2007-10-29, 17:37
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Förstoppning
Vet att det inte är ett sånt trevligt ämne att prata om, denna tråd måste ju iallafall höra hemma här bland kost och näring, för vad annars är det man skiter ut.
Jaja nu till saken..
Min mor lider av förstoppning, min far lider av förstoppning. Jag har blivit sämre på SENARE tider och känner mig oftare förstoppad. Ibland skiter jag inte på 1,5 vecka och då jag väl går på muggen så skiter jag säkert ut mat för ett helt år känns det som.
Det gör ont, jag mår illa, känns som om jag behöver kräkas och ibland så nästan krälar man av smärta på golvet.
Det konstiga är att jag har i ett år nu prövat laxeringsmedel. Jag äter även mycket frukt och sånt, äter havregrynsgröt varenda morgon, men fortfarande förstoppad.
Motionerar mindre får jag väl säga att jag gör, den enda motionen jag får är mycket promenader varje dag och tennis 1 gång/ per vecka.
Skall jag behöva motionera mer för att bli av med förstoppningen? Kan det vara något olämpligt jag äter som gör mig förstoppad? vad skulle det kunna vara?
MVH
|
|
|
2007-10-29, 17:45
|
|
Triatleten
Reg.datum: Apr 2006
|
Klassiska råd är motion, fibrer och vätska. Vad gäller fibrer så är så kallade gelbildande fibrer de bästa, då de drar åt sig vätska och gör avföringen lösare. Olösliga fibrer kan tyvärr ha en direkt motsatt effekt, så lösningen är sällan mer fullkornsprodukter. Gelbildande fibrer finns främst i frukt, till viss del i havregryn och i övrigt i linfrön och psylliumfrön (väldigt bra naturliga laxermedel). Katrinplommon är en gammal husmorsklassiker, som förutom gelbildande fibrer även innehåller ett ämne (som jag inte minns namnet på, men ett långt krångligt namn var det iaf) som ökar tarmarnas peristaltik (framåtdrivande muskelkontraktioner som flyttar innehållet åt rätt håll), så att äta några katrinplommon eller dricka lite katrinplommonjuice kan vara ett hett tips. Att dricka tillräckligt med vätska är också viktigt och att röra på sig brukar hålla igång tarmarna, så motion är bra, även lågintensiv sådan som promenader, transportcykling osv.
Har du svåra och långvariga problem så är det inte helt fel att be din läkare om en remiss till en dietist.
EDIT: Vilken typ av laxermedel använder du? Vissa sorter kan göra tarmen beroende av laxermedel och det är mindre bra.
|
|
2007-10-29, 17:48
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun
Klassiska råd är motion, fibrer och vätska. Vad gäller fibrer så är så kallade gelbildande fibrer de bästa, då de drar åt sig vätska och gör avföringen lösare. Olösliga fibrer kan tyvärr ha en direkt motsatt effekt, så lösningen är sällan mer fullkornsprodukter. Gelbildande fibrer finns främst i frukt, till viss del i havregryn och i övrigt i linfrön och psylliumfrön (väldigt bra naturliga laxermedel). Katrinplommon är en gammal husmorsklassiker, som förutom gelbildande fibrer även innehåller ett ämne (som jag inte minns namnet på, men ett långt krångligt namn var det iaf) som ökar tarmarnas peristaltik (framåtdrivande muskelkontraktioner som flyttar innehållet åt rätt håll), så att äta några katrinplommon eller dricka lite katrinplommonjuice kan vara ett hett tips. Att dricka tillräckligt med vätska är också viktigt och att röra på sig brukar hålla igång tarmarna, så motion är bra, även lågintensiv sådan som promenader, transportcykling osv.
Har du svåra och långvariga problem så är det inte helt fel att be din läkare om en remiss till en dietist.
