Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport > Allmänt - Styrkelyft

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-12-15, 17:19   #1
Frixos
Registered User

Reg.datum: Aug 2008
Djup knäböj - Teknik

Idag på träningen filmade jag mig när jag körde en djup knäböj med en käpp ovanför huvudet. Hur tycker ni det ser ut med tekniken?
http://www.youtube.com/watch?v=46aOVoG9058&
Frixos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-15, 18:45   #2
nyrjoh
Registered User

nyrjohs avatar

Reg.datum: Nov 2005
Ser bra ut förutom att du tappar ländryggen då du kommer ned som djupast.
nyrjoh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-15, 19:40   #3
Frixos
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av nyrjoh Visa inlägg
Ser bra ut förutom att du tappar ländryggen då du kommer ned som djupast.
Tack för kommentaren, kan det bero på att jag är mindre rörlig i bröstryggen och skulderpartiet?
Gammal 2008-12-15, 19:55   #4
stevebc
Registered User

stevebcs avatar

Reg.datum: Mar 2005
Tänk bara på sen när du kör med vikt att du kommer få hålla stången längre bakåt över huvudet, annars riskerar du överbelasta axlarna alternativt tappa stången framåt. Man brukar också bli lite rörligare när man har en tung vikt i händerna.
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-15, 19:56   #5
bubbe
My boobs are Ok

bubbes avatar

Reg.datum: Mar 2004
Jag undrar om du egentligen är så stel, tycker du ska testa följande förändring

stå lite bredare än axelbrett
tryck knäna utåt och sätt dig mellan benen
luta överkroppen något mer framåt

vill du göra en ryckböj så greppa pinnen bredare så du kan luta fram kroppen och samtidigt hålla armarna lodrätt uppåt så som du gjorde nu var att luta armarna framåt när du behövde luta överkroppen. Sitt i bottenläget (innan höften böjs bakåt) och stretcha så kommer du få tillräcklig rörlighet för vanliga böj.

Jag tycker du ska prova med en stång som du måste hålla lodrätt, för annars är det lätt att "fuska" så du gjorde med pinnen.
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-15, 21:11   #6
Frixos
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av bubbe Visa inlägg
Jag undrar om du egentligen är så stel, tycker du ska testa följande förändring

stå lite bredare än axelbrett
tryck knäna utåt och sätt dig mellan benen
luta överkroppen något mer framåt

vill du göra en ryckböj så greppa pinnen bredare så du kan luta fram kroppen och samtidigt hålla armarna lodrätt uppåt så som du gjorde nu var att luta armarna framåt när du behövde luta överkroppen. Sitt i bottenläget (innan höften böjs bakåt) och stretcha så kommer du få tillräcklig rörlighet för vanliga böj.

Jag tycker du ska prova med en stång som du måste hålla lodrätt, för annars är det lätt att "fuska" så du gjorde med pinnen.

Tack för svaren, orsaken till att jag gjorde det här var att jag har hållt på med MAQ ett tag och ville se hur min rörlighet var på film. Nu kör jag förvisso inte kickstöt eller någon sådan övning utan basövningarna är knäböj, marklyft, frivändning samt bänkpress. Men efter att ha läst runt en hel del så tänkte jag börja köra djupa knäböjningar istället för bara 90*. Jag tror jag skulle klara det med hyffsad teknik då jag känner att när jag har pinnen så är det som skulderpartiet inte bara trycker fram armarna utan får även ryggen att tillslut följa med på lägre djup. Men får ta och filma en djup knäböj med vikt på fredag!
Gammal 2008-12-15, 23:50   #7
Arf Pingvin
Hårdrockare

Arf Pingvins avatar

Reg.datum: Mar 2006
Du har för dålig rörlighet i axelpartiet för att hålla sådär smalt om vi tänker oss en stång med någon vikt på. Det är lättare att som bubbe föreslår hålla ett ryckgrepp, då får du lite lättare att dra nytta av övningen(ryckböj) för att öka rörligheten som krävs för djupa böj.

Det är något strama baksida lår som får dig att släppa korsryggen, gör som bubbe föreslår med bredden och töj i det läget. Du kommer hur som helst behöva böja mellan benen för att utföra riktiga frivändningar där man sitter fulldjupt.
Arf Pingvin är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:46.