2009-01-15, 09:23
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2009
|
desperat gå upp i vikt!
Hejsan!
Jag behöver desperat gå upp i vikt!
Jag är MAN på 172cm lång och väger runt 48 kg är 18år..
Mitt BMI är 16!
Gymmar inte!
Jag vet  ...
Jag behöver råd och motivation från er att gå upp i vikt tills sommaren.
Har NI något bra mat schema där det innehåller mycket kalorier och näring så jag går upp i vikt snabbt.
Så fort jag får ett bra mat schema och råd ska jag börja min nya LIVSSTIL.
Jag har letat & letat men hittar inget som är "skapt" för mig.
Snälla jag behöver verkligen hjälp från er som kan det hära.
Hur många kilo kan jag lyckas att gå upp inom 6 månader?
Mitt mål är 10kilo!! Är det möjligt ?
mvh ali  .
|
|
|
2009-01-15, 09:32
|
|
Finlands svar på Schenkenberg
Reg.datum: Apr 2002
|
Ät mycket kolhydratmat och fett. Det är mest lättäten energi. Bröd, havregryn, pasta, ris, mjölk, rapsolja
Sprid ut intaget så mycket som möjligt under dagen. Inget vidare för tänderna kanske, men alltid när du inte är mätt så tryck i dig lite mat. Det gäller bara att vänja sig med att äta mycket. Jag var nästan lika smal som dig och trodde aldrig jag skulle kunna gå upp i vikt.
När jag sedan förstod hur det hela fungerade, att det bara handlar om energi in/ut, så var det bara att sätta i system och gå upp i vikt. No problem.
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
|
|
|
|
2009-01-15, 09:33
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2006
|
10 kilo på 6 månader är nog fullt möjligt, dock inte rena muskler utan totalt sett, fett, vatten mm mm och med tankte på din vikt & längd så kanske det behövs lite fett också??
Annars i matväg så är det väll bara att äta allt du kommer över, Läs runt lite här så hittar du massor av nyttiga tipps.
|
|
|
2009-01-15, 09:43
|
|
Svensk mästarinna 2011.
Reg.datum: Sep 2003
|
Du behöver troligen inget som är anpassat just för dig, då du om du inte har någon sjukdom fungerar som oss andra: du måste äta mer för att gå upp i vikt. Äter du frukost, lunch och middag idag? Mellanmål? Varför tror du själv att du är så smal?
|
|
|
2009-01-15, 09:48
|
|
Finlands svar på Schenkenberg
Reg.datum: Apr 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av mini
Du behöver troligen inget som är anpassat just för dig, då du om du inte har någon sjukdom fungerar som oss andra: du måste äta mer för att gå upp i vikt. Äter du frukost, lunch och middag idag? Mellanmål? Varför tror du själv att du är så smal?
|
När jag var smal så trodde jag att jag helt enkelt var skapt så. Även om jag åt med är alla andra så var jag ändå spinkig. Så är det ju inte. På samma sätt som feta människor tror att dom helt enkelt är skapta feta.
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
|
|
|
|
2009-01-15, 09:51
|
|
:D
Reg.datum: Apr 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast
När jag var smal så trodde jag att jag helt enkelt var skapt så. Även om jag åt med är alla andra så var jag ändå spinkig. Så är det ju inte. På samma sätt som feta människor tror att dom helt enkelt är skapta feta.
|
Jag har testat ALLA aftonbladets dieter. Gud skapade mig fet! *äta falu direkt från ringen*
|
2009-01-15, 10:24
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av princeali
Hejsan!
Jag behöver desperat gå upp i vikt!
Jag är MAN på 172cm lång och väger runt 48 kg är 18år..
Mitt BMI är 16!
Gymmar inte!
Jag vet  ...
Jag behöver råd och motivation från er att gå upp i vikt tills sommaren.
Har NI något bra mat schema där det innehåller mycket kalorier och näring så jag går upp i vikt snabbt.
Så fort jag får ett bra mat schema och råd ska jag börja min nya LIVSSTIL.
Jag har letat & letat men hittar inget som är "skapt" för mig.
Snälla jag behöver verkligen hjälp från er som kan det hära.
Hur många kilo kan jag lyckas att gå upp inom 6 månader?
Mitt mål är 10kilo!! Är det möjligt ?
mvh ali  .
|
Är lika lång som dig, 172. Vägde 52 för 1,5-2 år sen. Nu väger jag 70  .
Gymma 2-3 dagar i veckan, konditionstränar du jättemycket så kan du dra ner på det lite (det kommer gynna tillväxt). Ät mat med 2,5-3 timmars mellanrum ungefär, typ:
7:00 Frukost
09:30 mellanmål (typ macka + banan)
12:00 Lunch (typ potatis, pasta, ris, kött, fisk, kyckling med grönsaker)
15:00 mellanmål (typ proteinshake + frukt)
17:00 Ta en eller en halv gainer innan träning, träna 1 timme.
18:00 Gainer efter träning
19:00 Middag
22:00 Kvällsmål, typ nån proteindryck, lite gröt eller nåt.
