Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-03-12, 22:34   #1
trollduva
Registered User

Reg.datum: Feb 2008
Wink Min väg till Jockeyligan ^^

Här är då min träningsdagbok. Jag tänkte skaffa en för att kunna hålla koll på mig egen utveckling, kanske få lite kommentarer och förhoppningsvis hålla motivationen uppe.

För tillfället så består min träning enbart utav löpning och promenader. O nej, jag tänker inte börja styrketräna även om ni säger det. *whistle* Jag älskar att springa och just nu vill jag bara göra det jag tycker är kul. Jag tränar för att jag vill kunna bli jockey/amatörryttare i framtiden (:
Men även för att bli smalare till sommaren och behålla en god kondition.

Info:
Ålder: 17
Kön: Tjej
Längd: 168 cm
Vikt: 63,6 kg (den 10 mars)
BMR (utan aktivitet): 1502 kcal

Jag räknar med att löpningen förbränner ca 10 kcal/min och promenad ca 3 kcal/min. Matens energiinnehåll räknar jag så gott jag kan med exel-mallen från forumet. Kan dock inte väga den, utan jag måste uppskatta.

Mål:
  • Att väga runt 53-55 kg
  • Delmål 1: 12 maj; 59,5-60,5 kg. (ska på praktik då)
  • Delmål 2: 7 juli; runt 57 kg. (Galoppkursen börjar)
  • Springa/jogga 2 mil utan avbrott
  • Klara Cooperstest på en tid under 10 min.
trollduva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-12, 22:38   #2
trollduva
Registered User

Veckans träning hittills:

Måndag:
Löpning 4 km ( 25.29 min )
Promenad 72 min
Totalt: ~466 kcal
Dagens ungefärliga kaloriintag: 989 kcal

Rätt så dålig dag. Tränade innan frukost, så hela kroppen kändes trött och tung. Fick lov att gå 1 min i mitten av löpningen.

Tisdag:
Löpning 4 km ( ca 25 min )
Promenad 24 min
Totalt: ~ 322 kcal
Dagens ungefärliga kaloriintag: 2039 kcal

Träningen gick bättre idag. Men inte kosten, pannkakor i skolan =

Onsdag:
Löpning 4 km ( 24.04 min) + 10 min
Promenad 73 min
Totalt: ~ 559 kcal
Dagens ungefärliga kaloriintag: 1340 kcal

Det känns som om jag börjar komma igång med löpningen bättre nu. Det flyter på ett helt annat sätt när jag springer
Gammal 2008-03-13, 21:49   #3
trollduva
Registered User

Torsdag:
Vilodag idag…

Dagens ungefärliga kaloriintag: 1148 kcal
Kolhydrater: 70,5%
Fett: 11,3 %
Protein: 17 %

Det behövdes verkligen en vilodag. Hela jag har känts helt seg o slö
Gammal 2008-03-14, 19:34   #4
dooh
Registered User

doohs avatar

Reg.datum: Dec 2007
Intressant=)
Men ta det från en hästtjej som pysslat med allt (även galoppörer) är nog inte helt fel att träna lite styrka med. Det behövs för att spara kroppen. Menar inte att du ska pumpa för att bli stor utan enbart för att stärka de muskler du inte aktiverar under ridningen men som kan hjälpa till under ridningen. Sverige är i stort sett det enda land där ryttarna inte tränar utanför sin egen sport. Det är kasst!

Ska följa dig iaf. lycka till

Journal
dooh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-14, 19:45   #5
dooh
Registered User

doohs avatar

Btw, du hade skrivit i en annan tråd att du skulle styrketräna, varför försvann det?
Och Enligt det schemat red du en dag /vecka. Varför bara så lite?

Och vikten för att träningsrida brukar inte vara så petig. Jag vägde nog 65-67 kg när jag träningsred. Sjävlklart inte åringar då, men de äldre hästarna. Bättre med en "tung" balanserad ryttare än en obalanserad "lätt" ryttare. Så om du vill rida mer måste det ju finnas möjligehet för det...

(ursäkta att jag lägger mig i en massa, men hästar är kul=P...)

Journal
Gammal 2008-03-14, 21:35   #6
trollduva
Registered User

Åh va glad jag blev nu när jag har fått svar
Jag tycker inte att du lägger dig i. Meningen med träningsdagboken var ju att jag ska kunna få kommentarer.

