Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-12-18, 12:51   #1
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Fredrik Paulúns senaste påhitt - Isodieten !!

Från Paulúns blogg: http://blogg.paulun.se/permalink.asp?blogContentId=216

Citat:
Tillsammans med mina näringsfysiologer Martin Brunnberg och Kristina Andersson har jag utvecklat isodieten. Egentligen är det en livsstilsmetod, men kan även användas med framgång för viktminskning. Isodieten är isokalorisk, dvs du får lika många kalorier från fett, protein resp kolhydrater och andelen är naturligtvis cirka 33%. En viss tolerans finns när det gäller de exakta andelarna, men 1/3 av varje är vad man bör sträva efter.
Citat:
Proteininnehållet är högre än genomsnittet (33% jämfört med cirka 15%) vilket innebär en bättre mättnad och fettförbränning. Samtidigt behåller du muskelmassan bättre än vid t ex LCHF (low carb high fat) som tenderar att ge en förlust av muskelmassan. Mindre muskler är varken snyggt eller hälsosamt.

Fettinnehållet är 33% vilket i stort sett är detsamma som en normal person äter spontant. Det betyder att du får rätt mängd fett och mår väldigt bra av det, speciellt som vi siktar in oss på de bästa fetterna. En hög andel enkelomättat fett, omega-3-fettsyror samt de mättade fetterna SCT och MCT ger en snabbare viktminskning än om man äter en hög andel LCT (långkedjat mättat fett som t ex finns i feta köttprodukter).
Citat:
Utan att egentligen skriva så mycket om det är våra kostråd under isodieten dessutom inspirerade av stenålderskosten vilket kommer att innebära mycket grönsaker och mindre ämnen som kan ge magproblem. De allra flesta med känsliga magar mår därför alldeles utmärkt på isodieten.
Citat:
Vid årsskiftet kommer boken "isodieten" och du inom kort lär du få möta klienter från mitt näringscenter i olika media. Vi har nämligen låtit en grupp gå på just denna diet under hösten med mycket goda resultat på både vikten och kroppssammansättningen. Under dieten har vi ett tak på 1 600 kcal för deltagarna vilket inte är superlågt men som ger tillräckligt mycket energi för att orka motionera. Det ger dock ett energiunderskott och viktminskningen blir relativt enkel eftersom man oftast slipper gå hungrig.

Tänkte att nån kanske var intresserad av vad Fredrik sysslar med på sitt Näringscenter nuförtiden.

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-18, 13:06   #2
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan Visa inlägg
Tänkte att nån kanske var intresserad av vad Fredrik sysslar med på sitt Näringscenter nuförtiden.
Att paketera om en existerande diet och sälja den under ett nytt namn, det funkar om man vill tjäna mer pengar men frågan är vad de har gjort under utvecklingen?

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-18, 13:53   #3
Tricklev
Spamming user

Tricklevs avatar

Reg.datum: Nov 2003
Den riktiga frågan är ju varför man själv inte försöker tjäna pengar på någon av alla dessa våger som finns inom kostvärlden, eller andra liknande fenomen.

Någon som är sugen på att skapa en blogg om kost, mode, mobiltelefoner, ipods och sex. Där vi säljer popularistiska och försimplade lösningar på alla problem, samt omförpackar gamla idéer och säljer dom som nya. Undra om vi kan ompacketera Nietzsches övermänniska och sälja idéen.

Mer ontopic så, ja vad ska man säga, han har en bra sak gående för sig, grattis till han.
Tricklev är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-18, 13:57   #4
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=123306

Jag tycker definitivt det är en okej fördelning faktiskt. Tror inte den skulle påverka prestation negativt och dylikt. Men den känns ju väldigt simpel, inget fel i det men det känns ju inte mer revolutionerande än "lite annorlunda och funkar säkert".
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-18, 14:10   #5
Kappman
Registered User

Kappmans avatar

Reg.datum: Aug 2008
Kärt barn har många namn. Det är många år sedan jag såg någon elitidrottsman (minns inte namnet) men det var typ Ironman stuket som käkade exakt så. Inget nytt alltså. Men jag beundrar Fredrik för hans framgång. Han är duktig på att slita, jobba, synas och sälja. Det får han ryggdunk av mig för.
Kappman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-18, 14:48   #6
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Att paketera om en existerande diet och sälja den under ett nytt namn, det funkar om man vill tjäna mer pengar men frågan är vad de har gjort under utvecklingen?
Klart det inte är nåt nytt. Det hade väl verkligen varit nåt. Att hitta på nåt helt nytt.

Marknadsföring verkar han kunna. Även om han "gav bort" det här med GI lite.

Citat:
Isocaloric Diet: You can find the complete article in Muscle Media 2000, January 1996 issue, pp. 72-6. Written by Dan Duchaine
Har för mig att även Lyle McDonald har skrivit om nåt sånt.

