Citat:
Ursprungligen postat av bubbe
Jag undrar om du egentligen är så stel, tycker du ska testa följande förändring
stå lite bredare än axelbrett
tryck knäna utåt och sätt dig mellan benen
luta överkroppen något mer framåt
vill du göra en ryckböj så greppa pinnen bredare så du kan luta fram kroppen och samtidigt hålla armarna lodrätt uppåt så som du gjorde nu var att luta armarna framåt när du behövde luta överkroppen. Sitt i bottenläget (innan höften böjs bakåt) och stretcha så kommer du få tillräcklig rörlighet för vanliga böj.
Jag tycker du ska prova med en stång som du måste hålla lodrätt, för annars är det lätt att "fuska" så du gjorde med pinnen.
|
Tack för svaren, orsaken till att jag gjorde det här var att jag har hållt på med MAQ ett tag och ville se hur min rörlighet var på film. Nu kör jag förvisso inte kickstöt eller någon sådan övning utan basövningarna är knäböj, marklyft, frivändning samt bänkpress. Men efter att ha läst runt en hel del så tänkte jag börja köra djupa knäböjningar istället för bara 90*. Jag tror jag skulle klara det med hyffsad teknik då jag känner att när jag har pinnen så är det som skulderpartiet inte bara trycker fram armarna utan får även ryggen att tillslut följa med på lägre djup. Men får ta och filma en djup knäböj med vikt på fredag!