Angående vikten så vet jag att det inte är så fruktansvärt petigt eftersom jag inte tävlar än. Men jag har vägt runt 58, utan att vara för smal, det har lixsom funnits kvar att ta utav. Men på grund av dålig disciplin och vintern så har jag blivit en riktig tjockis. Så det är inte bara pga av galoppen som jag vill gå ner i vikt. Utan även för att känna mig bekväm med mig egen kropp. Och så klart är man alltid lite uteseendefixerad ^^

Du frågade ju om ridningen. Då kan jag passa på att berätta allting. Jag gissade på att alla skulle tröttna om jag skrev ner det i första inlägget. (finns väll inte spec många hästnördar på kollo) :P För tillfället så går jag 2a året på gymnasiet, Nv-häst mot trav. Genom skolan kommer vi få ta monté-licens nästa vår.
Galoppen är jag så gott som ny i. Allt började i höstas. Blev intresserad på en löpdag, åkte på helgläger och sedan en veckas kurs på Strömsholm. Därefter 2veckors praktik på Täby. Men jag har stora planer för framtiden.
Eftersom jag inte har någon egen häst, utan hjälper till på ridskolan vissa helger (det är då jag får rida) så kan jag inte rida mer än 1 gång vissa veckor. Tyvärr bor jag på fel ställe för att kunna hjälpa till hos någon tränare.

Men i Maj ska jag ner på praktik i ett galoppstall i Skåne, och förhoppningsvis får jag sommarjobb där. Därför vill jag gärna minska lite i vikt tills dess. Och senare under sommaren ska jag på 3veckorskurs på Strömsholm. Innan det så är det igen ridning på galoppörer för min del. Utan jag har tänkt att träna upp "rid-kondisen" i sommar.
För mitt eget psykes skull så bör jag väga runt 57-58 i sommar. Annars kommer ja gå runt o känna mig så fet bland alla andra galoppmänniskor. Och det tär så mkt på självförtroendet...

Styrketräningen försvann när jag började tänka realistiskt på vad jag hinner med. Eftersom många här inne verkar förespråka att man ska träna hela kroppen för att bli balanserad (jag tycker det låter mycket vettigt) och att man helst ska få hjälp så att man inte utför övningarna felaktigt. Så insåg jag att jag skulle inte kunna göra det i lilla, begränsade gymmet vi har på skolan.

Så istället tänkte jag fokusera på att deffa nu fram tills sommarn, genom löpning och promenader.
Under sommarn ska jag ju rida en massa, och ligga på kaloribalans, ev kanske gå ner väldigt sakta. Beroende på hur deffen går nu.
Sen till hösten tänkte jag skaffa mig gymkort på ett riktigt gym, där jag kan se till att få några timmar med en personligtränare för att kunna sätta ihop ett träningsprogram och få hjälp med utförandet av övningarna. På så sätt kan jag passa på att "bygga" lite under vintern när jag ändå inte kan springa.
Och sen till våren igen, deffa ner vikten. För det är nästa vår som allt gäller, iaf med montén och galoppen hoppas jag väll att jag har hittat ett stall att vara i tills dess.

Det långsiktiga målet som jag tränar för är att komma in på British Racing School våren 2010. Så jag har ingen stress med att bygga upp styrka. Vad tror du om det kommandet årets planering? (:
Gammal 2008-03-14, 21:40   #7
dooh
Registered User

doohs avatar

Spännande det här!
Vilken tränare ska du vara hos? På Jägersro?
Monté verkar skitkul, har ridtränat travare tidigare och var dösugen på att ta licens.

Tycker ditt upplägg verkar bra, men se till att du inte är svagast av alla när du kommer till kursen. För hur kul är det om alla andra pallar rida 5 hästar/dag och du är dör efter 1½? (vilket man visserligen alltid är om man bara är van vid skolridning och går över till galopp)
Och din vikt är nog tyvärr så att du hamnat i den åldern när kroppen är jäkligt taskig och kan spåra ur^^ när man är "ung" är man naturligt svinsmal och sen pang så fittar hormonerna till det eller något

Journal
Gammal 2008-03-14, 22:00   #8
trollduva
Registered User

Ole Larsen, han har eget stall i Svedala (:
Nja, monté står inte precis på min topplista just nu. * Dumma travare, det gick piss på ridningen igår. Så jag är väldigt anti just nu...

