2008-03-26, 19:13
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
En fråga om Intermittent Fastande (IF)
Hur har det gått för er som brukar/brukade metoden?
Kan inte ni skriva några rader om hur ert upplägg ser ut.
-Jag menar är det varannan dags fasta(24 timmars)eller den här med 16 timmars fasta som ni använt.
- Om ni har kört 24 timmars fastan hur har ni klarat av energiproblemet med att få i sig tillräckligt under ätardagens 24 timmar.
-Ni som har kört 16 timmars dieten har det varit lätt att klara energiintaget under ätartimmarna?
-Jag har läst på fler forum att många får kraftiga magproblem under ätardagarna.
Om ni har fått det samma undrar jag hur ni har hanterat problemen.
|
|
2008-03-26, 19:19
|
|
Banned
Reg.datum: Aug 2007
|
- Varannan dags fasta är att man äter varannan dag, 24h fasta ser jag som att äta en gång per dag.
Jag har testat alla tre.
- Inga problem, jag åt tom. under några få timmar.
- Mycket.
|
|
|
2008-03-26, 19:19
|
|
Ordvitz mon frère
Reg.datum: Oct 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak
Hur har det gått för er som brukar/brukade metoden?
Kan inte ni skriva några rader om hur ert upplägg ser ut.
-Jag menar är det varannan dags fasta(24 timmars)eller den här med 16 timmars fasta som ni använt.
- Om ni har kört 24 timmars fastan hur har ni klarat av energiproblemet med att få i sig tillräckligt under ätardagens 24 timmar.
-Ni som har kört 16 timmars dieten har det varit lätt att klara energiintaget under ätartimmarna?
-Jag har läst på fler forum att många får kraftiga magproblem under ätardagarna.
Om ni har fått det samma undrar jag hur ni har hanterat problemen.
|
Har hållt på i snart 2 månader (om en vecka), gått ner en bit över 6kg och har ökat lite i styrka i samtliga övningar, tappat 1-2 reps i bänkpress dock.
16/8-fasta, i grova drag.
En typisk dag börjar jag käka vid 12.00-13.00 och har sista målet 20.00-21.00.
Fick lite skum magkänsla precis i början men det berodde nog snarare på omställningen att jag satte i mig 1½kg potatis under dagen (har jag inte gjort om  ).
Energiintaget är inga problem överhuvudtaget, även om jag hade bulkat istället.
Har nog bara positiva erfarenheter jämfört med en typisk äta mindre/röra sig mer-diet.
|
|
|
2008-03-26, 19:28
|
|
Banned
Reg.datum: May 2007
|
käkar mellan 16:00 och 23:00 oftast
går hur bra som helst, tog 2-3 dagar innan man vänjde bort hungerhormonen men nu är det inga som helst problem, bra energi och ork på dagarna, värst är när man sitter still.
rejäla portioner är bara roligt, gott är de också
|
|
|
2008-03-26, 20:00
|
|
Registered User
|
Om jag förstår rätt så är det inte speciellt många som har prövat eller håller på med (IF). Då är det säkert bara en kortvarig fluga för få.
Haldin, du har fått bra resultat. Jag misstänker att du var ganska överviktig när du startade dieten. I och med att du har gått ned 6 kg bör du ha legat på motsvarande minusintag under de här månaderna. Har det varit ett medvetet val eller har du inte klarat av att äta lika mycket som innan dieten?
Citat:
Har hållt på i snart 2 månader (om en vecka), gått ner en bit över 6kg och har ökat lite i styrka i samtliga övningar, tappat 1-2 reps i bänkpress dock.
16/8-fasta, i grova drag.
En typisk dag börjar jag käka vid 12.00-13.00 och har sista målet 20.00-21.00.
|
|
|
2008-03-26, 20:03
|
|
Banned
Reg.datum: May 2007
|
Citat:
Om jag förstår rätt så är det inte speciellt många som har prövat eller håller på med (IF). Då är det säkert bara en kortvarig fluga för få.
