Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-01-19, 12:38   #1
Sassa
Registered User

Sassas avatar

Reg.datum: Nov 2005
Svart te=muskelnedbrytande?

Hej alla!
Har en fundering. Har diskuterat med många angående vilka tesorter man ska dricka.

En del säger att man endast ska dricka grönt, vitt och rött te. Att svart te är muskelnedbrytande.

Visst grönt och vitt te är ju nyttigast men kan verkligen svart te eller andra tesorter vara muskelnedbrytande?

Någon som vet nåt om detta?
Sassa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-19, 12:45   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Nej, tvärtom minskar regelbundet drickande av svart te kortisolfrisättning som svar på stress.

Citat:
Tea has anecdotally been associated with stress relief, but this has seldom been tested scientifically.

To investigate the effects of 6 weeks of black tea consumption, compared with matched placebo, on subjective, cardiovascular, cortisol and platelet responses to acute stress, in a parallel group double-blind randomised design.

Seventy-five healthy nonsmoking men were withdrawn from tea, coffee and caffeinated beverages for a 4-week wash-out phase during which they drank four cups per day of a caffeinated placebo. A pretreatment laboratory test session was carried out, followed by either placebo (n = 38) or active tea treatment (n = 37) for 6 weeks, then, a final test session. Cardiovascular measures were obtained before, during and after two challenging behavioural tasks, while cortisol, platelet and subjective measures were assessed before and after tasks.

The tasks induced substantial increases in blood pressure, heart rate and subjective stress ratings, but responses did not differ between tea and placebo treatments. Platelet activation (assessed using flow cytometry) was lower following tea than placebo treatment in both baseline and post-stress samples. The active tea group also showed lower post-task cortisol levels compared with placebo, and a relative increase in subjective relaxation during the post-task recovery period

Compared with placebo, 6 weeks of tea consumption leads to lower post-stress cortisol and greater subjective relaxation, together with reduced platelet activation. Black tea may have health benefits in part by aiding stress recovery.
Psychopharmacology (Berl). 2007 Jan;190(1):81-9. The effects of tea on psychophysiological stress responsivity and post-stress recovery: a randomised double-blind trial.

Men, mycket av det man gör är muskelnedbrytande. Det är inget att gå och oroa sig för. Det handlar om balans. Man kan inte leva ett liv med enbart "anabola" aktiviteter.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-19, 15:04   #3
Sassa
Registered User

Sassas avatar

Reg.datum: Nov 2005
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Nej, tvärtom minskar regelbundet drickande av svart te kortisolfrisättning som svar på stress.

Psychopharmacology (Berl). 2007 Jan;190(1):81-9. The effects of tea on psychophysiological stress responsivity and post-stress recovery: a randomised double-blind trial.

Men, mycket av det man gör är muskelnedbrytande. Det är inget att gå och oroa sig för. Det handlar om balans. Man kan inte leva ett liv med enbart "anabola" aktiviteter.
--------------------------------------------------------------------
Tack för svaret. Själv föredrar jag för smakens skull grönt eller rött te.
Sassa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-19, 15:25   #4
Saft und Kraft
Hoch die Hämmer

Saft und Krafts avatar

Reg.datum: Aug 2008
Jag har viss praktisk erfarenhet då jag dricker flera l te, mestadels svart, varje dag och har gjort så i många år. En bra bit över 20 faktiskt, då jag började i riktigt unga år. Även om mängderna helt säkert var betydligt mindre de första åren tror jag mig ha tillräckligt med underlag då jag säger att det inte fostrat någon direkt, åtminstone inte patologisk, klenhet.

These buns are made for walking and that's just what they'll do
Saft und Kraft är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:08.