Nej då, jag ska va stark som en björn :P På nått sätt. Vi rider bara 2 hästar/dag på Strömsholm. Och det gjorde vi i höstas oxå, jag hoppas jag klarar mig undan utan att dö

Nja, hormoner kanske. Men jag vet att jag hade väldigt kass kost i vintras. Massviss med godis och sånt. Så tyvärr kan jag inte skylla vikten på hormoner. Det är helt självförvållat
Gammal 2008-03-14, 22:24   #9
dooh
Registered User

doohs avatar

Ute vid minnesberg va? (har för mig det iaf, har även för mig att mamma känner honom=P)

Haha, det blir nog skitbra... två hästar är lagom.

Jag hade skyllt det på hormoner, varför tror du man blir godissugen? Så länge jag är i balans så är jag duktig, annars kan jag fucka till kosten hur mycket som helst...

Journal
Gammal 2008-03-14, 22:34   #10
trollduva
Registered User

Jag vet faktiskt inte vart det ligger. Jag har aldrig vart där nere. Det va en lärare till mig som tipsade mig. Hon har häst där (:

Aa joo iof, jag skyller allt på hormonerna hehe. Något bra tips på vad man ska göra i "krissituationer"? Alltså, när man bara måååste ha godis, men inte borde äta?
Gammal 2008-03-14, 22:41   #11
dooh
Registered User

doohs avatar

Då ska man gå ut och gå. Eller se till att ALDRIG ha något hemma och vara för lat för att gå ut och köpa.

Men att göra något alternativt somna är bra. Jag brukar bli sugen när jag är trött...^^ Att ta en morot är liksom inte samma sak.

Journal
Gammal 2008-03-14, 23:23   #12
trollduva
Registered User

Hmm, jao. Fast morötter brukar funka, ibland iaf. De värsta är att ja råkar alltid ut för dom värsta "sockersugsattackerna" när jag är på stan. O då är de väääldigt lätt att köpa /: Måste komma på nått sätt..
Gammal 2008-03-16, 01:28   #13
trollduva
Registered User

Fredag:
Hann inte med någon träning idag.

Dagens ungefärliga kaloriintag: 1049 kcal ( + ca 1400 ”tomma” kalorier )

Jag måste skärpa mig när det gäller maten, eller tja. Onyttigheter kanske jag borde säga. Det får bli extra träning i helgen för att försöka väga upp det här....

Lördag:
Löpning 3,8 km ( 25.38 min ) + 15 min
Promenad 184 min
Totalt: ~ 962 kcal
Dagens ungefärliga kaloriintag: 1277 kcal

Det kändes bra att träna så pass länge som jag gjorde idag (nästan 4h). Enda nackdelen är att man blir så j*vla hungrig >.<
Gammal 2008-03-16, 08:52   #14
dooh
Registered User

doohs avatar

Fredag Var det 1049+1400kcal? Är inte helt med på hur du räknade. För annars måste du ju ligga bra på kaloriintaget.
Jag räknar på att jag ligger på ca 1500 kcal BEE.
Lördag Och ser man här så är ditt ut bara 300 under ditt in. Dvs att du ligger sjukt mycket minus...

Räknar du med att du har ett BEE-värde i kalori ut?

Journal
Gammal 2008-03-16, 11:31   #15
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Det verkar som om du äter väldigt lite. Mycket möjligt att en stor del av dina sockersugsattacker (och din, enligt din egen utsago, dåliga förmåga att stå emot när suget sätter in) helt enkelt är hunger. Lite mer riktig mat (kolla också att du inte - som många bantande tjejer - är så vansinnigt rädd för fett att du försöker utesluta det i möjligaste mån; det är då lätt att inte bli mätt av maten) skulle med största säkerhet göra akutsuget efter godis/annan "snabbpåfyllning" mindre. Det kanske låter kontraproduktivt att börja äta mer mat (du vill ju gå ner i vikt) men frågan är om det är produktivt att äta lite mat och fylla upp "hålet" med godis ...?
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:09.