Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport > Allmänt - Styrkelyft

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-12-02, 16:08   #1
old_grog
Registered User

Reg.datum: Dec 2008
Skillnad med lindor,dräkt mm

Undrar hur mycket skillnaden kan vara med lindor,dräkt mm i knäböj, mark och bänk. Tar 210 i knäböj med bälte. hur mycke mer skulle man ta med div tillbehör dräkt och lindor?? Hur mycket hjälper de även i mark och bänk??
old_grog är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-02, 16:37   #2
burtan
Registered User

Reg.datum: Feb 2008
Kan bara ge dig siffror utifrån mig själv. Jag använder följande utrustning:

Knäböj: Bälte, knälindor. lyft vikt utan knälindor= 160kg. Med lindor=180kg.
Bänkpress: Bänkpresströja. Lyft vikt utan tröja= 122,5kg. Med tröja= 135kg.
Marklyft: nyttjar inte utrustning förutom bälte.

Då ska jag väl tillägga att jag bara har kört med lindor i ca: 5 mån och med tröja i ca: 1,5 månader.

Mvh Andreas.
burtan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-02, 17:16   #3
TheGredde
Registered User

TheGreddes avatar

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Ursprungligen postat av old_grog Visa inlägg
Undrar hur mycket skillnaden kan vara med lindor,dräkt mm i knäböj, mark och bänk. Tar 210 i knäböj med bälte. hur mycke mer skulle man ta med div tillbehör dräkt och lindor?? Hur mycket hjälper de även i mark och bänk??
Det är väldigt olika hur mycket man som lyftare får ut av utrustningen. Visserligen är mina raw-resultat gamla men det spelar egentligen inte så stor roll då skillnaden är så stora mellan lyftarna i sig. Resultaten med utrustning är är med full utrustning, och sumostil i marken (raw var smalmark). Hur mycket utrustingen ger, beror på hur väl man kan behärska den, likaså hur tajt den sitter eller vilka vinklar du har på kroppen i sig, viss utrustning kan lämpa viss typ av kroppsbyggnad medan andra inte alls passar. Generellt kan man säga att utrustningen ger mest i böj sedan bänk och minst i marklyft.

Med Utrustning
Knäböj: +90 kg
Bänkpress: +40 kg
Marklyft: 20 kg
Träningsbok
Gammal 2008-12-02, 20:59   #4
MrMac
Registered User

MrMacs avatar

Reg.datum: Nov 2008
Jag är en dålig böjare.. Men har hör talas om vikter mellan 50-100kg i skillnad om du verkligen lär dig använda materialet fullt ut. Massa dräkt träning blir det
Gammal 2008-12-02, 21:04   #5
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Citat:
Ursprungligen postat av old_grog Visa inlägg
Det beror helt på vad din 210kg med bälte innebär. Skulle den blivit godkänd med avseende på djup och annat på en SL-tävling? Alla for ut olika effekt av lindor och dräkt eftersom det i de allra flesta fallen handlar om en helt annan övning. Eller snarare: det är en helt annan övning men bara för vissa är den så lik att de får ut väldigt mycket av utrustningen (som jag själv betraktar det).

Min första tävling med full utrustning (utan bälte) gjorde jag 300; i den form jag var i då tror jag att jag gjort 210-220kg. Det betyder inte att du gör det. Det enda sättet att nå stora vikter är att öva med den [utrustningen].
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:49.