Citat:
Originally posted by Grahn
Det är inte alls vad de säger, de sa att man inte ska räkna protein som inte är fullvärdigt. Mjölk är väldigt fullvärdigt dessutom pratar de strunt från början.
|
Chris Aceto, som skrivit artikeln för Amerikanska FLEX, tror nog att han är den främste kostgurun i USA, men snackar mycket skit.
Jag har gjort näringsberäkningar med avseende på proteinkvaliten i olika blandade måltider enligt WHO's metod och fast jag använde referensvärdena för småbarn, vilka ställer högre krav på proteinkvalite, så var det sällsynt att en måltids totala proteinkvalite var under C.S. 100 d.v.s. perfekt proteinkvalite, och när den inte nådde 100, så var det inte långt ifrån.
Sen är det rätt vanligt i artiklar om proteinkvalite att man påstår att de icke fullvärdiga proteinkällorna saknar en essentiell aminosyra. Detta är mycket sällan sant. Blod, gelatin är dom enda exempel jag kommer på, men Majs är rätt dåligt också bara 15% av önskad nivå på den aminosyra som begränsar proteinkvaliten. Normalt sett ligger den begränsande aminosyran mellan 40 och 85% av det önskvärda. Detta kompenseras dock av att det inte är samma essentiella aminosyra som begränsar de olika livsmedlen. Det den ena har dåligt av kan den andra ha ett överskott på, s.k. komplementering.
Vill ni se exempel på mina proteinkvalite beräknade måltider, gå in på
http://w1.300.telia.com/~u30010580/meramat.html
Kolla C.S. värdet vilket betyder Chemical Score, högsta möjliga värde är 100.
Yngve