Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-07-02, 14:46   #1
Ambriska
Registered User

Reg.datum: Feb 2008
Insulin i proteinpulvret

Köpte nyligen en Mass Fuel från Twinlab för bygga upp mig lite.

Min morsa e väldigt negativ gentemot kosttillskott och läste på baksidan av förpackningen att det innehåller "det anabola ämnet insulin".

Nu går hon runt o tjatar att jag käkar anabola och att det är farligt osv osv. Nu vet jag inte riktigt vad insulin är, kan någon ge en förklaring och hur det påverkar kroppen och om de har någon koppling till anabola steroider? Tror väl inte att de säljer anabola i affärerna heller.
Ambriska är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-02, 14:51   #2
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Det innehåller inte insulin. Däremot ger intag av vassleprotein ett högt insulinpåslag, d.v.s. kroppen utsöndrar en stor mängd insulin.

Det är inte anabolt för muskeltillväxt hos människa dock. Hursomhelst är det antikatabolt, d.v.s. hämmar nedbrytning. Det är inget farligt och trots vasslets stora akuta insulinpåverkan så är vassleprotein något som i det långa loppet visat sig kunna vara gynnsamt för insulinkänsligheten och motverka insulinresistens.

Det är mjölkprotein och inget farligt alls. Och det gör inte någon skillnad om det kommer från ett glas mjölk eller från en drink. Enda skillnaden är att det intas tillsammans me andra proteiner (fraktioner av det andra mjölkproteinet kasein vilket också finns i tillskottsform om man vill ha det), med mer laktos och kanske med mer fett om det intas som mjölk.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-02, 14:53   #3
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Det innehåller inte insulin och jag blir sjukt förvånad av att det står så. Står det verkligen så?

Slå upp ordet anabol/anabolism och visa för din mor vad det betyder. Slå sedan upp vad AAS (alltså "anabola") betyder och är för något. Du kan ju knappast motivera varför du äter pulvret eftersom det verkligen inte behövs på något sätt och vis, men kanske förstår hon att det inte är fråga om att du äter/missbrukar steroider utan bara kondenserat käk i äcklig form.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-02, 15:09   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Insulin frisätts när man äter något, all energigivande mat. Om det inte gjorde det, skulle blodsockret skena iväg okontrollerat och man skulle dö. Insulin är ett livsnödvändigt hormon, och ett anabolt sådant. Med "anabolt" betyder det att något är uppbyggande. Det betyder inte dopning; i "anabola steroider" är det "steroider" som är dopningen - "anabolt" beskriver bara vilken verkan dom har. Äter du en rejäl proteinrik middag med kött och potatis är den också anabol (och frisätter insulin dessutom).

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-02, 15:49   #5
Ambriska
Registered User

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Det innehåller inte insulin och jag blir sjukt förvånad av att det står så. Står det verkligen så?
Nej, det gör det inte. Morsan som sa till mig att det stod så. Läste nyss själv, och det stod att det stimulerar det anaboliska hormonet insulin

Tack alla för snabb respons, morsan hade absolut inget o säga emot när hon läste det. Lärorikt. Ni kan era saker
Ambriska är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-02, 16:42   #6
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Ambriska Visa inlägg
Tack alla för snabb respons, morsan hade absolut inget o säga emot när hon läste det.
Nästa gång kanske du t.o.m. själv tar reda på lite om det du stoppar i dig innan du stoppar det i dig, så kan du själv lugna din mor med riktig information?
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-02, 18:15   #7
jaosef
Registered User

jaosefs avatar

Reg.datum: May 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Nästa gång kanske du t.o.m. själv tar reda på lite om det du stoppar i dig innan du stoppar det i dig, så kan du själv lugna din mor med riktig information?
+1, låter som ett vettigt tips, har själv dock gjort samma fel.
skog, smuts & träning

-
jaosef är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:02.