Kör du på det hära i ett par veckor kommer du garanterat se resultat! Försök samtidigt att inte slarva med träningen, lär dig alla övningar ordentligt och sen är det bara att börja pumpa  Försök ligga på en 12 repsx3 set per övning eller liknande. Du kan för enkelhetens skull i början köra helkroppspass 2-3 gånger i veckan. kör då 1 övning för bröst, 1 övning för biceps, 1 övning för ben osv. Kommer nog bli bra d där!
edit: såg nu att du inte gymmar, men som sagt, vill du börja med det är det ju bara bra=)
|
|
|
2009-01-15, 10:34
|
|
Sillastrypare
Reg.datum: Aug 2007
|
Jordnötter eller dylikt, finns en uppsjö av nötter att välja på, är ca 600 kcal/100 gram. Man behöver inte äta nötter hela tiden, men du kan ju gott stoppa i dig några efter maten för att öka intaget av kalorier.
Rock solid !!!
|
Citat:
Ursprungligen postat av Halldin
Låter som klippt och skuret för mormor.
|
|
|
|
2009-01-15, 10:39
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2006
|
Jag var nog lite för snabb med att läsa ditt inlägg, Du har inga planer på att börja gymma utan du vill bara gå upp i vikt??
|
|
|
2009-01-15, 10:50
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av kaysim
Är lika lång som dig, 172. Vägde 52 för 1,5-2 år sen. Nu väger jag 70  .
Gymma 2-3 dagar i veckan, konditionstränar du jättemycket så kan du dra ner på det lite (det kommer gynna tillväxt). Ät mat med 2,5-3 timmars mellanrum ungefär, typ:
7:00 Frukost
09:30 mellanmål (typ macka + banan) skippa banan, ta cirka 100g nötter till..
12:00 Lunch (typ potatis, pasta, ris, kött, fisk, kyckling med grönsaker) skippa grönsakerna, mättar för mkt och innehåller väldigt lite kcal.
15:00 mellanmål (typ proteinshake + frukt) byt ut frukten mot en rejäl macka eller som innan, en rejäl näve med nötter.
17:00 Ta en eller en halv gainer innan träning, träna 1 timme.
18:00 Gainer efter träning
19:00 Middag
22:00 Kvällsmål, typ nån proteindryck, lite gröt eller nåt. gröt har lite kcal om man tänker på hur mkt det mättar, gör proteindrinken till en gainer istället med mixade havregryn och ev släng in lite rapsolja.
Kör du på det hära i ett par veckor kommer du garanterat se resultat! Försök samtidigt att inte slarva med träningen, lär dig alla övningar ordentligt och sen är det bara att börja pumpa  Försök ligga på en 12 repsx3 set per övning eller liknande. Du kan för enkelhetens skull i början köra helkroppspass 2-3 gånger i veckan. kör då 1 övning för bröst, 1 övning för biceps, 1 övning för ben osv. Kommer nog bli bra d där!
edit: såg nu att du inte gymmar, men som sagt, vill du börja med det är det ju bara bra=)
|
jag har lagt inte lite feedback med röd text.
|
|
|
|
2009-01-15, 11:09
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Brooklyn
jag har lagt inte lite feedback med röd text.
|
SOM SAGT, var några förslag/exempel bara  Sen är det väl inte så väldans överdrivet bra som vissa säger med supermycket nötter? (läste i nån tråd härom dagen). Jag ville mest visa hur ett kostupplägg kunde se ut för någon som förmodligen har dåliga matvanor och inte äter mellanmål!
|
|
|
2009-01-15, 11:36
|
|
Banned
Reg.datum: Nov 2008
|
Calogen. 150kcal för en liten hutt på 30ml.
|
|
|
2009-01-15, 12:11
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2004
|
Känner igen mig väl i din situation. Vägde cirka 63 kilo på 186 cm när jag var 17. Trodde på fullt allvar att jag inte kunde bli större. Om du fortfarande går i skolan tycker jag du ska utnyttja din skollunch till fullo. Sitt kvar vid bort hela lunchen och ta om ett par gånger. Om du har en stressig vardag kan du pröva att förbereda kalla matlådor dagen innan. Kyckling, kassler eller tonfisk blandat med pasta hade jag ofta med mig till skolan. Flytande kalorier eller godis (i lagom mängd) kan funka om du har svårt med matsug. Jag tycker du borde fokusera mindre på vad du äter och istället försöka äta mer överhuvudtaget. Mammas hemlagade mat kommer man ofta långt på. Själv ökade jag cirka 10 kilo första året. Ett par år senare låg vikten på strax under 90.
|
|
|
2009-01-15, 17:58
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2009
|
Tack så mycket grabbar!
Jag ska börja gymma och äta stora lass med mat nu!
Problemet är att jag inte orkar äta så stora portitioner för min magsäck är inte så stor ju :/
|
|
|
2009-01-15, 18:00
|
|
Stark
Reg.datum: Oct 2008
|
Blir du mätt lätt ät energitäta livsmedel. Använd grädde, oljor, gör goda såser, ät vit pasta och liknande. Gå rakt emot "hälsotrenden" skulle jag nästan vilja påstå, i ditt fall kaloritätt = bra
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:14.
|

|