2008-02-27, 04:31
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2008
|
Fettsorter osv
Hej!
Jag använde sökfunktionen men hittade inte svaret på min fråga (Okej, jag gick inte igenom alla fem miljarder trådar som kom upp men ganska många..  )
Jag har precis börjat med mitt livs första deff. Jag är ingen musklig kille som deffar för att visa mina fina muskler, men jag spelar volleyboll och extravikten från bilringen hämmar mitt hoppande.
Hur som helst, jag har laddat hem excelfilen och håller på att väga och lägga upp matscheman som verkar vettiga. När jag läst runt på forumet så har jag sett frågan om andel fett/protein/kolhydrat och sett svaren 1 g fett, 2 g protein resten kolhydrat. Det jag skulle vilja reda ut är fettsorternas påverkan.
Många verkar äta nötter då och då, då går ju fettprocenten upp ganska fort - jag testade att lägga in lite nötter i excelarket men då rusar fettprocenten snabbt upp förbi 100 (på diagrammet längst ner).
Hur ska jag tänka, ligga på 1 g fett per kroppskilo eller kan jag frångå det när det handlar om bra fetter (nötter, fisk osv)??
Tack på förhand för alla de bra svaren 
Samuel
|
|
|
2008-02-27, 05:28
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Ja du kan äta indre fett än så utan problem. Ät fet fisk regelbundet och ha sedan ett varierat fettintag, nötter är näringsrika livsmedel och fettsammansättningen är ju rätt okej i vissa så det är inget dumt val.
Men sålänge ditt fettintag inte stryps på tok för lågt, att varje måltid innehåller fett så att fettlösliga mikronutrienter kan absorberas, att du får i dig de essentiella fettsyrorna (omega-3 och -6) i tillräcklig mängd så ska du inte oroa dig för mycket att du väljer "rätt" fett.
Delvis härdat fett kan du ju se upp med, annars ska du inte oroa dig över mättat/omättat t.ex.
|
|
|
2008-02-27, 06:21
|
|
Korsordet
Reg.datum: Oct 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Ja du kan äta indre fett än så utan problem. Ät fet fisk regelbundet och ha sedan ett varierat fettintag, nötter är näringsrika livsmedel och fettsammansättningen är ju rätt okej i vissa så det är inget dumt val.
Men sålänge ditt fettintag inte stryps på tok för lågt, att varje måltid innehåller fett så att fettlösliga mikronutrienter kan absorberas, att du får i dig de essentiella fettsyrorna (omega-3 och -6) i tillräcklig mängd så ska du inte oroa dig för mycket att du väljer "rätt" fett.
Delvis härdat fett kan du ju se upp med, annars ska du inte oroa dig över mättat/omättat t.ex.
|
Eddie, jag tolkade det som att han undrade om han kan frångå 1g/kgbw "regeln" om det är bra fetter?
EDIT: Dvs. äta mer fett än så...
|
|
|
2008-02-27, 06:30
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J.
Eddie, jag tolkade det som att han undrade om han kan frångå 1g/kgbw "regeln" om det är bra fetter?
EDIT: Dvs. äta mer fett än så...
|
Jaha okej. Ja det är ju samma svar där, vill saZmer äta mer fett så är det ju bara att göra det. Fortfarande anser jag att ett balanserat fettintag är det bästa och attd et är dumt att tala om "dåligt" och "bra" fett.
|
|
|
2008-02-27, 13:01
|
|
Registered User
|
Tack för dina svar Eddie.
Det handlar egentligen inte om att jag "vill" äta mycket fett, det handlar om att jag vill få upp proteinprocenten och det känns som om vad än jag väljer så får jag antingen massor av kolhydrater eller massor av fett på köpet (ägg, keso, makrill, kycklinglår med skinn <- billiga  osv)..
Undantaget är väl att äta enorma mängder kycklingfilé men det pallar jag inte, 150-200 gram är absolut max för en måltid annars mår jag illa..
Har ni några tips på vad jag kan göra för att inte proteinet ska hamna på efterkälken??
|
|
|
2008-02-27, 13:13
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av saZmer
det känns som om vad än jag väljer så får jag antingen massor av kolhydrater eller massor av fett på köpet (ägg, keso, makrill, kycklinglår med skinn <- billiga  osv)..
Undantaget är väl att äta enorma mängder kycklingfilé men det pallar jag inte, 150-200 gram är absolut max för en måltid annars mår jag illa..
|
Det där är ju helt normala produkter, någonstans ska du ju få ditt fett ifrån så det gör väl inget om fisken är fet t.ex.? Bara att komplettera med fettsnåla livsmedel i övrigt. Samma sak när det gäller t.ex. ägg. Men det finns ju dessutom tonfisk i vatten, torsk och alaskan pollock.
Varför du nämner keso förstår jag inte, det är ju både fettsnålt och kolhydratfattigt, likaså kvarg om du tycker om det.
