Citat:
Originally posted by aliquis
Du kör inte till failure mer än i slutet av varje period? Det går bra fast du kör hela kroppen varannan dag? kör du 15reppare på period 2 med eller skippar du dom då?
|
wopps... sorry, lite fredagstrött så jag missade typ 80%
Du kör inte till failure mer än i slutet av varje period?
Failure enbart i slutet av varje period ja. Å andra sidan justerar man ju gärna repetitionshastigheten så att man är rejält trött efter varenda set. Många invänder att man knappt går till failure med HST men i praktiken blir det ju failure-träning ett par pass varje rep-intervall plus perioden med negativa som gärna sträcker ut sig 3-4 veckor.
Det går bra fast du kör hela kroppen varannan dag?
jepp, visst kan det ta emot att gå till gymet när det bara gör träningsvärksont och man är stel överallt men känslan efter man kört igenom ett sånt pass är bara såååå underbar.
kör du 15reppare på period 2 med eller skippar du dom då?
Jepp, åtminstone en vecka för att "komma igång".
Personligen upplever jag dessutom 15-repparna som jobbigaste delen av hela "programmet".
edit.
Alltså det där med sub-maximal träning/failure whatever namnpådet... Personligen hade jag jävligt svårt att släppa "måste gå till failure för att veta att jag tränar effektivt och blir trött"-tänket men att arbeta med så pass mycket lägre vikt än vad man maximalt kan hantera som man periodvis gör i HST är faktiskt ett ypperligt tillfälle att verkligen "söka kontakt" med musklerna och fila på övningsutförandet. Jetzt njuuuter jag verkligen av att "få" träna på lätta vikter och tror mig faktiskt utnyttja det för att träna "bättre".