2008-09-28, 11:44
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2007
|
ang. träning och akne
Hej..
jag har märkt att när jag inte tränat på några dagar så blir aknen genast mycket bättre och har läst att det är så för många andra också så jag undrar om någon här har lagt av med träningen / testat inte träna på en månad och märkt att all akne har försvunnit mer eller mindre eller lite kvar spelar ingen roll och nu snackar vi ganska mycket akne, dock inga bölder och sånt, men ändå mycket.
Har varit hos doktorn och fick tetracykliner men det verkar inte hjälpa så mycket ( kanske när jag inte tränar då att det försvinner, men vill inte testa att inte träna på en månad eller så för jag lever för träningen, även om jag skulle vilja bli av med aknen ).
Men ska tillbaka till doktorn snart för att kanske bli skickad till hudklinik och få roaccutan, men känns inte värt att ta det om man kan bli av med aknen genom att sluta träna bara. så, tillbaka till frågan: Någon som varit med om att haft mycket akne och försvunnit när man slutat träna?
Tack.
|
|
|
2008-09-28, 11:49
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2007
|
Jag måste fråga; har du minskat något visst födointag nu när du inte har tränat? T.ex. om du tar något kosttillskott som du lagt på vila simultant med träningsavbrottet?
|
|
|
2008-09-28, 11:54
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Bubban
Jag måste fråga; har du minskat något visst födointag nu när du inte har tränat? T.ex. om du tar något kosttillskott som du lagt på vila simultant med träningsavbrottet?
|
Kosttillskott slutade jag med för längesen för jag trodde det var det som var anledningen till akne men har märkt att det inte var det, även om det kanske förvärrar lite vet inte riktigt och jag äter lika mycket när jag tränar som när jag inte tränar.
|
|
|
2008-09-28, 12:06
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Träning påverkar hormonbalansen, och hormonbalansen påverkar akne, så det är mycket möjligt att en mindre mängd cirkulerande anabola hormoner också innebär mindre mängd akne.
|
|
|
2008-09-28, 13:40
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Träning påverkar hormonbalansen, och hormonbalansen påverkar akne, så det är mycket möjligt att en mindre mängd cirkulerande anabola hormoner också innebär mindre mängd akne.
|
hm okej, funderar på om jag ska vila en vecka från träningen och kolla om jag märker någon större skillnad, vill verkligen inte sluta med tränandet :| har för mig dock att jag tog en vilovecka för ett tag se ndå jag var förkyld, tror inte det blev så stor skillnad faktiskt.
|
|
|
2008-09-28, 14:03
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
|
Går det att svara på hur stor påverkan träningen har/kan ha på akne, jämfört med kostens påverkan? Eller är dessa inte ens jämförbara?
|
skog, smuts & träning
-
|
|
|
2008-09-28, 15:21
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Kosten påverkan råder det väl vad jag vet ganska stor osäkerhet kring, så där är nog svårt att göra några bra jämförelser.
Ytterligare en sak som kan spela in är om minskad träning innebär att man duschar mer/mindre, svettas mer/mindre etc.
|
|
|
2008-09-29, 08:43
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2008
|
För mig är det nu klart att alla tillskott med någon form av mjölkprotein (vassle, kasein..) ger mig akne.
|
|
|
2008-09-29, 09:40
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Kappman
För mig är det nu klart att alla tillskott med någon form av mjölkprotein (vassle, kasein..) ger mig akne.
|
Men även mjölk i sig också då?
|
skog, smuts & träning
-
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:00.
|

|