Haldin, du har fått bra resultat. Jag misstänker att du var ganska överviktig när du startade dieten. I och med att du har gått ned 6 kg bör du ha legat på motsvarande minusintag under de här månaderna. Har det varit ett medvetet val eller har du inte klarat av att äta lika mycket som innan dieten?
|
alla som skrivit i den här tråden håller på med if? eller har hållt på?
jag kör helt efter Grandmasters konsult, eller anser inte du att jag håller på då?
|
|
|
2008-03-26, 20:04
|
|
The Fat-Master
Reg.datum: Apr 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Animalistic
alla som skrivit i den här tråden håller på med if? eller har hållt på?
jag kör helt efter Grandmasters konsult, eller anser inte du att jag håller på då?
|
3 pers kan väl inte anses som många?
|
2008-03-26, 20:04
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
6 kg på två månader och ganska överviktigt, jag har svårt att se den parallellen?
|
|
2008-03-26, 20:10
|
|
Ordvitz mon frère
|
Citat:
|
Definiera "ganska överviktig". Det har varit ett medvetet val att gå ner i vikt, ja.
Förhoppningsvis är det ungefär 7kg ner när det har gått 2 månader.
Ätandet är inga problem alls, hade gärna ätit mer om något.
|
|
|
2008-03-26, 20:12
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
6 kg på två månader och ganska överviktigt, jag har svårt att se den parallellen?
|
Ibland måste man vara lite provocerande för att få lite fart på tråden.
|
|
2008-03-26, 20:23
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Halldin
Definiera "ganska överviktig". Det har varit ett medvetet val att gå ner i vikt, ja.
Förhoppningsvis är det ungefär 7kg ner när det har gått 2 månader.
Ätandet är inga problem alls, hade gärna ätit mer om något.
|
Nu har jag försökt att läsa in de studier som gjorts på området. Men de flesta som har visat några direkta resultat har fastan varit ca 23-26t. Slutsats var att man försöksobjektet klarade inte av att ersätta energibortfallet på ätardagen. Men det finns en massa positiva saker med fastandet som kan vara av stort värde för många men de kommer inte först efter 4 veckors fasta.
Vid ett annat försök med 16 timmars fasta gjort i Finland på x friska tränande män under fyra veckor så såg man inga förändringar i kroppskonstitutionen.Slutsats vara att försökspersonerna kunde ersätta energibortfallet under ätartiden.
|
|
2008-03-26, 20:32
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2006
|
Nu är jag helt oinsatt i denna metod, men det går alltså i princip ut på att äta all dagens mat under 7-8 timmar? Om denna tid ligger t.ex. mellan 12-19 så blir det väl egentligen bara ett upplägg där man hoppar över frukost, men i övrigt äter ganska normalt?
Eller har jag missat något? (Vilket är troligt då jag ej vet något särskilt om metoden.)
|
|
|
2008-03-26, 20:33
|
|
Banned
|
Citat:
Nu har jag försökt att läsa in de studier som gjorts på området. Men de flesta som har visat några direkta resultat har fastan varit ca 23-26t. Slutsats var att man försöksobjektet klarade inte av att ersätta energibortfallet på ätardagen. Men det finns en massa positiva saker med fastandet som kan vara av stort värde för många men de kommer inte först efter 4 veckors fasta.
Vid ett annat försök med 16 timmars fasta gjort i Finland på x friska tränande män under fyra veckor så såg man inga förändringar i kroppskonstitutionen.Slutsats vara att försökspersonerna kunde ersätta energibortfallet under ätartiden.
|
Är du sugen på info om IF så leta på bodyrecomposition.com/forums. Grandmaster heter "Work" där, sök på typ thread titles och "Intermittent fasting" till att börja med.
Lyle Mcdonalds forum, 18-års gräns dock.
|
|
|
2008-03-26, 20:34
|
|
Banned
|
Citat:
Ursprungligen postat av Rhino
Eller har jag missat något? (Vilket är troligt då jag ej vet något särskilt om metoden.)
|
Grandmasters IF går ut på ungefär det ja, men så länge man alternerar ätperioder med fasteperioder så är det ju fortfarande IF ...
Att äta som en krokodil lär ju vara IF som fan, men det är ju inte någon som förespråkat det hitintills.
|
|
|
2008-03-26, 20:35
|
|
Ordvitz mon frère
|
Citat:
Ursprungligen postat av Rhino
Om denna tid ligger t.ex. mellan 12-19 så blir det väl egentligen bara ett upplägg där man hoppar över frukost, men i övrigt äter ganska normalt?
|
Ja. Och dagens största mål hamnar direkt efter träningspasset.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:31.
|

|