det här en annan kropp och hennes kropp. Hon måste själv lära sig känna den och den fungerar inte som din kropp annat än att den fungerar som de flesta kroppar dvs man måste göra av med mer energi än man stoppar in.
Sen äter hon mindre nu och står still. Tidigare åt hon mer och gick upp. Hon måste helt enkelt minska mer
|
|
2008-08-18, 21:51
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2008
|
Hon kanske får i sig kalorier från dryck? Lätt att glömma bort att även mjölk och juice innehåller kalorier trots att det anses nyttigt.
|
|
|
2008-08-18, 21:59
|
|
Kolos egen surtant
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
|
Citat:
Ursprungligen postat av thompaboy
Hon kanske får i sig kalorier från dryck? Lätt att glömma bort att även mjölk och juice innehåller kalorier trots att det anses nyttigt.
|
Hon kan få i sig kalorier från vad som helst utom kolhydrater. Det enda dom har gjort är att tagit bort kolhydraterna och säger att hon äter mindre. Men hon har fortfarande ingen aning om (enligt tråden) hur mycket energi hon får i sig per dag.
Det är den här konstiga filosofin om att kolhydrater är boven till allt ont.
|
|
2008-08-18, 22:04
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Cilia
Hon kan få i sig kalorier från vad som helst utom kolhydrater. Det enda dom har gjort är att tagit bort kolhydraterna och säger att hon äter mindre. Men hon har fortfarande ingen aning om (enligt tråden) hur mycket energi hon får i sig per dag.
Det är den här konstiga filosofin om att kolhydrater är boven till allt ont.
|
Ja det är klart att det är kalorier in minus kalorier ut som gäller men drycken var bara ett exempel på en möjlig "bov" som kan skapa ett överskott
|
|
|
2008-08-18, 22:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Som sagt, det är jättesimpel att gå ner i vikt: förbruka mer energi än man stoppar i sig. Hur man göra detta spelar föga roll, man behöver inte ens konditionsträna, (förbränningsträna kanske man ska tala om i detta fallet), överhuvudtaget, så länge intaget av kalorier håller sig på minussidan. Det "enda" kondtionsträningen gör då är att se till att bränna tillräckligt mkt kalorier för att hamna på rätt sida minusstrecket, så att säga. Däremot så är det helt 100% säkert att hon inte förbränner tillräckligt mkt energi för en viktnedgång, vid det intag av energintag hon har just nu men denna förbränning kan som sagt komma från vad som helst egentligen om hon nu vill hålla sig på samma energimängd.
Följdaktligen är det inte riktigt så enkelt som att hon behöver "förbränningsträna" mer, visst, det är en metod, men en annan kan helt enkelt vara att dra ner ännu mera på portionsstorleken. Man går inte per automatik ner snabbare i vikt för att man konditionstränar, det är en myt. Däremot är det en klar fördel att konditionsträna vid viktnedgång, just för att man då "har råd" att ligga på en högre energimängd än vad man skulle gjort utan denna träning, och på så sätt kan det kännas bättre, då man helt enkelt får äta sig mer mat vid måltiderna.
|
|
|
2008-08-31, 08:37
|
|
Registered User
|
Tackar för alla svar... Ni har inga förslag på ett kostschema under en dag man kan prova? Faktum är att oftast så äter hon inget på hela dagen och äter lite grann senare på kvällen efter jobbet tillsammans med mig.. Då pratar vi lite kyckling och sallad eller något i den stilen..
Men har ni någon ide man kan prova någon vecka med att få i sig något under dagen osv vore jag tacksam
|
|
|
2008-08-31, 08:41
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Om hon äter inget på hela dagen och "lite grann" en gång på kvällen, och inte går ner i vikt, då är det något seriöst problem. Antingen äter hon utan att du vet om det, eller så är det en rejäl metabol störning som kräver läkarhjälp. För det du beskriver finns inte.
|
|
|
2008-08-31, 09:24
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Om hon äter inget på hela dagen och "lite grann" en gång på kvällen, och inte går ner i vikt, då är det något seriöst problem. Antingen äter hon utan att du vet om det, eller så är det en rejäl metabol störning som kräver läkarhjälp. För det du beskriver finns inte.
|
Så har hon iofs gjort någon dag nu... Och gått ner 1kg cirka.. Men har ni något förslag på om det är bättre att få i sig något under hela dagen, kanske någon protein/nutrilett-shake under dagen och senare på kvällen kanske lite mat vi äter eller eventuellt grönsaker och frukt som hon älskar och kan leva på?
