Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-06-11, 11:35   #1
pwnyou
Registered User

pwnyous avatar

Reg.datum: Feb 2008
Question Är detta träningsschema bra? Övningsfråga också!

Dag 1: Bröst, axlar, triceps + Någon form av konditionsträning
Dag 2: Rygg, Biceps + Sprint/snabbhet
Dag 3: Ben, mage, Vader
Dag 4: Vila + Någon form av konditionsträning
Dag 5: Bröst, axlar, triceps + Sprint/snabbhet
Dag 6: Rygg, Biceps + Någon form av konditionsträning
Dag 7: Ben, mage, Vader

Det innebär alltså att man styrketränar varje del av kroppen två gånger i veckan, sprintträning två gånger i veckan (har valt att sätta dem så långt bort som möjligt ifrån styrketräningen av ben och även före styrketräningen för att kunna orka med sprintträningen lättare) och sedan har jag sattit ut konditionsträning resten av dagarna jag inte styrketränar benen på.

Är detta schema bra eller dåligt? Varför/ varför inte?

Sedan undrar jag om man ska sätta övningen man helst vill bli stark i först i passet eller inte. Spelar det någon roll?
pwnyou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-11, 11:45   #2
747
Spamming user

Reg.datum: May 2006
Hur många år har du tränat?
747 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-11, 12:02   #3
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Om du är riktigt bra tränad sen tidigare och har mycket erfarenhet av någon av delarna (styrketräning, sprint, löpning) och är åtminstone grundtränad i de andra delarna så kanske det kan funka att träna och så och ändå få någon typ av resultat (under en kort tid).

Förmodligen är det inte så det ligger till annars hade du nog inte frågat. Det ser ut at vara alldeles för mycket träning. Jag vet inte dina mål men gissar på att du vill bli starkare, få mer muskler, bli snabb, och bli av med lite fett. Att gå in 100% för alla delar samtidigt brukar bara leda till överträning och att man inte blir bättre på någon av delarna.
Jag är av åsikten att ett tungt styrketräningspass bör följas av en vilodag eller lättare annan aktivitet (t ex lätt-medel jogging eller annan cardio). Om det är en styrketräningsdag dedikerad åt exempelvis armar kan man komma undan dagen därpå med något tyngre träning (ex sprint, ben- eller ryggträning). Sen tycker jag också att man bör ha absolut minst 1-2 vilodagar i veckan därman inte tränar något alls men gärna får vara aktiv ändå (syftar på att transportera sig till fots eller cykla)
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-11, 12:16   #4
pwnyou
Registered User

pwnyous avatar

Ja ni.... Kondition och sprint har man väl tränat sen man var 6 och började hålla på med sport liksom. På senare år har man väl tränat lite extra.

Styrketräning däremot är jag lite mer av en nybörjare. Har tränat lite helkroppspass i drygt 1 år annars inget förutom det vanliga man får genom skola eller fyspass ifrån sina idrotter. Kan också tillägga att jag bara är 15 år gammal.
Gammal 2008-06-11, 12:20   #5
Nimille
Registered User

Nimilles avatar

Reg.datum: Mar 2007
Dela upp det så du får 4pass istället för 6pass?
Lägg till hamstrings/mage på rygg/biceps passet och quadriceps/vader på bröst/axlar/triceps. Alltså ett push & pull upplägg där du kör igenom kroppen 2ggr per vecka.
Nimille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-11, 12:45   #6
HanneJoelsson
Registered User

HanneJoelssons avatar

Reg.datum: Apr 2008
3 pass räcker gott och väl i veckan, tänk! du bygger muskler när du vilar...
HanneJoelsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-11, 15:56   #7
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av pwnyou Visa inlägg
Ja ni.... Kondition och sprint har man väl tränat sen man var 6 och började hålla på med sport liksom. På senare år har man väl tränat lite extra.

Styrketräning däremot är jag lite mer av en nybörjare. Har tränat lite helkroppspass i drygt 1 år annars inget förutom det vanliga man får genom skola eller fyspass ifrån sina idrotter. Kan också tillägga att jag bara är 15 år gammal.
Ok, ja då är du nog mer vältränad än jag först trodde. Men jag tror fortfarande att styrketräningen blir lite för mycket. Körde du sprint o löpning under tiden du gjort helkroppspass och hur många helkroppspass körde du i veckan?
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-11, 20:21   #8
pwnyou
Registered User

pwnyous avatar

Jag körde helkroppspass två gånger i veckan och jag löpte mycket men ingen sprint. Däremot tränar jag innebandy från hösten till våren och det blir mycket sprint där.
Gammal 2008-06-11, 20:40   #9
Mr. Athletic
Registered User

Reg.datum: Jan 2008
Citat:
Ursprungligen postat av pwnyou Visa inlägg
Jag körde helkroppspass två gånger i veckan och jag löpte mycket men ingen sprint. Däremot tränar jag innebandy från hösten till våren och det blir mycket sprint där.
Öka till 3 helkroppspass och fimpa uppdelningen av muskelgrupper.
Mr. Athletic är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:48.