EDIT: Vilken typ av laxermedel använder du? Vissa sorter kan göra tarmen beroende av laxermedel och det är mindre bra.
|
Okej tack, katrinplommon och frön har jag inte prövat, det får bli nästa metoden.
Kan tillägga att jag dricker, liksom min far, ofantligt med vatten, tror jag ärvt törsten av honom, dricker minst 2,5-3 L per dag.
Jag tar Dupalac och ibland Lavimang men det är sällan. Vill helst slippa den skiten
|
|
|
2007-10-29, 17:50
|
|
Registered User
|
Vet du/någon om det finns någon mat som verkar förstoppande? i sånnafall kan det ju vara så att jag äter/dricker mycket utav det.
|
|
|
2007-10-29, 17:57
|
|
Triatleten
Reg.datum: Apr 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Emil_Larsson
Okej tack, katrinplommon och frön har jag inte prövat, det får bli nästa metoden.
Kan tillägga att jag dricker, liksom min far, ofantligt med vatten, tror jag ärvt törsten av honom, dricker minst 2,5-3 L per dag.
Jag tar Dupalac och ibland Lavimang men det är sällan. Vill helst slippa den skiten 
|
Ska tillägga att psylliumfrön och linfrön bör läggas i blöt först för att ha bra effekt. Linfrön ska vara hela och man bör inte få i sig mer än 1-2 msk/dag.
Dupalac är ett "ofarligt" laxermedel iaf.
Citat:
Ursprungligen postat av Emil_Larsson
Vet du/någon om det finns någon mat som verkar förstoppande? i sånnafall kan det ju vara så att jag äter/dricker mycket utav det.
|
Väldigt fiberfattig kost kan vara stoppande. I klassisk "stoppkost" brukar man äta mest vitt bröd och dricka te. Hur pass mkt det påverkar kan jag dock inte svara på.
|
|
2007-10-29, 18:29
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2007
|
Styrketräning av framförallt mage och korsrygg kan dessutom hjälpa vid förstoppning, har jag fått höra. Dessa muskler används vid klassisk knystning, så träning kanske kan öka knystningseffekten
|
|
|
2007-10-29, 18:37
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket
Styrketräning av framförallt mage och korsrygg kan dessutom hjälpa vid förstoppning, har jag fått höra. Dessa muskler används vid klassisk knystning, så träning kanske kan öka knystningseffekten 
|
Hehe okej
|
|
|
2008-07-17, 07:34
|
|
Registered User
|
Bump:
Istället för att starta en helt ny tråd så fortsätter jag att bygga på denna. Hur som helst så räknar jag inte med att ni skall lösa mitt problem, men om ni har några ideer så kom gärna med dom. Så här är det:
Nu har jag varit gasig, förstoppad i magen i flera månader. Jag skiter ungefär en gång var femte dag eller så, min mage är FRUKTANSVÄRT gasig och dofterna är outhärdliga. Pappa säger att han snart inte står ut med dessa gaser och på senare tid så kan jag inte hålla igen gaserna utan dom sipprar ut automatiskt.
Jag har provat att äta mycket fibrer (katrinplommon, havregryn, morötter m.m)
Jag har provat att äta mindre fibrer då jag läst att för mycket fibrer kan ha motsatt effekt.
Jag motionerar regelbundet.
Jag dricker mycket (3-4 liter per dag)
Jag dricker kaffe/te (heta drycker skall stilumera tarmen har jag läst)
Jag är inte stressad
Jag sitter länge på toaletten (brukar sitta i 20-30 minuter och vänta, klämma då och då, men känner inte det minsta behov av att skita.
Jag äter regelbundet och bra mat.
Jag har provat dupalac (ett medel som skall binda vätska i tarmen och få igång magen)
Inget av dessa hjälper, har provat allting samtidigt. Det enda som får mig att kunna skita är microlax laxeringsmedel, men den skall jag helst inte använda regelbundet utan endast vid akut behov eller vad man skall säga. Microlax är det enda som får mig att skita just nu.