Hur mycket protein ligger du på idag och vilka siffror vill du ligga på?
|
|
|
2008-02-27, 13:14
|
|
winning
Reg.datum: Jan 2007
|
Citat:
Fortfarande anser jag att ett balanserat fettintag är det bästa och attd et är dumt att tala om "dåligt" och "bra" fett.
|
Även när det gäller transfetter?
|
|
|
2008-02-27, 13:15
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ganymedes
Även när det gäller transfetter?
|
Läs båda mina inlägg.
|
|
|
2008-02-27, 13:22
|
|
winning
|
Citat:
Läs båda mina inlägg.
|
Är "delvis ohärdat fett" samma som transfetter? Annars hänger jag inte med...
|
|
|
2008-02-27, 13:25
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ganymedes
Är "delvis ohärdat fett" samma som transfetter? Annars hänger jag inte med... 
|
Ja det är i delvis härdat fett som transfettsyror ofta förekommer, åtminstone de transfettsyrorna vi pratar om som uppkommer i industrielt härdat fett.
Genomgår fettet en fullständig härdning anses fettet fritt från transfettsyror dock. Avbryter man härdningen mitt i så kan det finnas transfett.
Och det är aldrig bra med den typen av fettsyror gissar jag. Visserligen är ju en transfettsyra populär som tillskott, CLA.
|
|
|
2008-02-27, 13:27
|
|
winning
|
Citat:
Ja det är i delvis härdat fett som transfettsyror ofta förekommer, åtminstone de transfettsyrorna vi pratar om som uppkommer i industrielt härdat fett.
Genomgår fettet en fullständig härdning anses fettet fritt från transfettsyror dock. Avbryter man härdningen mitt i så kan det finnas transfett.
Och det är aldrig bra med den typen av fettsyror gissar jag. Visserligen är ju en transfettsyra populär som tillskott, CLA.
|
Ok, då hänger jag med! Är så sablans kass på detta (än så länge!).
|
|
|
2008-02-27, 13:40
|
|
Registered User
|
Javisst, keso är inte fettrikt men många bäckar små.. Fast keso mini är ju väldigt fettsnålt iofs..
Kvarg vet jag inte riktigt vad det är..
Jag får väl kolla på möjligheterna med tonfisk och sådär. Torsk är jag brännd för livet av, min mamma lagade vidrig torsk under uppväxten och nu kan jag inte äta det mer
Bra livsmedel för protein är alltså
kycklingfilé, keso, ägg, tonfisk, (torsk), alaskan pollock (är det en fisk eller?)
Fyll gärna på listan lite grann så jag har lite att välja på, det skullle verkligen uppskattas!
Jag köpte hamburgare men det var ganska mycket fett, 17% i dem :/
Ett till krux är att maten inte får vara dyr, billigare = bättre!
Jag försöker följa 2 gram protein per kg och dag samt 1 gram fett per kilo och dag.
Jag väger 85 kilo så det ger 170 gram protein och 85 gram fett.
|
|
|
2008-02-27, 13:47
|
|
Registered User
|
Alaskan pollock är en fisk ja. Är du för kräsen för torsk är du med allra största sannolikhet för kräsen även för pollock, det är typ en sämre variant av torsk.
Att få i sig 170g protein borde inte vara så svårt såvida du inte ligger jättelågt på kcal, dricker du något tillskott? Jag kan fortfarande inte se det stora problemet i lite fett i dina proteinkällor.
Som sagt bör du ju få i dig fett från någon källa eller hur? Om det då är från köttet är det bara att strunta i t.ex. olja, sås, nötterna o.s.v. Ris och tonfisk med en matsked olja eller ris med makrill i tomatsås gör ju mycket liten skillnad om kaloriinnehållet är detsamma.
Samma sak med t.ex. ägg.
|
|
|
2008-02-27, 13:50
|
|
Registered User
|
Kvarg är en typ av färskost som är proteinrik, hyfsat kolhydratfattig och kan fås väldigt fettfattig. Väldigt poppis bland byggare, iaf bland de som pallar större mängder laktos, annars kan magen bli jobbig som följd i längden...
Ett känt märke som du säkert känner igen är Kesella som finns med både 1% och 10% fett. Annars är Milbonas version (1 eller 0,1% fett?) väldigt poppis, finns på Lidl, och kostar bara hälften så mycket som Kesella.
Kalkon och vissa finare skinkor är också fett- och kolhydratsnåla. Det mesta finare kött är det - ju "renare" desto bättre oftast. Dvs ej malt, pressat eller blandat med andra grejer som tex korv, hamburgare och dylikt.
Annars är de livsmedel som du räknat upp bra, dryga ut med den mängd kolhydrater som du behöver, lägg ev till en proteinshake i samband med träningen, så har du snabbt en balanserad kost utifrån de värden du önskar.
|
2008-02-27, 13:54
|
|
Registered User
|
Att blanda en baljväxt (tex bönor, ärtor) med ett sädesslag (tex korn, havre, även ris eller quinoa!) kan också ge en proteinmässigt fullvärdig blandning, utifrån det kan du lägga till ett kött- eller fiskslag som är lite fetare och då har du direkt en bra blandning med alla beståndsdelarna (p/k/f)...
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:55.
|

|