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-18, 15:50   #7
Grandmaster
Registered User

Grandmasters avatar

Reg.datum: Jul 2006
Isokalorisk diet var Dan Duchaines påfund.

edit: det var visst redan klarlagt såg jag nu.
Gammal 2008-12-18, 15:51   #8
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Den riktiga frågan är ju varför man själv inte försöker tjäna pengar på någon av alla dessa våger som finns inom kostvärlden, eller andra liknande fenomen.

Någon som är sugen på att skapa en blogg om kost, mode, mobiltelefoner, ipods och sex. Där vi säljer popularistiska och försimplade lösningar på alla problem, samt omförpackar gamla idéer och säljer dom som nya. Undra om vi kan ompacketera Nietzsches övermänniska och sälja idéen.

Mer ontopic så, ja vad ska man säga, han har en bra sak gående för sig, grattis till han.
Jag gjorde det tidigare. Aftonbladet.se.

(Fan också, någon hann före)
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-18, 19:54   #9
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
En hög andel enkelomättat fett, omega-3-fettsyror samt de mättade fetterna SCT och MCT ger en snabbare viktminskning än om man äter en hög andel LCT (långkedjat mättat fett som t ex finns i feta köttprodukter).

Olivolja, rapsolja och fet fisk låter bra.

Men hur är det tänkt att man ska hitta korta fettsyror/SCT och mellan långa fettsyror/MCT ?
Mjölkfett är rikt på SCT och palmkärnolja är rikt på MCT men så många andra källor finns inte...möjligen kokosfett...
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-19, 06:29   #10
hgus
Registered User

hguss avatar

Reg.datum: Sep 2004
The Zone heter en diet som förespråkar 40-30-30-fördelning. Så även om jag tycker att Isodieten verkar ok, så inte är den särskilt ny. Möjligen ligger det nya i detaljerna. (Att det innehåller nåt nytt är ju egentligen bara intressant för att motivera ett nytt namn på dieten.)

http://en.wikipedia.org/wiki/Zone_diet
hgus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-19, 06:58   #11
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
...möjligen kokosfett...
Ja det är kokosfett Paulún syftar på. Han skriver ganska mycket om det, vet inte om han säljer någon produkt dock.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-19, 07:06   #12
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Tjaa...varför inte. Wockade grönsaker med strimlad biff eller fläskfilé
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-19, 08:18   #13
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Ursprungligen postat av hgus Visa inlägg
The Zone heter en diet som förespråkar 40-30-30-fördelning. Så även om jag tycker att Isodieten verkar ok, så inte är den särskilt ny. Möjligen ligger det nya i detaljerna. (Att det innehåller nåt nytt är ju egentligen bara intressant för att motivera ett nytt namn på dieten.)

http://en.wikipedia.org/wiki/Zone_diet
Fast Zone Diet är ju betydligt mer komplex och petig. Man ska äta olika block och liknande tillsammans med rätt antal block från en annan livsmedelsgrupp. Ett jävla pet är det, och funkar väl sådär i ett vanligt liv med jobb.
Gammal 2008-12-19, 20:16   #14
Alter Schwede
Registered User

Reg.datum: Nov 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Men hur är det tänkt att man ska hitta korta fettsyror/SCT och mellan långa fettsyror/MCT ?
Mjölkfett är rikt på SCT och palmkärnolja är rikt på MCT men så många andra källor finns inte...möjligen kokosfett...
Undrar om inte Paulun själv kombinerat ihop sina slutsatser om kokosfettets bantningsegeskaper och nyttighet genom att selektera ganska fritt i litteraturen.

Såvitt jag vet har inga studier om viktminskning/fettförbränning gjorts med kokosfett, utan de studier som påvisat MCT-oljans inverkan på fettförbränning och ämnesomsättning har de-facto gjorts med MCT-olja.

Kokosfett är förvisso råvaran till utvinning av MCT-olja (a.k.a. "Caprylic/Capric Triglyceride"), men mha hydrolysering och fraktionering återstår bara Kapryl- och Kaprinsyra (8 resp. 10 kolatomer), vilka utgör en knapp sjättedel av fettsyrorna i kokosfett.

Om inte minnet sviker har man i de studier jag sett använt minst 15 gr MCT-olja i samband med starkt kalorireducerade dieter för att (med viss framgång) undvika alltför stark nedgång i ämnesomsättningen samt öka fettförbränningen.

För att få i sig 15 gr Kapryl-/Kaprinsyra från kokosfett måste man trycka i sig runt 100 gram kokosfett (drygt 800 kcal) per dag. Blir en himla massa kokos...
Alter Schwede är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-19, 20:24   #15
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Reg.datum: Apr 2006
MCT-fett har ju en tendens att orsaka illamående vid för höga doser, det borde ju rent teoretiskt kunna leda till en viktminskning om det innebär att man äter mindre av allt annat.

Det enda välstuderade användningsområdet av MCT-fett är väl som tillägg till fettreducerad kost vid diverse fettmalabsorptionstillstånd.

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:29.