Vad tror ni
|
|
|
2008-08-31, 09:30
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2003
|
Hon kanske inte är så intresserad av det som du och skiter i det när du inte tittar på.
Bara en tanke... Inte ens hon som frågar här på forumet
|
|
|
2008-08-31, 09:34
|
|
Kolos egen surtant
|
Om jag vore henne skulle jag dels läsa deffguiden sen göra upp ett matschema och använda mig av något hjälpmedel för hon har ingen koll och då behöver man hjälp. Hälsovakten är ett program finns fler. Man kan använda hälsovakten gratis en vecka och kolla hur man gillar det. Grundversionen är inte så dyr men ett bra hjälpmedel för att få översikt.
Med hjälp av programmet (vilket ni nu väljer) så lägger hon in allt hon äter och då menar jag allt så ser hon hur många kalorier hon får i sig. Hon kan även lägga in motion (där får man i HV kolla hur rimligt det är, jag tycker dom ligger lågt men det beror på vilken intensitet man tränar med).
Sen måste hon äta regelbundet. Att äta som hon gör nu kan fungera i några dagar sen kommer hon åka dit och frossa antagligen på godis eller något annat mindre näringsrikt och men energitätt.
Nu är det här bara tips men
Lättfil och flingor på morgonen kanske med ett ägg
protein, grönsaker och kolhydrater till lunch och middag
frukter till mellanmål både fm och em.
uppdelningen på lunch och middag får hon göra utifrån hur många kalorier hon ska få i sig.
Du får ursäkta min snävhet men jag är lite allergisk mot att killar tar tag i sina flickvänners viktnedgång. Jag tycker det är mycket bättre om dom gör det själv. Jag förstår att du vill hjälpa och vara snäll men jag anser det bättre om hon letar själv och lär sig. Först då kommer hon få insikt i vad det handlar om och hon får ny kunskap och kan söka det hon själv känner att hon behöver och ta ansvar för sitt liv.
Lycka till.
|
|
2008-08-31, 09:43
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Cilia
Om jag vore henne skulle jag dels läsa deffguiden sen göra upp ett matschema och använda mig av något hjälpmedel för hon har ingen koll och då behöver man hjälp. Hälsovakten är ett program finns fler. Man kan använda hälsovakten gratis en vecka och kolla hur man gillar det. Grundversionen är inte så dyr men ett bra hjälpmedel för att få översikt.
Med hjälp av programmet (vilket ni nu väljer) så lägger hon in allt hon äter och då menar jag allt så ser hon hur många kalorier hon får i sig. Hon kan även lägga in motion (där får man i HV kolla hur rimligt det är, jag tycker dom ligger lågt men det beror på vilken intensitet man tränar med).
Sen måste hon äta regelbundet. Att äta som hon gör nu kan fungera i några dagar sen kommer hon åka dit och frossa antagligen på godis eller något annat mindre näringsrikt och men energitätt.
Nu är det här bara tips men
Lättfil och flingor på morgonen kanske med ett ägg
protein, grönsaker och kolhydrater till lunch och middag
frukter till mellanmål både fm och em.
uppdelningen på lunch och middag får hon göra utifrån hur många kalorier hon ska få i sig.
Du får ursäkta min snävhet men jag är lite allergisk mot att killar tar tag i sina flickvänners viktnedgång. Jag tycker det är mycket bättre om dom gör det själv. Jag förstår att du vill hjälpa och vara snäll men jag anser det bättre om hon letar själv och lär sig. Först då kommer hon få insikt i vad det handlar om och hon får ny kunskap och kan söka det hon själv känner att hon behöver och ta ansvar för sitt liv.
Lycka till.
|
Ska kika lite på program..
Hon körde med nutrilett och liknande cirka en vecka sen så började hon slarva och inte fick i sig något alls osv osv... Men jag ska kika lite på program med henne och se efter..
En sak att tillägga är att det inte är jag som är på henne, tvärtom, hon har aldrig vägt så mycket som hon gör nu och hon trivs verkligen inte med det och mår väldigt dåligtav det.. Och nu råkar det vara så att jag, innan jag blev tillsammans med henne har gått ner så himla mycket och lärt mig med tiden hur man ska äta och fått med mig det vidare till henne som jag råkar bo med nu..
Så absolut inte så att jag tvingar henne, tycker om henne hur hon än är och det vet hon ...
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:58.
|

|