Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-08-05, 12:30   #1
Eva
Registered User

Reg.datum: Aug 2002
Främre knäsmärta - rehabiliteringsträning?

Har fått diagnosen "främre knäsmärta" i båda knäna av läkare och sjukgymnast (+ ev. begynnande knäartros och/eller "hopparknä") och har nu kört rehabiliteringsträning för att stärka benmuskulaturen sedan början av juli enligt det program jag fick av sjukgymnasten. Dock har jag varit tvungen att gå långsammare framåt med träningen än vad man "skall" enligt programmet, eftersom jag är rädd att göra övningar som gör ont. Är det någon som haft främre knäsmärta och rehabiliterats och känner igen att det inte blir bättre förrän efter ganska lång tid? Eller är det någon som vet hur lång tid det kan ta innan man märker en förbättring? Problemen med knäna började för två år sedan när jag cyklade till och från jobbet (en mil enkel väg) fem dagar per vecka, och troligtvis har felaktig benträning på gymmet tillsammans med urusel benstretch sedan dess förvärrat det hela...Rehabiliteringsträningen är av typ "ligga på rygg och lyfta på benet 20-40 ggrx3", så det är verkligen ingen tung träning det handlar om, men kan musklerna bli utmattade och överansträngda ändå?
Jag skall tillbaka till sjukgymnasten snart, men vill gärna veta om någon annan har egen erfarenhet av knärehabilitering att dela med sig av!
Gammal 2008-08-05, 13:47   #2
nyrjoh
Registered User

nyrjohs avatar

Reg.datum: Nov 2005
Med de tänkbara problem du beskriver så behöver du inte vara rädd för att träna "sönder" något. Det är ok med viss smärta då du tränar så länge som det ej ger ökad smärta till dagen efter.
Nu vet jag inte hur pass mycket besvär du har men oftast brukar det gå att göra fler övningar än bara raka benlyft. Tex knäböjningar utan belastning, bäckenlyft, enbens knästräckning stående i trapp osv. Sen är det ju bra att variera med kortare promenader och cykelturer. Men att tänka på när man har skador och provar nya övningar är att börja lugnt och sakta öka träningsdosen. Tex börja med att lägga in 1-2 nya övningar per träningstillfälle för att kunna utvärdera hur de känns.
nyrjoh är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:32.