Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-11-17, 19:05   #1
delta kilo
Banned

Reg.datum: Nov 2005
bostadsjuridik

Någon som vet något om det här, eller vart man kan vända sig för juridiska råd? (helst gratis..)

Har "fått" en ny lägenhet och jag och min flickvän har bestämt oss för att jag ska stå på kontraktet, dock så sa personen vid hyresvärden att båda skulle stå på kontraktet (hon är medsökande).
Själv tycker jag det låter rätt konstigt, det beslutar man väl själv i samråd med sin tjej/partner, eller har jag fel?

Fråga 2. Ponera att båda står på kontraktet och vi skulle göra slut, vad händer då?
delta kilo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-17, 20:13   #2
Cilia
Kolos egen surtant

Cilias avatar

Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
skaffar ni en lägenhet och flyttar in där så är den endå gemensam vid seperation enligt sambolagen.

Men det är upp till hyresvärden att bestämma hur det ska vara. Har ni sökt den ihop så kan han kräva att ni står på kontraktet ihop. Nästan säker på det. Ska ni separera så får du lita på hennes goda vilja.
Gammal 2008-11-17, 21:02   #3
Kappman
Registered User

Kappmans avatar

Reg.datum: Aug 2008
Hur hyresvärden vill ha det på papper spelar ingen större roll vad jag vet.

Om du juridiskt vill styra upp hur det blir vid ev. separation måste du ingå ett samboavtal med din tjej. Ett enkelt dokument där båda skrivit under på att ni inte vill att sambolagen ska gälla och vem som ska ha rätten till lgh osv.

Det är enkelt - men jävligt osexigt
Kappman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-17, 21:06   #4
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Reg.datum: Feb 2004
Ibland kräver man att båda ska stå på kontraktet, om någons ekonomi inte ser ut att vara bärande nog att ensam stå för lägenhet.

Här i umeå var det så i alla fall, jag fick inte stå själv på en 2:a som student, för jag bedömndes inte klara att betala.
Gammal 2008-11-17, 22:21   #5
Grisen
Registered User

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Cilia Visa inlägg
skaffar ni en lägenhet och flyttar in där så är den endå gemensam vid seperation enligt sambolagen.

Men det är upp till hyresvärden att bestämma hur det ska vara. Har ni sökt den ihop så kan han kräva att ni står på kontraktet ihop. Nästan säker på det. Ska ni separera så får du lita på hennes goda vilja.
Jag tolkar det som om det är ett hyreskontrakt, och man kan inte bodela ett hyreskontrakt i och med att det inte har något värde i lagens mening.
Grisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-17, 22:24   #6
Grisen
Registered User

Jag tror att kontraktet är utformat som så att du står som lägenhetsinnehavare, och hon står med på kontraktet men det är "din" lägenhet.
Gammal 2008-11-17, 22:30   #7
Grisen
Registered User

Enligt JB 12:2 så ska ett hyresavtal upprättas skriftligen om hyresvärden eller hyresgästen begär det. Jag antar att hyresvärden får bestämma om han vill att ni båda ska stå på kontraktet.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:27.