Någon som har någon idé? pappa tycker detta är konstigt då jag är ung, frisk och tränar som skall ha problem med att skita.
Jag har gått till läkaren och varenda gång jag nämner detta så får jag samma råd hela tiden. Drick mycket, ät mycket frukt och grönt, plus dupalac som både jag och pappa har.
Kan man inte be att få tarmen undersökt av läkare eller är det läkarna som bestämmer detta? det kan ju vara någonting inne i tarmen som är galet?
/Fred.
|
|
|
2008-07-17, 07:52
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Nu sysslar jag med ren kvacksalveri
Dina sympton låter som någon form av aganglionos (Hirschsprung ). Att någon del av tarmen inte fungerar som den ska. Att tarmen helt enkelt saknar nerver och inte svarar med att slappna av när trycket från avföringen ökar.
Brukar upptäckas tidigt i livet men är det bara en kort bit som är skadad kan man leva hela livet med det, med dina besvär.
Du kanske skulle söka på nätet.
|
|
|
2008-07-17, 08:00
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
Nu sysslar jag med ren kvacksalveri
Dina sympton låter som någon form av aganglionos (Hirschsprung ). Att någon del av tarmen inte fungerar som den ska. Att tarmen helt enkelt saknar nerver och inte svarar med att slappna av när trycket från avföringen ökar.
Brukar upptäckas tidigt i livet men är det bara en kort bit som är skadad kan man leva hela livet med det, med dina besvär.
Du kanske skulle söka på nätet.
|
Okej, tack
|
|
|
2008-07-17, 08:01
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2008
|
Du kanske är allergisk/känslig mot någonting som får tarmen att reagera som den gör? Man kan bli väldigt gasig i magen om man är laktoskänslig, överlag kan magen bete sig på väldigt konstiga sätt vid laktosintolerans.
Mitt tips är boka tid hos läkare idag, för det som du beskriver låter inte alls bra.
|
|
|
2008-07-17, 08:04
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av frokenbarr
Du kanske är allergisk/känslig mot någonting som får tarmen att reagera som den gör? Man kan bli väldigt gasig i magen om man är laktoskänslig, överlag kan magen bete sig på väldigt konstiga sätt vid laktosintolerans.
Mitt tips är boka tid hos läkare idag, för det som du beskriver låter inte alls bra.
|
Har precis gjort detta och skall till läkaren om exakt en timme.
Ang. laktos så har jag provat laktosmjölk (och undvikt mjölkprodukter i största utsträckning) ett tag för att se om det är det men jag är fortfarande likadan.
|
|
|
2008-07-17, 09:22
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2007
|
Hur mkt fibrer äter du? Och hur tjocka är dina grötportioner?
Jag vet att de låter sjukt, men så var de för mig för 1½år sen, jag åt FRUKTANSVÄRT mkt fullkorn/fibrer, pasta, ris, gröt osv. Och drack mkt, tyckte jag. Men jag var total förstoppad i magen, kunde gå 1vecka innan jag var på dasset. Så la av med fullkornsprodukterna och ja, fick igång magen igen ^^ en ide iaf.
|
|
|
2008-07-17, 09:23
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2007
|
messmör e bra med btw,
|
|
|
2008-07-17, 09:44
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2008
|
Mjölprodukter generellt kanske kan vara något att kolla vidare på annars? Alltså testa ett par veckor att inte äta nånting som har med vete, råg, korn och havre att göra. Alternativ finns i form av bovete, majsmjöl och sojamjöl. Upplever själv att jag fått bättre fungerande mage när jag uteslutit de fyra sädesslagen.
Men detta bör du nog bara testa isåfall under en kortare period. Och det finns som sagt alternativ, så man måste inte äta vete osv.. Nu menar jag inte att det har att göra med gluten, utan i allmänhet stärkelsen i sädesslagen bl.a.
Samma som du skrev också, mjölkprodukter..
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:18.
|

|