Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-08-14, 18:31   #1
ninji
Registered User

Reg.datum: Aug 2008
Konserver - hur ska man egentligen räkna?

Jag har en (egentligen säkert jättedum) fråga angående energiinnehåll i konserver. Oftast anges ju både vikt på konservburken och energiinnehåll, men sen brukar det även finnas ett tillägg för hur mycket av vikten som det faktiska innehållet står för. T.ex. "vikt 200 g, varav 125 g bönor". Om man vill räkna ut energiinnehållet, hur ska man räkna? Säg att man har hällt av bönorna, ska man då titta på energiinnehållet och räkna med att man ätit 125 g? Det känns ju ganska självklart att det borde vara så, men jag blir ändå osäker. Det känns konstigt, för säg att man INTE häller av bönorna och äter dem med lag (inte för att jag vet varför man skulle göra det, men hypotetiskt), ska man räkna det som 200 g då till samma kaloriinnehåll? Det verkar ju jättekonstigt om x gram av lagen innehåller lika många kalorier som x gram av bönorna? (Nu kanske inte bönor var det bästa exemplet någonsin, men frågan går ut angående konserver överlag.)
ninji är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-14, 18:49   #2
Alfred Nobel
De e stekigt! Stek, stek, stek...

Reg.datum: May 2007
Räkna endast på ätbar vara, dvs bönorna, inte spadet. Om det inte är bönor i tomatsås, då är såsen inräknad i näringsinnehållsförteckningen.
Alfred Nobel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-14, 18:49   #3
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Reg.datum: Sep 2003
De räknar nog kalorierna på det som är "tänkt att ätas". Som i fallet med bönor så är det bönorna utan vatten som räknas.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:14.